معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از غیرقانونی بودن استفاده از اطلاعات سازمانی در پایان نامه‌ها بدون اخذ مجوز خبر داد.


به گزارش ایسکانیوز، محمدحسین مدرسی، معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پایان نامه دانشجویان پس از تدوین به عنوان منبع در اختیار متقاضیان و دیگر دانشجویان در سراسر دنیا قرار می گیرد گفـت: اگر دانشجویان بدون اخذ مجوز به استفاده و انعکاس از اطلاعات سازمانها، شرکتها و .. در پایان نامه خود اقدام کرده باشند، آن مراکز می توانند از آن دانشجو، استاد راهنما و در نهایت از  دانشگاه مربوطه در مراجع قانونی شکایت کنند.


وی ادامه داد: استفاده از نتیجه و مدل سازی حاصل از پایان نامه ها در مرکز مربوطه بر ارزش پایان نامه خواهد افزود، بنابراین باید دقت شود تا مجوزهای لازم برای استفاده از اطلاعات  آن مراکز اخذ شود.


مدرسی بیان کرد: برخی از دانشجویان به واسطه حضور بستگان خود در مراکز دولتی و خصوصی تنها به کسب اطلاعات از آنها اکتفا می کنند و نسبت به اخذ مجوز این اطلاعات سهل انگاری می کنند که این امر در صورت شکایت سازمان مربوطه، می تواند برای دانشجوی مربوطه و دانشگاه مشکل ساز شود.


وی بابیان اینکه صدها پایان نامه در واحد علوم و تحقیقات با توجه به زمینه انتخابی از ارزش بالایی برخوردار هستند که خود باعث افزایش اعتبار دانشگاه می شود گفت: اگر دانشجویان بدون مجوز از اطلاعات شرکت ها استفاده کنند نه تنها از لحاظ اخلاقی صحیح نیست بلکه منجر به هدر رفتن تمام تلاش و فعالیت آنها در تدوین پایان نامه خواهد شد.


معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات با ذکر اینکه یکی از نتایج پایان نامه ها، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌هاست، افزود: در صورت کاربردی شدن نتایج حاصل از پایان نامه ها می توان با مرکز مربوطه تفاهم نامه همکاری انعقاد کرد که هم برای دانشجو و هم دانشگاه و سازمان های فوق مفید است.

کد خبر: 261450

وب گردی

وب گردی