سخنگوی دولت گفت: تعداد بسیار محدودی از اقشار پردرآمد که از اطلاعات آنها مطمئن بودیم از دریافت یارانه حذف شدند و دولت در این زمینه به حداقل ها اکتفا کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه های مختلف اظهار داشت: ما در حال تکمیل پایگاه های اطلاعاتی هستیم و این تعداد محدود نیز که حذف شدند از اطلاعاتشان مطمئن بودیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: تاکید می کنم در مورد موضوعی که مطمئن نیستیم به دلیل جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و خانواده ها اقدام نمی کنیم و فقط به این حداقل افراد که از اطلاعات آنها اطمینان داشتیم اکتفا کردیم.

وی درباره وضعیت تبصره 20 هدفمندی یارانه ها که نیاز به آیین نامه اجرایی داشت ، گفت: پیش نویس این آیین نامه اجرایی در سازمان مدیریت تهیه شد و در جلسات آتی هیات دولت بررسی می شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال های 93 و 94 در ارتباط با هدفمندی احکامی صادر شده است گفت: ما آنچه در ارتباط با 93 بود اجرا کردیم البته در آن قانون به شکل قابل توجهی حذف افراد پردرآمد مطرح بود و ما با صراحت گفتیم آن مقدار که منابع اطلاعاتی مان اجازه دهد اقدام می کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه طبق قانون باید 54 هزار و 300 میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه ها مصرف کنیم گفت: قانون می گوید وقتی افزایش قیمت انجام می دهیم منابعی که به دست می آید باید 50 درصد آن به خانوارها، 30 درصد به تولید و 20 درصد دیگر نیز به دولت برای هزینه های جاری و عمرانی اختصاص یابد. 

نوبخت گفت: برای سال 93 حدود 32 هزار میلیارد تومان منابع حاصل شد و با توجه به کاهش قیمت نفت پیش بینی می شود که در سال 94 حداکثر 30 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی حاصل شود. 

وی با اشاره به اینکه طبق قانون باید 54 هزار و 300 میلیارد تومان در امور مختلف همچون درمان، مسکن و بهداشت بین مردم هزینه کنیم ادامه داد: این در حالی است که کل درآمد ما 32 هزار میلیارد تومان است که با توجه به کاهش قیمت نفت پیش بینی 30 هزار میلیارد تومان می باشد. 

نوبخت با بیان اینکه دولت در این زمینه معقول عمل می کند گفت: ما در همه احکامی که مجلس اجازه داده نمی توانیم از آن مجوز استفاده کنیم چرا که به دنبال سیاست خروج از رکود، کاهش نرخ تورم و افزایش اشتغال هستیم که اینها همه نیازمند به یک عقل و تدبیر است. 

به گفته وی به همین دلیل پیش نویس آیین نامه اجرایی تبصره 20 هدفمندی آماده شده که طی این روزها به دولت تقدیم می کنیم و بعد از تصویب آیین نامه آن را اجرا خواهیم کرد. 

وی از رسانه ها خواست که در این شرایط دشوار به دولت کمک کنند. 

 ارسال پیام تبریک عرف دیپلماتیک است 

سخنگوی دولت در مورد یمن نیز گفت: ظلم بزرگ تاریخی در برابر دیدگان جهانیان در حال وقوع است و مردم بی دفاع قتل عام می شوند که موضع صریح جمهوری اسلامی ایران نسبت به این رخداد غم انگیز با صراحت و به دفعات به ویژه از سوی رییس جمهور بیان شده است. 

خبرنگاری پرسید با توجه به اینکه عربستان سعودی به مردم مظلوم یمن حمله کرده است اما هنگام تغییر مقامات سعودی از جمله وزیر خارجه، ایران برای آنها پیام تبریک می فرستد ارزیابی شما چیست؟ نوبخت گفت: ارسال پیام تبریک به کسی که در موضع سیاسی مخالف ما است در عرف دیپلماتیک معمول است و در روابط بین الملل عرف هایی وجود دارد که انجام می شود. 

نوبخت با اشاره به طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکل یمن که ارایه شد گفت: وزیر امور خارجه ایران به تک تک کشورها سفر کرد و همانگونه که شاهد بودید پاکستان که تصور می شد به عرصه موضوع یمن ورود کند مواضع درستی اتخاذ کرد و این ناشی از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران است. 

نظر کمیسیون اصل 90 به منزله نظر و مصوبات مجلس نیست 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره دستور کمیسیون اصل 90 برای پرونده بورسیه ها توضیح داد: کمیسیون های مجلس می توانند تصمیماتی بگیرند و نظراتی دهند که این به منزله نظر و مصوبات مجلس نیست. 

نوبخت گفت: اظهار نظر برخی نماینده ها و مطالبی که در کمیسیون ها مطرح می شود می تواند در آن کمیسیون ها مورد اعتبار و اعتنا باشد اما به این معنا نیست که هر چه در این کمیسیون ها در چارچوب قانون اعلام شود دولت ملزم به اجرای آن است . 

نوبخت درباره واردات کالاهای خارجی نیز اظهار داشت: هر چه بتوانیم زمینه واردات را محدودتر کنیم کالاها در داخل کشور ساخته می شود و بستر سرمایه گذاری و اشتغال نیز فراهم می گردد . اقتصاد مقاومتی نیز بر این موضوع تصریح کرده است. 

سخنگوی دولت درباره انتصاب مدیران و روسای دانشگاه ها نیز توضیح داد: برخی از مدیران و روسای دانشگاه ها که از سوی وزرای علوم و بهداشت انتخاب شده اند باید تاییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز کسب کنند. من در سه جلسه گذشته شورا حضور داشتم که تاییدیه تعدادی از آنها انجام شد. 

افزایش سطح همکاری های ایران و اندونزی 

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس جمهور به اندونزی و افزایش روابط همکاری ها با این کشور گفت: در خصوص حضور رییس جمهور در اجلاس آسیا - آفریقا در اندونزی باید توضیح دهم که آقای دکتر روحانی با رییس جمهوری آن کشور ملاقات داشتند و توافقاتی انجام شده است. 

وی با اشاره به سطح کنونی همکاری های دو کشور ایران و اندونزی در حدود 390 میلیون دلار گفت: با توجه به پیوندهای مذهبی و مشابه سیاسی و همچنین هر دو کشور مسلمان، طبیعتا باید سطح روابط بالاتر از شرایط کنونی باشد. 

وی با اشاره به جلسات خود با وزرا و معاونان رییس جمهوری اندونزی و همچنین سفر قریب الوقوع هیات بلند پایه اندونزی به ایران با هدف افزایش ظرفیت همکاری ها گفت: آنها اعلام کردند که شهرهایشان نیاز به نوسازی دارد و شرکت های مهندسی ایرانی می توانند در آنجا فعال شوند بدون تردید هیاتی که به ایران خواهد آمد زمینه گسترش روابط را فراهم می کند و ما اگر نیروگاه و پالایشگاه را در اندونزی احداث کنیم به میزان قابل توجهی همکاری های دو کشور افزایش می یابد. 

تحول اساسی در شکل و محتوای برنامه ششم 

سخنگوی دولت همچنین درباره برنامه ششم توضیح داد: پیش نویس سیاست های کلی برنامه ششم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است و تا هفته گذشته 60 بند از این سیاست ها تصویب شد. 

وی با بیان اینکه نگاه دولت به سیاست ها و بندهای آن متفاوت از برنامه ششم است گفت: انشاءالله این سیاست ها ابلاغ شود و ما هم از فروردین 93 ستاد برنامه ششم را در سازمان مدیریت و برنامه ریزی فعال کرده ایم. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه البته یک تحول اساسی در شکل و محتوای برنامه خواهیم داد اظهار داشت: برنامه پنجم بیش از 235 ماده و هزار و 14حکم دارد که اغلب آنها به دلیل تعدد اجرایی نمی شود. 

نوبخت اضافه کرد: ما چند بار باید برنامه بنویسیم و اهداف آن تحقق نیابد. بنابراین باید یک تحول اساسی در برنامه انجام دهیم . به همین دلیل رییس جمهوری این موضوع را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ کرد تا بتوانیم برنامه ریزی انجام دهیم. 

ساماندهی طرح های عمرانی ناتمام در سازمان مدیریت آغاز شده است 

وی درباره طرح های عمرانی نیز گفت: در آغاز کار دولت دو هزار و 906 طرح عمرانی ناتمام وجود داشت که ما در سال نخست تمرکز را بر اتمام طرح های بالای 80 درصد گذاشتیم. 

وی با بیان اینکه بیش از 246 طرح بزرگ را در سال 93 به اتمام رساندیم گفت: بیش از 98 طرح و پروژه که در سفر رییس جمهوری مورد توجه واقع شد در سال 93 تمام کردیم و در سال 94 تا جایی که ظرفیت قانونی بودجه به ما اجازه دهد نسبت به واگذاری این طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی اقدام می کنیم. 

نوبخت گفت: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی ساماندهی طرح های عمرانی ناتمام آغاز شده است تا طرح های جدید که روز به روز بار مالی بیشتری به کشور اضافه می کند تصویب نشود و بتوانیم طرح های نیمه تمام بیشتری را به بهره برداری برسانیم. 

نوبخت با اشاره به اینکه در سال 93 حدود 32 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح های ناتمام هزینه کرده ایم گفت: این مبلغ در سال 92، 21 هزار میلیارد تومان بود و پیش بینی می کنیم که بتوانیم حدود 40 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی در سال جاری سرمایه گذاری کنیم که این اقدام به ایجاد اشتغال کمک می کند. 

وی توضیح داد: خوشبختانه دو هفته قبل توانستیم هزار و850 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی در سال 94 به پیمانکاران بپردازیم که اقدام مثبتی بود و توجه دولت را به طرح های نیمه تمام عمرانی نشان می دهد البته ما راهی جز این نداریم. 

 ایران از توسعه روابط اقتصادی با جهان استقبال می کند 

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر درباره اشتیاق شرکت های اروپایی و آمریکایی برای سرمایه گذاری در ایران گفت: تعداد زیادی از شرکت ها برای سرمایه گذاری در سال 92 و 93 به ویژه پس از توافق اولیه و روشن شدن دورنمای حل مسایل اعلام آمادگی کردند. 

این شرکت ها منتظر انجام توافق نهایی برای آمدن به ایران هستند که البته ایران هم از توسعه روابط اقتصادی با جهان استقبال می کند. 

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک نیز توضیح داد: در سال های گذشته تغییر مقدماتی انجام شد و اکنون هم سازمان مدیریت برای اعتبار انتخابات الکترونیک مشکلی ندارد و می توانیم به نحو شایسته و اقتضائاتی که کشور دارد در این راستا اقدام کنیم تا وزارت کشور بتواند انتخابات الکترونیکی برگزار کند. 

هشدار وزیر کشور درباره پول کثیف قابل تقدیر بود 

نوبخت درباره سوالی در خصوص حضور وزیر کشور در مجلس و توضیح درباره پول کثیف گفت: فکر می کنم توضیحات دکتر رحمانی فضلی قابل تامل بود که در این زمینه هشدار داد. 

نوبخت گفت: در کشوری که در کنار جریانات رسمی مبادلات و واردات، مبالغ قابل توجهی واردات قاچاق انجام می شود این هشدار از سوی وزیر کشور قابل تقدیر بود چرا که پول آن وارد کشور می شود. 

سخنگوی دولت اظهار داشت: اما اینکه تاثیر آن در انتخابات یا زمان خاصی بوده شاید این سخن نظر دکتر رحمانی فضلی نبوده است که توضیحات کافی را دادند. 

وی ادامه داد: وزیر کشور در این زمینه اظهار نگرانی کرده و توجه داده است که حتی برای انتخابات قانونی داشته باشیم تا منابع مالی کاندیداها شفاف باشد که به نظر می رسد نگرانی دکتر رحمانی فضلی بی ثمر نباشد. 

وی تصریح کرد: همه باید ببینیم خلا قانونی کجاست و همه نهادها نسبت به این موضوع که مبالغی از منابع مالی به صورت غیرشفاف و غیرقانونی وارد می شود باید حساس باشیم و متناسب با آن عمل کنیم. 

نوبخت از رسانه ها به دلیل روشنگری در مسایل قدردانی کرد و گفت: دولت نیز همیشه قدردان رسانه ها است. 

بازنگری سه ماهه در سود بانکی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره کاهش سود نرخ بانکی و اثر آن روی بخش های مختلف گفت: نرخ تسهیلات مشارکتی 24 درصد و سپرده گذاری 20 درصد است که این کاهش گامی نخست است و سه ماه به سه ماه باید مورد بازبینی قرار گیرد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش سود بانکی بر روی اجاره ها تاثیر می گذارد ، گفت: این موضوع منطقی به نظر نمی رسد چرا که نرخ اجاره را با نرخ سود بانکی تنظیم می کنند اما باید آثار آن را پیگیری کنیم و اگر احیانا به صورت غیرمنطقی اثر سوئی داشته باشد ، متناسب با آن سیاست گذاری انجام می شود.

 دولت موضع خاصی درخصوص حضور مقامات محلی در نشست های مسئولان دولت قبل ندارد 

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره سخنرانی مسئولان دولت های قبل در شهرستان های مختلف و حضور مدیران استانی در این جلسات گفت: این کار فی نفسه غیرقانونی نیست ، مهم این است که چه محتوایی در بیانات مطرح شود. 

نوبخت اضافه کرد: درباره این که مقامات محلی چه موضعی در این زمینه داشته باشند ، باید بگویم دولت هیچ تصمیمی ندارد تا برای کسانی که از دولت قبل برای سخنرانی به شهرهای دیگر می روند مانعی به وجود آورد. هر کس که در چارچوب قانون میتینگ تشکیل دهد ، باید محترم دانست و زمینه را برای نشست آنها فراهم کرد. اعتبار دولت به قانون مداری و ظرفیتش برای شنیدن صدای مخالف است. دولت در این زمینه موضع خاصی ندارد. 

سخنگوی دولت گفت: این که مقامات محلی نیز در این جلسات شرکت کنند ، مسایل داخلی است البته اگر به شرایطی برسد که نیاز به دستورالعملی باشد ؛ وزیر کشور در جایگاه قانونی خود انجام خواهد داد. 

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان در بعضی شهرها امکان برگزاری جلسات و میتینگ پیدا نمی کنند، گفت: آنها هم باید در چارچوب قانون این فرصت را داشته و همه احزاب قانونی و سیاسی باید در چارچوب تاییدشده از آزادی بیان برخوردار باشند. 

نوبخت با تاکید بر این که دولت از آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی برای همه گروه های سیاسی دفاع می کند ، تصریح کرد: ما بستر را برای این کار فراهم می کنیم. 

نوبخت درباره استخدام 5 هزار در آموزش و پرورش نیز گفت: طبق بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری ؛ همه دستگاه ها اجازه دارند به ازای هر 3 نفر که از دستگاه خارج می شوند ، یک نفر را جذب کنند که ما این اجازه را در چارچوب قانون به وزارت آموزش و پرورش داده ایم تا کمبود نیروی انسانی خود را حل کند. 

خبرنگاری در ادامه این نشست خبری درباره سخنان رییس جمهوری در جمع فرماندهان ناجا مبنی بر این که از پلیس خواسته بود قانون را اجرا کنند و گفته بود آنها مجری قانون هستند نه اسلام ، سوال کرد که نوبخت پاسخ داد: قانون جمهوری اسلامی ایران ملهم از اسلام است. 

وی توضیح داد: از اسلام تفاسیر مختلفی می شود، از جمله داعش که خود را اسلام ناب می داند تا ما که واقعا اعتقاد داریم زیر نگاه مراجع عالیقدر اسلام به درستی تفسیر و تبیین می شود. 

نوبخت گفت: آنچه امروز از اسلام صحبت می کنیم ، اسلامی است که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید رهبر معظم این انقلاب و مردم قرار گرفته است. آیا اکنون از پلیس انتظار داشته باشیم این قانون را که تمامی فرآیند ها را طی کرده و طبق نظر شورای نگهبان برابر با شرع مقدس است ، اجرا کند یا اسلامی که تفسیر و برداشت خودش است؟ گرچه ما از پلیس تشکر می کنیم که همواره در چارچوب قانون فعالیت های خود را انجام می دهد. 

سخنگوی دولت با تاکید بر این که بیان رییس جمهور در جمع فرماندهان ناجا بسیار روشن و شفاف بود ، گفت: این سخنانی که برخی مطرح کردند ، آیا بدان معناست که قانون ما خلاف اسلام است و پلیس نباید این قانون را اجرا کند بلکه باید مجری اسلام باشد؟ 

 استاندار مرکزی به زودی معرفی می شود 

سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد که استاندار مرکزی به زودی معرفی می شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره قیمت خودرو گفت: نگاه دولت این است که هیچ افزایش قیمتی وجود نداشته باشد، هرچند که قیمت خودروها در دولت تعیین نمی شود اما نباید به قیمت ها اضافه شود و امیدواریم شورای رقابت به دقت عمل کند و سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم فعالانه نظارت کند. 

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اظهارات رییس جمهور فرانسه در عربستان علیه ایران گفت: ما در فرانسه هم از این سخنان شنیده ایم. نکته این است که اروپایی ها و آمریکایی ها نباید به این منطقه آمده و آن را بی ثبات کنند ما بیش از همه نگران ثبات منطقه هستیم. 

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر درباره هزینه دفتر رییس جمهور سابق گفت: هزینه آنها هیچ ارتباطی به بودجه دولت ندارد. 

نوبخت درباره آغاز سفرهای انتخاباتی پیش رو گفت: پیش بینی می شود که در ماه های آینده شخصیت ها و مقامات سیاسی به سفرهای انتخاباتی بروند و وظیفه دولت این است که بستر مناسبی در چارچوب برای آزادی بیان فراهم کند. اگر افراد خودسر وارد شوند ، فراتر از قانون رفته اند و کارشان تقبیح می شود و اگر جرمی مرتکب شوند ، قابل پیگرد است. 

وی درباره رویداد حاشیه ای در سفر علی مطهری به شیراز نیز توضیح داد: وزیر کشور و وزیر اطلاعات موظف شده بودند که اطلاعات این رخداد را به طور کامل جمع آوری کنند که این اقدام به خوبی انجام شد، موضوع به مرجع قضایی هم منعکس شد. افراد شناسایی شده اند و قوه قضائیه با عدالت برخورد خواهد کرد.
کد خبر: 261472

وب گردی

وب گردی