رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران گفت:موضع همیشگی ایران این بوده است که قطعنامه جدید شورای امنیت برای لغو تحریم ها هم باید تحت ماده ٤١ منشور باشد.

حمید بعیدی نژاد به صدور هفت قعطعنامه تحریم تحت ماده 41 از فصل هفتم منشور ملل متحد علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: موضع همیشگی ایران این بوده است که قطعنامه جدید شورای امنیت برای لغو تحریم ها هم باید تحت ماده ٤١ منشور باشد.

بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود و در تشریح این موضع دو دلیل ذکر کرد و گفت: نخست آن که قطعنامه ای که می خواهد تحریم های فصل هفتم شورای امنیت را بردارد باید از همان قدرت الزام آور بودن فصل هفتم برخوردار باشد. قطعنامه ای که تحت مواد و فصول دیگر منشور باشد قدرت کافی برای لغو تصمیمات فصل هفتم را ندارد. فقط بعنوان یک تمثیل، دادگاه پایین تر نمیتواند حکم دادگاه بالاتر را لغو کند.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه در تشریح دلیل دوم به « الزام آور بودن» فصل هفتم منشور ملل اشاره کرد و آن را مهمترین ویژگی این فصل برشمرد و گفت: شورای امنیت بر همین مبنا کشورها را متعهد به اجرای تحریم ها کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حال نوبت شورای امنیت است که با لغو تحریم ها، کشورها را به لغو تحریمها متعهد و ملزم کند. بویژه در شرایطی که کنگره آمریکا و برخی نهادهای مهم قدرت در آمریکا مرتب تهدید میکنند که آمریکا در آینده نباید به تفاهم هسته ای وفادار بماند.

بعیدی نژاد گفت: اگر قطعنامه لغو تحریم ها تحت فصل ٧ منشور باشد، تعهد به اجرای قطعنامه از نظر بین المللی الزام آور خواهد بود و کشورها نمی توانند از اجرای آن به هر دلیلی سرباز بزنند.
کد خبر: 261474

وب گردی

وب گردی