حجت الاسلام علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی مطهری را استادی آزاد اندیش و متفکر نامی، معلمی برای تمام فصول زندگی عنوان کرد.

به گزارش ايسكانيوز، حجت الاسلام علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، با گرامی داشت یاد و خاطره شهید مطهری، گفت: امروز در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ،دانشگاه علم و دانش و در دانشگاهی که پسوند آزاد اسلامی دارد و بقول آیه الله العظمی وحید خراسانی دانشگاه حریت و آزاد اندیشی است دور هم جمع شدیم که هم یاد استاد آزاد اندیش و متفکر نامی مطهری را که معلمی برای تمام فصول زندگی بود گرامی بداریم و هم از استادهای پیش کسوت حاضر که سرمایه انسانی کشور و نظام هستند قدردانی کنیم.

Picture 280

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بیان مختصری از زندگی نامه استاد مطهری، بیان کرد: شهید مطهری در دیار خورشید (طوس و خراسان) در شهر فریمان دیده به جهان گشود. در پنج سالگی به مکتب خانه رفت و از آغاز تحصیل تا پایان آن نسبت به معلم و استادان خودش قدرشناسی فوق العاده بود. با روحیه خود ساخته‌ای  تزکیه را قبل از تعلیم ملکه جانش قرار داده بود. او با داشتن چنین ویژگی هرگز در نزد صاحبان قدرت و اربابان زر و زور خضوع نمی کرد.

وی با بیان اینکه مطهری در شرایط خطر هم جسور و نترس و هم بردبار و صبور بود، اظهار داشت: مطهری همیشه معتقد بود،کسی که اعتقاد به فلسفه  مادی داشته باشد و در قید مادیات قرار بگیرد فیلسوف نیست.

حجه الاسلام والمسلمین عسکری افزود: استادمطهری به عرصه هایی در مقام طرح فکر ورود می کرد که بسیاری از افراد متدین و مقدس از آن عرصه ها اجتناب می کردند تا به قداستشان آسیب نخورد.

Picture 214

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: مطهری کسی است که وقتی لسان الغیب حافظ را ضد مذهب می خواندند در نقد چنین تفکر غلطی کتاب تماشاگه راز را در شناخت واقعی حافظ ارائه کرد. کتاب علل گرایش به مادی گری و گفتارهای معنوی سیری در نهج البلاغه، خدمات متقابل اسلام و ایران‌، مسئله حجاب و بسیاری از آثار او بنا به ضرورت زمان به نگارش درآمده و نشان از زمان شناسی استاد دارد. با این حال کتاب آشنایی با علوم اسلامی ایشان نشانگر جامعیت و احاطه فکری او بر ابعاد مختلف اسلام است که با زبانی ساده و روان برای فراگیری یک دوره علوم اسلامی به نگارش درآمده است.

وی در ادامه با اشاره به گفتار«کّلُ مَنْ فیِ الوجود یَطْلب صیداً- اِنما الْاِختلاف فی الشبکات» از حکیم اسرار مرحوم ملاهادی سبزواری، بیان کرد: در این اثر موضوع خدا محوری مبنا قرار گرفته و روشهای طرح فکر متفاوت دیده شده است. خدا به عنوان یگانه مطلق و یکتای هستی بخش در میدان توحید منظور نظر است. راهها و خیابانهای منتهی به آن متنوع و متفاوت است.

حجت الاسلام عسکری گفت: از نظرمطهری همه راهها راهی نیست که به پلورالیسم غربی را منتج شود بلکه راههای منتهی به مقصد و مراد واقعی و حقیقی که خداست بهترین است در حالیکه ممکن از نظر نوع استدلال و روش استدلال و  استنجاج این راهها از هم دیگر متفاوت باشد که هست. به عنوان نمونه و مثال : یک روش کلامی است، که تاکید بر مقبولات ، ‌مشهورات و مسلمات دارد.استدلالی که در بیان حضرت ابراهیم با کافران مدنظر قرارگرفت.

وی روش دوم را روش عقلی با تاکید بر بدیهیات عقلی دانست و افزود: در این روش وجود به عنوان بدیهی ترین از بدیهیات مبنای نظر قرار می گیرد که احمق ترین افراد هم آن را نمی تواند انکار کند که فلسفه مشاء و بوعلی بر آن استوار است.

عسکری افزود: روش سوم پای استدلالیون را چو‌بین معرفی کرده و روشی سلوکی و قلبی محض را مبنا دانسته است. که عرفا و صوفیه اینگونه هستند با تفاوت در روشی که خود آنها باز نسبت به همدیگر دارند.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد گفت: چهارم روش اشراق است که قلب و عقل را بطور توأمان مبنای استدلال دانسته و عقل و علم حضوری را داده قلب معرفی کرده و هر دو را لازمه کمال انسان می داند.

وی در پایان پنجم حکمت متعالیه که جامع همه روشها یاد شده است را  حکمت صدرایی عنوان کرد و افزودک امام (ره) و شاگردان فکری ایشان به ویژه مرحوم شهید مطهری این را روشی پسندیده می دانند کهاعتدال و جامعیت تفکر اسلامی هم بر همین پایه است.

 

 
کد خبر: 261532

وب گردی

وب گردی