محمد ربیع زاده،کارشناس مسائل بانکی و عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات،با بیان اینکه مهم ترین بنگاه اقتصادی کشور بانک ها هستند،گفت: اگر در طرح کاهش نرخ سود بانکی به اصلی ترین بنگاه اقتصادی که سرچشمه حیات سایر بنگاه های اقتصادی کشور است توجه نشود، بی شک سیاست های مبتنی بر کاهش نرخ سود بانکی با شکست مواجه خواهد شد.

محمدربیع زاده، درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، درخصوص اثر بخشی کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه،گفت: مجموع فعالان اقتصادی به دنبال کاهش نرخ سود بانکی هستند که به طورحتم این افراد یعنی نمایندگان مجلس،دولتمردان و نمایندگان اتاق بازرگانی خواهان کاهش نرخ سود سپرده ها نیستند، بلکه خواهان کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی هستند.

عضوسابق هیات مدیره بانک صادرات، با بیان اینکه یکی از هزینه های عمده شرکت های تولیدی، هزینه های مالی آن شرکت ها است، تصریح کرد: چنانچه تولیدکنندگان با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی منابع مالی موردنیاز خود را ارزان تر تامین کنند،بی شک با تولید محصول ارزان قیمت می توانند با محصولات خارجی و داخلی مشابه در بازار رقابت و همچنین سودآوری بیشتری داشته باشند.

مهم ترین بنگاه اقتصادی کشور بانک ها هستند

این کارشناس مسائل بانکی، با تاکید بر اینکهکاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بر ادامه حیات واحدهای تولیدی موثر خواهد بود، افزود: مهم ترین نکته درحال حاضر این است که تمام بنگاه های اقتصادی باید مورد حمایت قرار گیرند، یکی از مهم ترین بنگاه های اقتصادی خود بانک ها هستند به طوری که بانکداری یک صنعت فعال محسوب می شود، بنابراین اگر در راستای کاهش نرخ سود بانکی، به تمام عوامل به غیر از خود بانک ها توجه شود بی شک طرح بانک مرکزی و دولت درخصوص کاهش نرخ سود بانکی شکست خواهد خورد.

شکست طرح کاهش سود بانکی منوط به عدم حمایت از صنعت بانکداری

ربیع زاده، با اشاره به اینکه حمایت از واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی به منظور رونق در تولید و رشد اقتصادی کشور بسیار ضرورت دارد، تصریح کرد: باید توجه شود که بزرگترین بنگاه اقتصادی که باید مورد حمایت همه جانبه مسئولان و سیاسیون قرارگیرد خود بانک ها هستند، به همین دلیل اگر در طرح کاهش نرخ سود اصلی ترین بنگاه اقتصادی که سرچشمه حیات سایر بنگاه های اقتصادی کشور است مورد توجه قرار نگیرد، بی شک سیاست های مبتنی بر کاهش نرخ سود بانکی با شکست مواجه خواهد شد.

وی، ادامه داد: به طورکلی هدف اصلی طرح کاهش نرخ سود بانکی این است که منابع مالی به صورت بهینه در اختیار تمام فعالان اقتصادی و ذینفعان قرارگیرد، بنابراین حمایت از اصلی ترین بنگاه اقتصادی یعنی خود بانک ها بسیار ضرورت دارد.

نمایندگان مجلس باید نماینده ملت باشند

عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات، با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید نماینده ملت باشند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس به همان میزانی که از واحدهای تولیدی حمایت می کنند باید از نظام بانکی کشور هم حمایت کنند، به طوری که اگر در برنامه ششم توسعه یا قوانین بودجه کشوری، ماده ای به منظور حمایت از تولید تصویب می شود باید ماده ای دیگر به منظور حمایت از صنعت بانکداری تصویب شود.

نرخ سود تسهیلات درآمد بانک ها است

این کارشناس مسائل بانکی، با بیان اینکه نرخ سود سپرده ها هزینه و نرخ سود تسهیلات درآمد بانک ها است، افزود: اگر فقط نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش پیدا کند و بانک ها مجبور شوند که وام را با بهره پایین تخصیص دهند در واقع بانک ها از کسب بخشی از درآمد خود محروم شده اند، به همین دلیل در بسته کاهش نرخ سود بانکی،نرخ سود سپرده ها نیز به منظور کاهش هزینه بانک ها حدود 2 درصد تقلیل پیدا کرد.

احتمال فرارسپرده ها به سوی موسسات مالی فاقد مجوز

ربیع زاده، اظهار داشت: بانک ها از شورای پول و اعتبار در راستای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی،خواهان کاهش نرخ سود سپرده ها به منظور کاهش هزینه ها شدند، اما کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به دلیل فرار سپرده ها به سوی موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز به راحتی میسر نخواهد شد، به طوری که احتمال رونق بازارهای غیرمتشکل و غیرقانونی بسیار وجود دارد.

وی، ادامه داد: کاهش هم زمان نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ سود سپرده ها هیچ گونه اثری برروی منابع مالی بانک ها نخواهدگذاشت، اما اگر فقط نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش پیدا کند و نرخ سود سپرده ها همچنان رقابتی باشد، بی شک طرح شورای پول و اعتبار درخصوص کاهش نرخ سود بانکی شکست خواهد خورد.

عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات، به ایسکانیوز، تصریح کرد: موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز حجم بالایی از بازار پول را به خود اختصاص داده اند که برخورد جدی و قانونی بانک مرکزی با این موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز به دلیل ازدیاد شعب، فعالیت نیروی انسانی، ریسک پذیری و اعتماد مردم به این موسسات بسیار مشکل است.

لزوم حمایت سیاسیون از بانک مرکزی به منظور برخورد با موسسات مالی غیرمجاز

این کارشناس مسائل بانکی، افزود: تعداد این موسسات مالی و اعتباری فاقدمجوز در رسانه ها اعلام شده است، بنابراین به همان میزانی که دولتمردان و سیاسیون از بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود تسهیلات حمایت می کنند، باید از بانک مرکزی برای برخورد جدی و قاطع با موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز حمایت همه جانبه اجتماعی،سیاسی و اقتصادی کنند.

ربیع زاده، اظهار داشت: به عنوان کارشناس مسائل بانکی عقیده دارم که اقدامات قهرآمیز یعنی تعدیل یا توقیف کوتاه مدت پاسخگو نخواهد بود،به همین دلیل بانک مرکزی به منظور برخورد قاطع با موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز باید سیاست و راهکار موثر و جدی تری اتخاذ کند.

ضرورت اخذمالیات برسود سپرده گذاری غیرقانونی

وی، ادامه داد: به عنوان مثال اخذ مالیات برروی سود سپرده های موجود در موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز باعث می شود که فرد پول خود را از آن موسسه مالی غیرمجاز خارج و در موسسات مالی و اعتباری مجاز و بانک های دارای مجوز سپرده گذاری کند.

عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات، تصریح کرد: همچنین اگر وزیر اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی اعلام به عدم تضمین از پول سپرده گذاری شده در موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز کنند،باعث خروج سپرده از موسسات غیرمجاز و انتقال پول به سمت موسسات مالی و اعتباری و بانک های دارای مجوز خواهند شد.

سرازیرشدن نقدینگی به سمت بازارهای سرمایه

این کارشناس مسائل بانکی، درپاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ سود سپرده بانکی باعث سرازیرشدن نقدینگی به سمت بازارهای سرمایه یعنی بورس خواهد شد؟،افزود: کاهش نرخ سود سپرده بانکی باعث سرازیرشدن نقدینگی به سمت بازارهای سرمایه یعنی بورس می شود، اما پول از مجموعه نظام بانکی خارج نخواهد شد، به طوری که کارگزاران بورس نیز پول سهام داران را در بانک ها سپرده گذاری می کنند.

احتمال نابودی بنیان زندگی اقشار ضعیف جامعه

ربیع زاده، با بیان اینکه بیشتر سپرده گذاران بانکی ریسک گریز، بازنشسته یا سالمند هستند،اظهارداشت: سود سپرده بانکی تنها منبع درآمد این افراد است به همین دلیل در راستای کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده بانکی این اقشار ضعیف جامعه با ضرر مواجه خواهند شد به طوری که شاید حتی نتوانند قبوض آب، برق و تلفن خود را پرداخت کنند.

افزایش اجاره بهای مسکن در راستای کاهش نرخ سود سپرده بانکی

وی، ادامه داد: به طورحتم در راستای کاهش نرخ سود سپرده بانکی،اجاره بهای مسکن هم افزایش پیدا خواهد کرد که این امر به ضرر مستاجران تمام می شود.

عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات، به ایسکانیوز،گفت: درمجموع کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان به صرفه است، اما برای افرادی که سودسپرده های بانکی به عنوان تنها منبع درآمد آن ها است به صرفه نخواهد بود،به طوری که ممکن است این افراد برای کسب درآمد وارد بازار سکه و ارز شده و به دلیل نداشتن تخصص کافی با ضررمالی شدیدی مواجه شوند.

تبعات کاهش غیر معقول نرخ سود تسهیلات بانکی

این کارشناس مسائل بانکی، افزود:ساماندهی نرخ سود تسهیلات بانکی فقط برای حمایت از بنگاه های تولیدی نیست، بلکه مشمول تمام مردم می شود به طوری که اگر فردی بیمار است می تواند با مراجعه به بانک از تسهیلات قرض الحسنه با بهره صفر درصد استفاده کند اما کاهش غیرمعقول نرخ سود تسهیلات بانکی تبعات منفی به همراه خواهد داشت.

افزایش مجدد نرخ سود سپرده ها درگرو کسری نقدینگی دربانک مرکزی

ربیع زاده، اظهار داشت: درحال حاضر مجموعه بانک ها به بانک مرکزی اعلام می کنند که وقتی با کسری مواجه می شوند، هزینه های آن ها با پرداخت 34 درصدی نرخ جریمه بسیار افزایش پیدا می کند، بنابراین باید نرخ 34 درصدی جریمه کاهش پیدا کرده تا این بانک ها بتوانند نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند.

وی، ادامه داد: ممکن است بانک مرکزی نرخ 34 درصدی جریمه را کاهش دهد،اما عده ای تشویق شوند و کسری نقدینگی در نزد بانک مرکزی ایجاد کنند که این امر باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد که با افزایش نرخ تورم، نرخ سود سپرده های بانکی نیز مجدد افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین مسائل پولی و بانکی کشور معادله یک مجهولی نیست که با یک متغیرحل شود.

ایجاد صف های کاذب برای دریافت تسهیلات دربانک ها

عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات، تصریح کرد: یکی دیگر از تبعات منفی کاهش غیرمعقول نرخ سود تسهیلات بانکی این است که صف های کاذب در بانک ها ایجاد می شود که این صف های کاذب قابل اداره برای بانک ها نیستند.

وی، ادامه داد: ممکن است افرادی در اخذ تسهیلات و وام بانکی حرفه ای باشند و این تسهیلات را دریافت کرده اما در فعالیت هایی که منجر به توسعه اقتصادی کشورنمی شود،هزینه کنند بنابراین اداره این امر باید به عهده خود بانک ها باشد و مسئولان باید به نظرات کارشناسانه هیات مدیره بانک ها و کارشناسان مسائل بانکی توجه کنند.

سیاسیون بیش از حد بانک ها را مورد نقد قرارمی دهند

این کارشناس مسائل بانکی، در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه افراد سرشناس کشوری و سیاسیون بیش از حد بانک ها را مورد نقد قرارمی دهند که این امر برروی سپرده گذاری بانک ها اثر منفی دارد،به همین دلیل باید در راستای جلب اعتماد مردم با اخبارمثبت،توجه به تصمیمات مدیران ارشد بانکی و ارائه اختیارات به هیات مدیره بانک ها حمایت همه جانبه از بانک ها شود.

گفت و گو از سوگند السادات چاوشی
کد خبر: 261571

وب گردی

وب گردی