امیرحمزه مالمیر،کارشناس بازار سرمایه،گفت: فعالیت موسسه های مالی و اعتباری فاقد مجوز و بازار بی نظارت پولی که تاکنون تحت نظارت بانک مرکزی در نیامده اند، مانعی جدی در مقابل اثربخشی تلاش های بانک مرکزی برای ساماندهی و کاهش نرخ سود بانکی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امیرحمزه مالمیر،اظهار داشت: علاوه بر ضرورت نظام مند و قاعده مند کردن‌ فعالیت موسسه های پولی و اعتباری و همه رفتارهای طرف های عرضه و تقاضا در بازار پول، باید برای کاهش هزینه تمام شده تأمین پول هم تلاش شود.

بازار غیرمتشکل پولی تابع هیچ اصولی نیست

مالمیر،گفت: بازار غیرمتشکل پولی که تابع هیچ اصولی نیست، با تنوع نرخ سود به راحتی می تواند ریسک سپرده گذاری در بانک های دولتی را افزایش دهد و با نرخ های سود بالا و روش های زیاد، پول را از بخش نظارت پذیر و بانک های دولتی به سمت خود هدایت کند.

وی، درباره اثربخشی کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بر بازار سرمایه ،گفت: این کاهش 2 تا 3 درصدی خیلی در کوتاه مدت موثر نیست و دردی را درمان نمی کند و باید هزینه تولید و سرمایه گذاری ها،کاهش و سود آوری شرکت ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

مالمیر، تصریح کرد: کاهش اخیر در نرخ سود سپرده های بانکی خیلی نمی تواند چاره ساز باشد و باید بیشتر کاهش یابد تا حساب های بانکی تمایل داشته باشد وارد بازار سرمایه شود.

وی،گفت: اگر نرخ سود سپرده ها تا 15 درصد و نرخ سود تسهیلات تا 17 درصد برسد می تواند به افزایش سودآوری شرکت های بورس کمک کند و در میان مدت نقدینگی را به سمت بازار سرمایه جذب کند.

به گزارش ایسکانیوز، کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی ذائقه سپرده گذاران بانکی را خیلی تغییر نمی دهد تا به سمت بازارهای غیر پولی بروند. برای رونق اقتصادی کشور نیاز داریم نرخ سود سپرده بانکی را تا 15 درصد کاهش دهیم تا دانش و مهارت سهامداری بیشتر و عمق بازار سرمایه افزایش پیدا کند.
بانک آخرین فرصت و انتخاب برای جذب سرمایه است و باید سود بانکی بیشتر کاهش یابد و با این نرخ سودی که تعیین می شود، همچنان نخستین انتخاب خواهد بود و به ضرر بازار سرمایه و بخش واقعی تولید است.
کد خبر: 261576

وب گردی

وب گردی