همایش بین المللی حافظ، 15 اردیبهشت کار خود را آغاز کرد. در این همایش پژوهشگران و حافظ شناسان برتر ایرانی و حافظ پژوهان بین المللی حضور داشتند. این برنامه با اجرای رشید کاکاوند استاد دانشگاه، نویسنده و شاعر و همچنین مجری سازمان صدا و سیما برگزار شد.

رشید کاکاوند در گفت و گو با  خبرنگار  ستاد خبری کنگره بین المللی حافظ پیرامون برگزاری کنگره بین المللی حافظ توسط دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کار من ادبیات است و دل سپرده فرهنگ تاریخی ایران هستم. بنابراین این اقدام دانشگاه آزاد را بسیار ارزشمند ارزیابی می کنم زیرا هویت تاریخی ایران حافظ است. طبیعتا دانشگاه آزاد هم با این قبیل اقدامات درجه علمی کشورمان را روز به روز افزایش می دهد و مهمتر از همه فرهنگ عمومی سرزمینمان را کنترل می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: دانشگاه آزاد در این خصوص بسیار خوب کار کرده و بهترین اساتید را در این همایش دعوت کرده است، اما من از دانشگاه آزاد اسلامی توقع زیادی در این قضایا دارم.

کاکاوند در ادامه گفت: اگر سر تا سر مردم جهان به زبان فارسی تکلم می کردند برای همگان روشن می شد که هم درجه ای  مانند حافظ و اشعارش در هیچ جایی وجود ندارد. زیرا ظرافت هایی که در زبان و بیان حافظ وجود که فارسی زبانان بخشی از آن را خوب درک می کنند. بنابراین همتای این قضیه در زبان های دیگر نیست و  حافظ کاری رندانه با زبان انجام داده است تا مفاهیم موازی و متعالی را همزمان به ذهن مخاطب می دهد.

این شاعر و استاد دانشگاه تاکید کرد: من سابقه سبک کار حافظ را در ادبیات دنیا سراغ ندارم. ضمنا نباید شاعران بزرگی همچون فردوسی، سعدی، خیام، عطار و نظامی را با یکدیگر مقایسه کرد. زیرا هر کدام جایگاه ویژه خودشان را دارند و تا امروز شخص و شاعری مانند حافظ نبوده و فکر نمی کنم دنیا به آن سمت و سویی رود که شخصیتی همچون حافظ خلق و پدیدار شود.
کد خبر: 261579

وب گردی

وب گردی