مراسم معنوی اعتکاف ایام‌البیض ماه رجب که از 12 اردیبهشت همزمان با 13 رجب آغاز و تا 15 ماه رجب با حضور هزاران نفر از دانشجویان دختر و پسر در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، پایان یافت.

مراسم معنوی اعتکاف ایام‌البیض ماه رجب که از 12 اردیبهشت همزمان با 13 رجب آغاز و تا 15 ماه رجب با حضور هزاران نفر از دانشجویان دختر و پسر در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، پایان یافت.


نسل امروز ما تشنه معنویت و نحوه ارائه این معنویت مهم است

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، حجت الاسلام امن اله فرید، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد کرج گفت: مراسم معنوی اعتکاف طبق سنوات گذشته با حضور پرشور دانشجویان و مسئولان امور فرهنگی دانشگاه روزهای ۱۱ الی۱۴ اردیبهشت ماه برگزار شد.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد کرج، در مراسم افتتاحیه اعتکاف با تبریک میلاد باسعادت حضرت علی (ع) و روز پدر درباره میلاد این امام همام در کعبه و القاب و اسامی این حضرت به تفصیل سخن گفت.


635664328517926103


فرید عنوان کرد: حضرت علی (ع) دارای ۵۰۰ اسم و بیش از ۲۲۰ لقب است که مهم‌ترین لقب ایشان امیرمومنان است که از سوی خداوند تبارک و تعالی به ایشان اعطا شده است.


وی اعتکاف را یکی از راه‌های رسیدن به خداوند بیان کرد و گفت: انسان برای رسیدن به خدا که‌‌ همان توحید است دو راه بیشتر ندارد یکی استدلال و دیگری شهود که راه اول راهی است که علما رفتند و راه دوم راه عرفاست.


مسئول نهاد رهبری واحد کرج ادامه داد: استفاده از لحظات اعتکاف و خلوت با خدای خویش فرصتی است برای خروج از الفاظ و رسیدن به معنا و درک لذت ایمان به صورت باطنی.


وی زرق و برق دنیا را یکی از عوامل دور شدن انسان از مسیر حق بیان کرد و گفت: اینکه شما افتخار حضور در این اعتکاف را دارید دعوت الهی و هدایت پنهانی است که شما را به این مسیر سوق داده است. وی توصیه‌هایی برای بهره گیری بیشتر از این لحاظ معنوی به حاضرین در اعتکاف ارائه کرد.


فرید با تاکید بر اینکه اعتکاف فرصتی برای ترک عادات و رذایل رفتاری و اعتقادی است، افزود: برای بهره گیری از این فرصت معنوی باید معتکف صبور و مدارا داشته باشد، برای به جای آوردن عبادت با انگیزه و نشاط و شور بالا اقدام کند.


وی داشتن ثبات و استمرار در عبادت، داشتن مراقبه و مواخذه، داشتن ادب ارتباط با خداوند و ائمه اطهار با خلوت، سکوت و روزه، دوام طهارت و وضو داشتن مداوم را از دیگر وظایف یک معتکف برشمرد.


فرید با تاکید براینکه شروع اعتکاف یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی است که در تحول روح روان جامعه مخصوصا در جامعه دانشگاهی و نیروهای جوان فوق العاده موثر است گفت: جوان امروز با اعتکاف و سایر مراسم مذهبی و معنوی می‌تواند مقابل تهاجم فرهنگی دشمن مقاوم باشند و آن‌ها را از پا درآورند.


وی گفت: نسل امروز ما تشنه معنویت است و نحوه ارائه این معنویت مهم است که دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد کرج خانه فرهنگی دانشجویان است و در طول سال آماده یاری رساندن به مسائل فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی است و دست یاری همه دانشجویان و علاقهمندان را به گرمی می‌فشارد.


در این مراسم که به منظور تذهیب نفس و جلوگیری از انحرافات دینی، اجتماعی و اخلاقی و ترویج فرهنگ اسلامی و تعلیمات ارزشمند مذهبی برگزار می‌شود دانشجویان با برگزاری مراسم دعا و مناجات به امور فرهنگی مانند مطالعه و کتابخوانی، تشکیل حلقه‌های معرفتی و بهره گیری از سخنرانی‌های کار‌شناسان فرهنگی و مبلغان مذهبی نیز برگزار شد.


برگزاری مراسم اعتکاف در واحد علوم دارویی


معصومه لشگری، رئیس دفتر فرهنگ اسلامی واحد علوم دارویی از برنامه ریزی این واحد دانشگاهی جهت برگزاری باشکوه مراسم اعتکاف و فراهم نبودن شرایط مناسب برای حضور دانشجویان در این مراسم خبر داد.


معصومه لشگری اظهار کرد: برای مشارکت بیشتر دانشجویان، با هماهنگی‌های صورت گرفته امسال مراسم اعتکاف در دو مکان برگزار شد و دانشجویان متقاضی توانستند در مراسم اعتکاف دانشگاه شهید بهشتی و یا مسجد ابن زهرا واقع در خیابان بنی هاشم شرکت کنند.


لشگری گفت: این مراسم برای دانشجویان رایگان بود و استقبال دانشجویان نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشت و سیزده دانشجوی این واحد نیز در مراسم اعتکاف دانشگاه شهید بهشتی شرکت داشتند.


635664289516921601


حجت الاسلام ذوالفقاری، امام جماعت دانشکده علوم و فناوری های نوین واحد علوم دارویی هم اعتکاف را از ثمرات انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: این مراسم با هدف ایجاد فضای معنوی و تهذیب نفس در بین دانشگاهیان برگزار می‌شود.


وی بیان کرد: امسال تعداد سی و پنج نفر از دانشجویان واحد علوم دارویی در مسجد ابن الزهرا معتکف شدند و برنامه‌های متنوع فرهنگی برای آنان اجرا شد.


حضور ۸۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور در مراسم اعتکاف


تعداد ۸۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور در مراسم عبادی و معنوی اعتکاف حضور داشتند.


حجت الاسلام علی محمد خوش نیت، مسئول ستاد اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور گفت: در برنامه‌های ستاد اعتکاف که مانند سال‌های گذشته در محل مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور برگزار شد برنامه‌های متنوعی مانند حلقه‌های معرفت با حضور اساتید و دانشجویان، برگزاری اعمال‌ام داوود، اقامه نمازهای جماعت یومیه، سخنرانی در جمع دانشجویان معتکف، محفل انس با قرآن، گرامیداشت ولادت حضرت علی (ع)، عزاداری رحلت حضرت زینب (س) و قرائت مناجات امیرالمومنین (ع) جهت معتکفین اجرا شد.


 خوش نیت با اشاره بازدید مسئولین دانشگاه از جمله عبدالمجید حلمی نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و دکتر سعیدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور گفت: هرساله استقبال دانشجویان از مراسم اعتکاف بیشتر می‌شود.


مراسم معنوی اعتکاف در واحد استهبان برگزار شد


مراسم معنوی اعتکاف ایام البیض ماه رجب همزمان با سراسر کشور با حضور 30 نفر از دانشجویان مومن و مشتاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان در مسجد جامع شهرستان برگزار شد.


از استهبان در این مراسم معنوی که از سحرگاه سیزدهم ماه رجب آغاز و تا شب پانزدهم ادامه داشت، دانشجویان واحد استهبان با دیگر معتکفین در برنامه‌های مذهبی و فرهنگی اعتکاف از جمله قرائت قرآن و ادعیه، مناجات خوانی، سخنرانی، برگزاری مسابقه و پرسش و پاسخ، انجام اعمال ام داود و برگزاری نماز جماعت حضور داشتند.


از نکات برجسته برگزاری مراسم اعتکاف امسال این واحد دانشگاهی می‌توان به تأمین هزینه ثبت‌نام و پرداخت 60 درصد هزینه معتکفین توسط مسئولین فرهنگی دانشگاه و توزیع کمک‌های غیرنقدی خیرین همچون برنج، گوشت، روغن، میوه و دیگر اقلام و مواد غذایی به معتکفین نام برد.



کد خبر: 261602

وب گردی

وب گردی