در نشست علمی بعد از ظهر همایش بین المللی حافظ در همایش بین المللی حافظ دکتر ابوالکلام سر کار استاد دانشگاه داکا بنگلادش، پرفسور آتالای استاد دانشگاه استانبول، دکتر گزل یوز استاد دانشگاه ترکیه و دکتر دومنیکو اینجنیتو استاد دانشگاه ایتالیا حضور و سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در این همایش از اسماعیل حاکمی و از جلیل تجلیل قدر دانی شد سپس کاووس حسنلی از دکتر ابوالکلام سر کار استاد دانشگاه داکا بنگلادش، پرفسور آتالای استاد دانشگاه استانبول، دکتر گزل یوز استاد دانشگاه ترکیه و دکتر دومنیکو اینجنیتو استاد دانشگاه ایتالیا دعوت به سخنرانی کرد.

دکتر گزل یوز در این مراسم گفت: دیوان حافظ به زبان ترکی چهار بار ترجمه و چاپ شده است و شرح سوری که وی یکی از شاعر های مشهور قرن 16 میلادی است. سوری مثنوی معنوی را شرح داده و بخاطر همین به شهرت زیادی رسیده است. بعد از سوری، شمعی و دیگر شعرا دیوان حافظ را شرح دادند.

پرفسور آتالای در این همایش اظهار داشت: خواجه حافظ شیرازی یکی از بر جسته ترین شاعر های جهان است اشعار این شاعر بزرگ به اکثر زبان های دنیا مانند ترکی استانبولی ترجمه شده است.

دکتر ابوالکلام سر کار در کنگره بین المللی حافظ گفت: دیوان حافظ در بنگلادش ترجمه و چاپ شده است. بنابراین فارسی زبانان می دانند که واژه های فارسی در زبان بنگلادش تاثیر گذار بوده است. قریب به 100 سال پیش اولین ترجمه حافظ در بنگلادش به چاپ رسیده است. همچنین 120 دانشجو در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه داکا ثبت نام کردند.

دکتر دومنیکو اینجنیتو استاد دانشگاه ایتالیا در این نشست اظهار داشت: پژوهندگان درباره غزل " ترک شیرازی " اظهار نظر هایی کرده اند. ویلیامس جانس در روشی واقع گرایانه از ترک شیرازی تعبیر به " شیرین دوشیزه "  کرده و غزل را گزارشی راستین از زندگی عاطفی شاعر دانسته است. خطمی لاهوری از آن تاویلی عارفانه دارد و پیوندی استوار میان صور خیال ادبی و نماد های معنوی می بیند. برداشت سوم از ترک شیرازی، تعبیری انتقادی- تاریخی است بر بنیان اندرز نامه انیس الناس از شجاع شیرازی که در این برداشت، ترک شیرازی، زین العابدین، پسر شاه شجاع مظفری یا تیمور لنگ است. نگارنده علاوه بر نقد سه روش یاد شده، غزل را در ارتباط بینامتنی با یکی از غزل های امیر خسرو دهلوی بررسی می کند و در پایان به این نتیجه می رسد که " ترک شیرازی " می تواند اشاره به تیمور باشد.

شایان ذکر است همایش بین المللی حافظ از 15 و 16 اردیبهشت در تهران و 18، 19 اردیبهشت در شیراز برگزار می شود.
کد خبر: 261669

وب گردی

وب گردی