رییس دفتر رییس جمهوری عصر سه شنبه در دیدار هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به مشکلات زیست محیطی در منطقه بویژه پدیده ریزگردها تصریح کرد که ایران با توجه به امکانات گسترده علمی می تواند هاب تحقیقات دانشگاهی و حضور دانشمندان در منطقه، برای بررسی راههای رفع مشکلات زیست محیطی شود.




به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد نهاوندیان در دیدار "گری لوییس" به برنامه های گسترده دولت برای مقابله با آلودگی محیط زیست بویژه مقابله با ریزگردها اشاره کرد و گفت: پدیده ریزگردها یک معضل منطقه ای است و مقابله با آن نیز یک همکاری منطقه ای را می طلبد و اقدامات یکجانبه کشورها به تنهایی نمی تواند این معضل را رفع کند.


رییس دفتر رییس جمهوری خواستار توجه به مسئله ریزگردها و آلودگی‌ها و تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست به عنوان یک مشکل جدی منطقه‌ای شد و تصریح کرد که همکاری سازمان ملل در این عرصه با توجه به اثرات منفی که این پدیده می تواند روی زندگی مردم برجای بگذارد، بسیار با اهمیت و ضروری است.


نهاوندیان همچنین توسعه فضاهای سبز را در مناطقی که منشا تولید ریزگردها هستند، راهکاری مناسب برای مقابله موفق با این مشکل برشمرد.


رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه به معضل مواد مخدر و قاچاق آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دنبال حضور نظامیان غربی در افغانستان، تولید مواد مخدر نه تنها کاهش نیافت بلکه رشدی مضاعف یافت و مشکلات گسترده ای را نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه و از جمله در ایران بوجود آورد.


وی یاد آور شد: حمله به افغانستان با شعار مقابله با تروریسم انجام شد اما در عمل، تولید و توزیع مواد مخدر که از اصلی ترین منابع مالی تروریسم است، توسعه یافت.


نهاوندیان با اشاره به مبارزه گسترده ایران با قاچاق مواد مخدر و هزینه های سنگینیکه ملت و دولت ایران در این راه می پردازد، گفت: سازمان ملل باید به طور گسترده تری در بحث مبارزه با مواد مخدر و عوامل تولید و قاچاق آن وارد عمل شود.



هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را جدی‌ترین کشور در روند مبارزه با مواد مخدر معرفی کرد.


"گری لوییس" با اعلام اینکه از نزدیک با برنامه های گسترده ایران در مبارزه با مواد مخدر آشنا است، تصریح کرد: در ایران بر خلاف عمده کشورها، دولت و مردم دست در دست یکدیگر در حال مبارزه با قاچاق مواد مخدر هستند و تلاش دولت آقای روحانی و همراهانش در این مبارزه، به من و سازمان ملل متحد امید و اطمینان می دهد.


وی همچنین به موضوع آلودگی محیط زیست اشاره کرد و با تشریح برنامه 5 ساله سازمان ملل در سه زمینه کویرزدایی و مبارزه با آلودگی هوا و آب، گفت: سازمان ملل آماده مشارکت در طرحهای ایران بویژه در زمینه مهار توفان های ریزگردها است.


هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران همچنین با اشاره به فرارسیدن هفتادمین سال تاسیس سازمان ملل متحد و اینکه ایران نیز هفتاد سال است که عضو این سازمان می‌باشد، افزود: علاقمندیم برگزاری جشن هفتادمین سال تاسیس سازمان ملل متحد در ایران را به عنوان یک ایده در سازمان ملل مطرح کنیم.

کد خبر: 261778

وب گردی

وب گردی