کاوش در تپه باستانی بهشت آباد به کشف آثار معماری عشایری از دورههای مختلف تاریخی و اسلامی شامل راهروی مرکزی و اتاقهای پیرامونی انجامید.
به گزارش ایسکانیوز سرپرست هیأت کاوش نجات بخشی تپه باستانی بهشت آباد با اعلام این خبر گفت: تحلیل فضای معماری این تپه ما را به این اصل رهنمون کرد که باید این مجموعه را یک بنای اربابی با تعداد زیادی فضاهای مختلف برای انجام امور روزمره فرض کرد.
لاله روح انگیز افزود: بر اساس کاوشهای انجام شده مشخص شد این مجموعه دارای یک راهرو مرکزی و تعدادی فضا، احتمالاً با کاربرد اتاق ، مطبخ و ...بوده است.
به گفته این باستان شناس، راهرو مرکزی از شرق به غرب امتداد داشته و تمامی فضاها را به هم مرتبط میساخته که قسمت خروجی فضاهای بدست آمده به سمت همین راهروی مرکزی است.
روح انگیز گفت: که برخی از این فضاها مستقل بوده و بعضی نیز از داخل به هم مرتبط میشده اند.
این باستان شناس گفت: وجود سازههای حرارتی نظیر تنور پخت نان، اجاق و هاونهای سنگی در بعضی از این فضاهای معماری میتواند دلیلی بر کاربرد آنها برای مطبخ یا نظیر آن باشد که به صورت روزمره مورد استفاده قرار میگرفته است.
سرپرست هیأت کاوش نجات بخشی تپه باستانی بهشت آباد گفت: در تعداد دیگری از این فضا ها فقط یک سازه حرارتی تنور مانند وجود داشت که احتمال میرود به دلیل داشتن وسیله گرمایشی این فضاها در فصول سرد به عنوان اتاق نشیمن کاربرد داشته است.
این باستان شناس با اشاره به اینکه اتاقهای دیگر نیز کاربردی مانند نشیمن و یا انبار را داشته گفت: هیچ آثاری ازتیر چوبی و یا هر چیز دیگری که نشان دهنده وجود پوششی برای سقف باشد بدست نیامد.
به گفته او ، مقدار قابل توجهی قطعات کوچک و بزرگ سفال از این منطقه بدست آمد که مربوط به ظروفی مانند خمرههای ذخیره آذوقه ، سبو ، کاسه ، پیاله، کوزه های دارای گردن کوتاه و بلند است.
روح انگیز سفالهای بدست آمده را در طیفهای رنگی نخودی، قرمز، خاکستری و لعاب دار طبقه بندی کرد و گفت: تعدادی ازسفالهابه خاطردودزدگی زیاد درگروه سفالهای آشپزخانهای طبقه بندی شدند.
سرپرست هیأت کاوش نجات بخشی تپه باستانی بهشت آباد افزود: سفالهای بدست آمده، از دوران اشکانی و ساسانی تادوران متاُخراسلامی قابل تاریخ گذاری هستند.
او افزود: با توجه به اینکه پس از ساخت و آبگیری این سد روستاهای بهشت آباد ، شیخ محمود ، سنگ بیل و شهر کاج به زیر آب میرود، پژوهشهای مردم شناسی و
مردمنگاری نیز توسط فیروزه هیبتیان کارشناس اداره کل میراث فرهنگی چهار محال و بختیاری در این حوزه انجام شد .
محیط طبیعی شرایط اقلیمی، وضعیت اجتماعی و گروههای انسانی ، راهها و ارتباطات ، زبان ، شیوههای معیشت، دانشهای مردم ، فناوری و صنایع بومی ،شیوههای عرضه و توزیع تولیدات، حمل و نقل سنتی و امروزی، پوشاک، مسکن، خوراک، بازیهای محلی و بومی، ورزش، هنرها، آیینها، مراسم و رسمهای سنتی ادبیات شفاهی ،سوغات ،مطالعه و مستند نگاری و با توجه به گویش بختیاری رایج در این مناطق، اصطلاحات و واژه های محلی آوانگاری شد.
تپه بهشتآباد که رودخانه بهشتآباد از سرشاخه های رود کارون از آن میگذرد دارای طبیعتی بکر با چشمه های زیبا و درختان میوه پر بار است.
وجود تنگه در منطقه بهشت آباد که محل عبور و مرور عشایر است این مکان را به مسیر دائمی کوچ عشایر تبدیل کرده است.
تپه باستانی بهشت آباد در حوضه آبریز سد بهشت آباد در بخش مرکزی شهرستان اردل استان چهار محال و بختیاری قرار دارد که به دلیل ساخت سد بهشت آباد کاوشهای نجات بخشی باستانشناسی در این تپه با مجوز پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
گفتنی است، بر اساس بند ج ماده 114 قانون 5ساله چهارم تمامی وزارتخانهها ، سازمانها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژههای بزرگ عمرانی و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی –تاریخی (میراث فرهنگی ) در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان یابی پروژه های یاد شده ، نتایج مطالعات انجام شده را رعایت کنند.
کد خبر: 261952