ایسکانیوز: مهلت بنیامین نتانیاهو ته کشیده است! امروز باید کابینه جدید خود را معرفی کند. به احتمال زیاد با یک کابینه محافظه کار و راست گرا روبه رو خواهیم شد. از قضا این موضوع می تواند روند صلح را دوباره زنده کند. البته با تعبیر رانیا زالوم، تحلیل‌گر مجله اشپیگل آنلاین که در این باره می نویسد:

به آخرین ساعات نزدیک می شویم. بنیامین نتانیاهو  تا نیمه های شب وقت دارد، کابینه جدید اسرائیل را معرفی کند. کارشناسان بر این باورند که کابینه جدید ترکیبی محافظه کارانه دارد.

نتانیاهو دست کم به 61 کرسی در کنست (پارلمان اسرائیل) احتیاج دارد و به احتمال زیاد خیلی بیش از این تعداد کرسی در اختیار دارد زیرا "آویگدور لیبرمن" وزیر سابق امورخارجه او، روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ نیازی به یک ائتلاف جدید نیست.

سناریویی که انتظارش می رفت به تحقق پیوست: چهارمین ائتلاف نتانیاهو هیچگاه این چنین فوق ارتدکس و راستگرا نبوده است. برخلاف انتخابات 2009 و 2013 حتی یک نماینده چپ میانه رو نیز در پارلمان وجود نخواهد داشت.

با این حال این چینش می تواند تاثیر مثبتی بر درگیری های خاورمیانه داشته باشد! دهه هاست که "روند صلح" هیچ توسعه ای نیافته است. و حال از قضا دولت راست گرای نتانیاهو می تواند دوباره آن را زنده کند!

دست‌کم مواضع نتانیاهو روشن است

دست‌کم مشخص است که نقطه حرکت مذاکرات کجاست. چقدر این جمله را شنیدیم که " ما خیلی به مذاکرات علاقه مندیم اما متاسفانه شریکی در رام الله نداریم."  حالا می توان افزود: " حتی در بیت المقدس هم [شریکی] نداریم"

جایگاه بنیامین نتانیاهو مشخص است. نتانیاهو کمی قبل از رای گیری ها صراحتا با تشکیل دولت فلسطینی مخالفت کرد. با این حال در مبارزات انتخاباتی حرف های زیادی زده می شود. نتانیاهو دو روز بعد دقیقا متضاد این سخنان را وعده داد.

حالا: چگونه می توان به کسی که در طول 72 ساعت دو بار موضع خود را 180 درجه تغییر می دهد، باور کرد؟ سیاستمداران اسرائیلی از دیروز به دنبال جوابی برای این سوال اساسی هستند.

نتانیاهو تحت فشار شدید جهانی

تلاش برای مذاکرات صلح خاورمیانه "جان کری" وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، تحت رهبری نتانیاهو شکست خورد. کری دیپلمات خستگی ناپذیر که توانست حتی ایران و آمریکا را بعد از بیش از سی سال پای میز مذاکره بکشاند، باید در بیت المقدس، آزرده خاطر تسلیم شود.

البته "محمود عباس" رئیس جمهور فلسطین، نیز در شکست مذاکرات نقش داشته است. حال نخست وزیر اسرائیل باید همه چیز را مهیا کند. اسرائیل رژیم اشغالگر است. فلسطینی ها حتی یک بار هم دولتی نزدیک به حاکمیت نداشته اند.

از آنجایی که نخست وزیر اسرائیل حتی یکبار خودش به این فکر نیافتاد تا حقوق بین المللی را رعایت کرده و از شهرک سازی ها جلوگیری کند، فشار خارجی می تواند کمک کننده باشد. به نظر می رسد این موضوع باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و دیگر رهبران اتحادیه اروپا را به تفکر واداشته است.

دولت آمریکا بعد از انتخاب دوباره نتانیاهو اعلام کرد که اسرائیل دیگر نمی تواند بر حق وتو ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد حساب باز کند. واشنگتن تمایل به سازش را بررسی خواهد کرد. کابینه راست گرای نتانیاهو تاکنون این چنین تحت فشار بین المللی نبوده است، به همین دلیل شاید در نهایت به خود تکانی بدهد.

مترجم: ملینا حاجبی

 
کد خبر: 262104

وب گردی

وب گردی