رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر الزام اجرای طرح تجمیع گفت: واحد ها برای ادامه حیات باید به دنبال راهکارهایی مانند افزایش درآمدها از طریق منابع غیرشهریه، افزایش توانایی های اقتصادی و کاهش هزینه ها باشند.

به گزارش ایسکانیوز، حمید میرزاده در جلسه هیأت امنای استان مازندران با بیان اینکه اعتقاد دارم تصمیمات در سطح دانشگاه آزاد اسلامی باید غیرتمرکز باشد، گفت: در حال حاضر هیأت های امنای استانی به جایگاه خوبی دست پیدا کرده اند و اگر مصوبات آنها به خوبی پیگیری شود، دیگر نیازی به پیگیری جزئیات از سوی سازمان مرکزی نیست.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح تجمیع در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: طرح تجمیع در حال حاضر یک واقعیت است. و اجرای آن برای مجموعه دانشگاه یک الزام و نه اختیار است, چرا که اگر واحدها بخواهند به حیات خود ادامه دهند، باید به دنبال راهکارهایی مانند افزایش درآمدها از طریق منابع غیرشهریه، افزایش توانایی های اقتصادی و کاهش هزینه ها باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها دو راهکاری است که امروز به دنبال اجرای آن هستیم زیرا دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر با واقعیاتی چون کاهش جمعیت روبرو شده است.

میرزاده با اشاره به وجود صندلی های خالی در دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای نگهداری برخی واحدها و تأمین حقوق اساتید و اعضای هیأت علمی و هزینه های جاری آنها، ماهانه مبالغ زیادی صرف می شود در حالی که دانشجویی ندارند.

وی به وجود تعداد 235 واحد زیان ده در ابتدای فعالیت خود اشاره کرد اظهار داشت: زمانی که مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی را قبول کردم، گزارش ها حکایت از زیان ده بودن بیشتر واحدها داشت اما خوشبختانه با اجرای طرح هایی مانند گسترش فعالیت های اقتصاد دانش بنیان و طرح تجمیع توانستیم تعداد واحدهای زیان ده را کاهش دهیم که امیدواریم تا پایان خردادماه به تعداد کمتر از 100 واحد برسد. از سوی دیگر به برخی از واحدها فرصتی یکساله دادیم تا بتوانند وضعیت خود را از حالت زیاندهی خارج سازند. بنابراین کاهش هزینه ها ازطریق اجرای طرح تجمیع امری الزامی به شمار می رود.

وی تأکید کرد: مصلحت عمومی دانشگاه امروز نباید صرف مصالح شخصی شود. متأسفانه برخی افراد به طرح تجمیع بار سیاسی می دهند و تلاش می کنند این طرح را متوقف کنند.

میرزاده ادامه داد: فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی با شیوه های جذب گذشته امکانپذیر نیست چرا که علاوه بر شرایط جمعیتی موجود کشور، رقبای دانشگاه نیز با گسترش فعالیت های خود، مزید بر علت شده اند. به عنوان مثال در شهر بابل 21 موسسه آموزش عالی و در استان مازندران حدود 52 موسسه غیرانتفاعی در حال فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از شنیدن گزارش نیاز آذری در مورد وضعیت اراضی دانشگاه در استان مازندران، تأکید کرد: تمامی اراضی دانشگاه آزاد اسلامی تا سال 96 باید تعیین تکلیف شوند.

مازندران از بُعد تحصیلات تکمیلی دارای ظرفیت بالایی است

میرزاده در ادامه با اشاره به ظرفیت های استان مازندران گفت: در استان مازندران باید یک مدل توسعه کیفی و اقتصادی خاص تهیه شود. مازندران سرزمینی غنی و پراستعداد است و باید از این امکانات بهترین بهره برداری صورت گیرد.

وی پیشنهاد داد, در این استان صنایع وابسته به کشاورزی باید بیشتر مد نظر قرار گیرد چرا که این استان به دلیل اقلیم خاص خود، دارای تنوع گیاهی بی نظیری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به موضع توسعه تحصیلات تکمیلی در این استان پرداخت و گفت: برای توسعه تحصیلات تکمیلی نیازمند ایجاد شرایط و لوازمی هستیم. قطعاً با داشتن مربی نمی توان دوره دکتری راه اندازی کرد. خوشبختانه استان مازندران از بُعد تحصیلات تکمیلی دارای ظرفیت بالایی است. طبق آمارهای رسیده، این استان در سال 93 دارای تعداد 330 رشته / محل در مقطع کارشناسی ارشد و 70 رشته در مقطع دکتری بوده است.

وی افزود: کسب مجوز برای 91 رشته / محل در مقطع کارشناسی ارشد و 37 رشته در مقطع دکتری نیز در دستورکار قرار دارد که با محقق شدن آنها، استان از لحاظ تحصیلات تکمیلی آینده روشنی خواهد داشت.

میرزاده در ادامه به بازدید از کتابخانه واحد بابل اشاره کرد و گفت: این کتابخانه با دارا بودن 80هزار جلد کتاب، از شرایط خوبی برخوردار است و خوشبختانه دسترسی آن به پایگاه مقالات خارجی بعد از دوسال امکانپذیر شده است. همچنین در بازدیدی که از آزمایشگاه علوم پایه این واحد داشتم، تجهیزات و اساتید آن را بسیار مفید ارزیابی می کنم و می توانم به جرأت بگویم امکانات آن از برخی از واحدهای تهران بهتر بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بحث تعیین تکلیف اراضی دانشگاه افزود: خوشبختانه اراضی این استان در وضعیت خوبی است. در جلسه امروز مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا وضعیت تملیک برخی اراضی این استان را تا پایان سال 94 مشخص کند.

وی در این جلسه همچنین از طراحی یک فرمت جدید برای تأیید احکام سرپرستان واحدها خبر داد و گفت: باتوجه به شاخص های دانشگاه مانند توسعه تحصیلات تکمیلی، توسعه شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد، جذب اساتید و... فعالیت سرپرستان واحدها ارزیابی و امتیازدهی می شوند و در صورتی که توانسته باشند در این راستا فعالیت موثری انجام داده باشند، احکام آنها تأیید و به عنوان رئیس واحد انتخاب می شوند.
کد خبر: 262193

وب گردی

وب گردی