اولین نشست بعدازظهر کنگره بین المللی حافظ در محل سالن استاد مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور خلیل صاری اوغلو؛ علی نورزاد ؛ مطلوبه خواجه یوا و مهرالنسا عبدالستار بر روی سن و صحبت های آن ها درباره حافظ شناسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش بین المللی حافظ؛ خلیل صاری اوغلو در ابتدای سخنان خود گفت:‌ مدت هاست در صدد کشف رموز حافظ در زبان فارسی هستم. تا آن جا که بدانم چرا مرحوم دهخدا در آخرین لحظات عمر خود غزلی از حافظ را زمزمه می کرده است.

وی دلیل همگانی بودن اشعار حافظ را شخصیت او دانست و افزود: حافظ درصدد اندرزگویی نیست؛ حافظ عوام فریب نیست و با خرافات مبارزه میکند. آزاد فکری  ویژگی ای است که او را از دیگران متمایز می کند.

او افزود: حافظ شناسان حافظ را رند نامیده اند که در لغت کسی که جمیع کسرات را از خود دور می کند و سرافراز عالم است می گویند.

در ادامه این نشست مطلوبه خواجه یوا معاون پژوهشی دانشگاه دولتی خجند در ابتدای سخنان خود گفت: نام های حافظ و سعدی همیشه نام هایی آشنا برای مردم بوده اند.

وی در ادامه افزود: در یکی از مجلات روسیه غزلی از حافظ چاپ شده بود که به دلیل ترجمه بسیار پر اشتباه مورد نقد بسیاری قرار گرفت. پس از دو سه سال همان غزل با ترجمه بسیار خوانا و روان در یکی دیگر از مجلات چاپ شد که موجبات تشویق همگان قرار گرفت.

او در پایان با اشاره به استفاده پوشکین شاعر روسی از اشعار ایرانی گفت: همگان فکر می کنند چون پوشکین در یک شعر از اشعار نظامی استفاده کرده است همیشه بدین گونه بوده است. اما چنین نیست و باید بگویم در بسیاری از اشعار وی از غزلیات حافظ و لحن او استفاده شده است.

علی نورزاد مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه خجند تاجیکستان  در ابتدای سخنان خود شعری خواند که موجب خشنودی حضار شد.

او در ادامه با اشاره به وجود محفل های حافظ خوانی در خجند تاجیکستان گفت: امروز هم مانند قدیم محفل های حافظ خوانی در خوجند وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری قابل قبول این همایش گفت: اگر محبت دکتر ماحوزی به شعر حافظ نبود امروز ما گردهم جمع نشده بودیم و برای خواجه شیراز همایش نداشتیم.

او در پایان گفت: امیدوارم برای اتحاد شعر و زبان فارسی اقدامات بیشتری صورت گیرد.

آخرین سخنران این بخش از همایش مهرالنساعبدالستار بود که مقاله خود درباره حافظ شناسی و اشعار و غزلیات حافظ را ارائه کرد.


کد خبر: 262372

وب گردی

وب گردی