جزییات جشنواره‌ی تئاتر «رضوی» که پس از چند سال وقفه دوباره در شهریور ماه برگزار خواهد شد، تشریح شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای نشستی که امروز 19 اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد، کورش زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر دینی و آئینی با اظهار خرسندی از برگزاری مجدد این جشنواره پس از چند سال وقفه تصریح کرد: نمی‌دانم چرا در این کشور هرچیزی که شروع به کار می‌کند و به بار می‌نشیند، متوقف می‌شود؟! مانند جشنواره تئاتر عاشورایی.

وی یادآور شد: اگر تاریخ را مطالعه کنیم، متوجه می‌شویم که خاستگاه تئاتر، آئین بوده است و آئین همیشه در تئاتر نقش مهمی داشته است و در حالت کلی تئاتر آئینی، بستر بسیار مناسبی‌ست برای جریان مخاطب شناسی تئاتر.

زارعی ادامه داد: در یکی دو دهه‌ی گذشته، نمایش‌هایی را دیدم که دو هزار تا دو هزار 500 تماشاگر داشته‌اند، با اینکه بعضی‌ها همیشه این حرف را می‌زنند که نمایش‌هایی با این تعداد مخاطب،تماشاگرهای خود را به اصطلاح با اتوبوس می‌آورند، من می‌گویم بگذارید تماشاگر بیاید حتی با این روش و بگذارید مردم به دیدن تئاتر عادت کنند به بلیط خریدن برای تئاتر عادت کنند، در خارج از کشور مردم تئاتر را به عنوان یک ضرورت پذیرفته‌اند.

او همچنین گفت:به قدری در کنار امام رضا(ع) داستان و قصه هست که می‌شود از آنها کلی داستان درآورد، من حتی پیشنهاد می‌کنم که در آینده کریمه اهل بیت را هم به این جریان اضافه کنیم و نمایش‌هایی در مورد حضرت معصومه(س) نیز بسازیم.

این کارگردان در پایان با اظهار امیدواری برای تداوم یافتن این جریان تئاتری گفت:امیدوارم این جشنواره بعد از دهمین دور به یازدهمین دور هم برسد و ما بتوانیم این جشنواره را در سطح استانی و منطقه‌ای هم برگزار کنیم.

در ادامه نشست جشنواره تئاتر رضوی، حسین ثابت قدم وحید،مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و دبیر دهمین جشنواره تئاتر رضوی به بیان تاریخچه این جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره چهار دوره‌ی اولش در شهرهای دیگری مانند اصفهان و تهران برگزار شد و از دوره‌ی پنجم در بیرجند اتفاق افتاد.

وی در خصوص وقفه‌ی چند ساله‌ی جشنواره‌ی رضوی گفت:در چند دوره‌ی قبل ما احساس کردیم دچار فقر متون نمایشی شده‌ایم و جشنواره از اهداف مطلوب خودش فاصله گرفته است که باعث پایین آمدن کیفیت جشنواره شد.

ثابت‌قدم ادامه داد:در ادامه با مطالبه‌ی مردم و قشر هنرمند دوباره تصمیم به برگزاری جشنواره گرفتیم و با کمک آقای مرادخانی در وزارت اشاد و بنیاد ملی امام رضا(ع) طرح این جشنواره را به تصویب بنیاد ملی رساندند.

او یکی از دلایل برگزاری زودهنگام نشست جشنواره رضوی را گستردگی کار دانست.

این مدیر هنری در تشریح اهداف و برنامه‌های این جشنواره توضیح داد: شناساندن اندیشه و آموزه‌های عمیق امام رضا(ع) در قالب نمایش، اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری و مذهبی و مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا(ع) و ... از اهداف کلی این جشنواره است و اهدافی در موضوعات مشخص مانند: شناخت اندیشه‌ها و زندگانی امام رضا(ع) و مضامین عالی فرهنگ رضوی، تاثیر اندیشه و آثار امام رضا(ع) در زندگی فردی و اجتماعی، شناساندن تاثیرات سیره امام رضا(ع) در انسان معاصر و ... موضوعات مرتبط دیگر است.

دبیر دهمین جشنواره‌ی رضوی در بخش پایانی سخنانش به دستاوردهای این جشنواره برای استان خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: این رویداد برای استان خراسان رضوی بسیار با اهمیت است و به زعم ما هدیه‌ی دولت تدبیر و امید به استان و جامعه تئاتری کشور محسوب می‌شود، همچنین این جشنواره باعث ارتقاء طراز هنری استان و خوشحالی اهالی هنری استان و مردم نیز شده است و ما نیز باید با تلاش و برنامه‌ریزی خودمان را در این کار ثابت کنیم.

او همچنین از احداث تئاتر شهری که به خاطرش اعتباری در حدود 500 میلیون تومان به اداره فرهنگ استان اختصاص داده‌اند، خبر داد.

ثابت‌قدم در پایان از برگزاری همایشی با عنوان «همایش تئاتر دینی کشور» با امید به تقویت هنر دینی کشور در 20 و 21 خرداد ماه سخن گفت.

حسن عابدی قائم‌مقام دبیرجشنواره و دبیر تخصصی جشنواره به بخش‌های اصلی این جشنواره اشاره کرد و گفت:به پیشنهاد مدیر مرکز هنرهای نمایشی، بار دیگر توجه خود را به متون برگزیده‌ی ادوار گذشته جلب کردیم و به نوعی شروع به باز تولید این آثار به عنوان بخش ویژه کردیم که تمام هنرمندان می‌توانند در آن شرکت کنند و فیلم آثار خود را تا 20 تیر ماه به دبیرخانه جشنواره برسانند که از میان آنها 5 برگزیده خواهیم داشت.

او با اشاره به بخش مسابقه جشنواره‌ی تئاتر رضوی که مهلت ارسال آثار تا 15 اردیبهشت بوده و تا بیستم تمدید شده است،درباره بخش جانبی این جشنواره توضیح داد: علی عابدی،نمایشی را مشترک با کشور تاجیکستان تولید خواهد کرد که این نمایش شش روز قبل از شروع جشنواره در بیرجند و پس از دو روز اجرا در جشنواره به گرگان و مشهد سفر خواهد کرد.

وی با اشاره به پیگیری برای نزدیک شدن سه بخش استان خراسان، گفت: برای تحقق این بخش یک نمایشی با سه اپیزود تهیه خواهد شد که هرکدام از این اپیزودها در یکی از این سه استان خراسان شمالی،خراسان رضوی و خراسان جنوبی تولید خواهد شد.

عابدی در پایان به افتتاح «پلاتو شمس» قبل از آغاز جشنواره‌ی تئاتر رضوی اشاره کرد و گفت:استان به طور خاص دستور ساخت این پلاتو را داده است که وزارت فرهنگ و ارشاد هم نیز این روند را تکمیل کرد و این نشان از تعامل خوب بین دستگاه‌های اجرایی کشور است.

در پایان این نشست علی عابدی،کارگردان نمایش مشترک با تاجیکستان هم توضیحاتی درباره‌ی روند اجرایی این نمایش داد.

دبیرخانه جشنواره تئاتر رضوی در بجنورد واقع است.


کد خبر: 263009

وب گردی

وب گردی