تهران_ایسکانیوز:با وجود افزایش آمار ساخت و ساز در کشور، حجم ساخت و ساز در تهران کاهش یافت .

مرکز آمار ایران هر چند صدور پروانه ساخت مسکن در تهران در فصل زمستان نسبت به پاییز کاهشی 18 درصدی را تجربه کرده است اما بررسی ها رد سراسر کشور حکایت از افزایش 52.7 درصدی آمار صدور پروانه ساخت دارد.

بر اساس این گزارش از کل پروانه های صادر شده زمستان گذشته در تهران  23 پروانه (0.6 درصد) مربوط به افزایش بنا و 3604 پروانه (99.4 درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده است که پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 18.0 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 8.9 درصد کاهش داشته است.

تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در زمستان سال 1392 بالغ بر 27372 واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 38.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 26.4 درصد کاهش داشته است.

با توجه به تعداد پروانه های صادر شده در شهر تهران، متوسط تعداد واحد مسکونی درهر پروانه احداث ساختمان 7.6 واحد و در پروانه احداث ساختمان مسکونی7.4 واحد بوده است.

کل کشور:

در زمستان سال 1392، تعداد 62801 پروانه ساختمانی توسط شهرداری های کشور صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 0.51 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 23 درصد کاهش داشته است.

پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 52.7 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 2.7 درصد کاهش داشته است.

تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در زمستان سال 1392 بالغ بر 185290 واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 28.4 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 5.1 درصد کاهش داشته است.

با توجه به تعداد پروانه های صادر شده، متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان 3.2 واحد و در هر پروانه احداث ساختمان مسکونی 3.4 واحد بوده است.

تقاضای غیر موثر و سفته بازان مسکن:

میزان ساخت و ساز در بخش مسکن کل کشور در فصل زمستان 92 نسبت به پاییز افزایش داشته است و این امیدواری را ایجاد می کند که بخش مسکن در مسیر رونق و خارج شدن از رکود حرکت کند.برخی کارشناسان معتقدند با توجه به تقاضای غیر موثر موجود در بازار مسکن این افزایش ساخت و ساز دردی از متقاضیان مسکن دهک های درآمدی پایین جامعه دوا نخواهد کرد. همچنین با توجه به این موضوع که بیشترین متقاضی مسکن در شهرهای پر جمعیت و کلان شهر ها وجود دارد و با استناد به کاهش 38 درصدی تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده شهر تهران باید شاهد افزایش روزافزون قیمت مسکن در این شهر بود.

در اقتصاد ایران تقاضای موثر برای خرید ساختمان عامل چندان نیرومندی برای افزایش قیمت ساختمان نبوده است، بلکه تقاضای سفته­ بازی در بخش ساختمان اثرگذاری ویژه ­ای بر بازار می گذارد.

با توجه به شرایط اقتصاد ایران، افراد برای گریز از کاهش ارزش پول به خرید کالاهای بادوام روی می آورند. در کشور ایران به طور سنتی طلا و مسکن جهت سرمایه ­گذاری در نظر گرفته می­شود و میل خرید ساختمان برای پوشش دادن فشارهای تورمی انگیزه­ های سفته ­بازانه را تقویت می­کند. این موضوع باعث می شود که افراد واقعی متقاضی مسکن هیچگاه توان خرید را پیدا نکنند.

به عبارتی ساخت و ساز در بخش مسکن کشور (سمت عرضه) زورش به نیروی روز افزون سفته بازان در این بخش نمی رسد.

به این ترتیب ساخت و ساز بیشتر به مالک شدن بخش های زیر دست جامعه و دهک های پایین درآمدی منجر نخواهد شد و این به معنی افزایش روز افزون تقاضای غیر موثر در بخش مسکن و همچنین افزایش مایملک دهک های بالای جامعه خواهد بود.
کد خبر: 29223

وب گردی

وب گردی