تهران- ایسکانیوز: مراسم نخستین سالگرد گشایشگران مسیر ایران بر برودپیک با حضور خانواده‌های این سه کوهنورد و جمعی از مسولان ورزش کوهنوردی و معاون رییس جمهور برگزار شد.

25 خرداد 92، گشایشگران جوان مسیر ایران، آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراهی خبر از صعود موفق خود بر فراز قله برودپیک دادند. موجی از شادی و شعف کوهنوردان ایرانی را در برگرفت. اما ساعاتی بعد، خبری ناگوار این شادی را سرد کرد و بهت و نگرانی را به دلهایمان نشاند. سه کوهنورد ایرانی در مسیر بازگشت گرفتار هوای خراب شدند، مسیر خود را گم کردند و بعد از چند روز مقاومت مثال زدنی، برای همیشه در ابدیت یخ های هیمالیا، در کنار نقشی که زده بودند آرمیدند. آنها مرد میدان آخرین رزم خود بودند...

امسال در سالروز گشایش مسیر ایران، باز جامعه کوهنوردی به یاد این قهرمانان و به دعوت خانواده‏هاشان گرد هم جمع شدند. این مراسم که در سالن 700 نفره سبز سازمان محیط زیست در پارک پردیسان برگزار شد،

سهندعقدایی که او نیز یکی از کوهنوردان ایرانی است مجری مراسم بود و ابتدای حضور بر صحنه با ادای احترام به تصاویر گشایشگران برودپیک و دعوت حاضرین به تشویق آنان، سخن را با جمله‏های آغازین نامه آیدین بزرگی که پیش از برودپیک منتشر کرده بود، آغاز کرد : این ماییم، دوباره اینجاییم. با هم هستیم ولی تنهاییم. اینجاییم نه از برای خودخواهی، نه از برای خودنمایی، اینجاییم از سر عشق، اینجاییم از سر شور، از سر غرور. اینجاییم از برای رشد، از برای اوج، از سر جنون، اینجاییم برای پایان، پایان یک آغاز، پایانی که آغازی بلند پروازانه تر را نوید دهد.

سپس در ادامه مراسم زندگینامه کوتاهی از گشایشگران برودپیک قرائت شد و تعدادی از دوستان، خاطراتی را برای جمعیت حاضر روایت کردند.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست میهمان ویژه این مراسم بود که در میانه ی مراسم خود را به سالن رساند و برای دقایقی به ایراد سخن پرداخت. او همزمان با گرامیداشت یاد و خاطره این سه عزیز، یاد و خاطر تمامی فعالان عرصه محیط زیست به‏خصوص محیط بانان شهید و مجروح را گرامی داشت. ابتکار در این سخنرانی خبر از  طرحی مبتکرانه داد که از روزهای پیش در پارک پردیسان آغاز شده بود، او اعلام کرد:" کوهنوردانی که جان باخته‏اند اما پیکرشان در کوهستان مانده، برای هرکدامشان درختی به یادبود در پارک پردیسان کاشته شده است." کوهنوردانی چون سه گشایشگر مسیر ایران بر برودپیک، لیلا اسفندیاری، مهدی عمیدی، مهدی اعتمادفر، جعفر ناصری، سامان نعمتی، داوود خادم، دکتر بهالو و . . .  ، اقدامی که باتشویقهای ممتد حاضران روبرو شد و بنا به اعلام مجری برنامه قرار شد در پایان مراسم، حاضرین همگی بر سر درختان یادبود این کوهنوردان بروند.

بعد از سخنرانی رییس سازمان محیط زیست، رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی به روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی از یاد این سه قهرمان تجلیل کرد.

در بخشی از مراسم نیز ورزشکاران زورخانه ای به اجرای مراسم پرداختند و حاضرین را در فضای پهلوانی قرار دادند.

در انتها میزبانان مراسم، خانواده‏های بزرگی، کیوان، جراهی و همچنین مادر لیلا اسفندیاری در میان تشویقهای بی وقفه حاضرین به روی صحنه آمدند و با اهدای لوحهایی از یاری کنندگان مراسم تجلیل کردند. همچنین سه عکس بزرگ از آیدین، پویا و مجتبی به امضای چند صد کوهنورد اصفهانی به خانواده‏ها اهدا شد.

در پایان مراسم بار دیگر مجری برنامه روی صحنه حضور یافت و مراسم را با جملات پایانی نامه تاریخی آیدین بزرگی خاتمه داد:

نه این ما نیستیم. تنها هم نیستیم. این شمایید. شما که این راه را ادامه خواهید داد، شما که این تفکر را زنده نگه خواهید داشت، شما که فریب تکرار را نخواهید خورد، در باتلاق عاشقان میز و صندلی فرو نخواهید رفت. این شمایید که غرور مایید، که پیشران مایید، که انگیزه ی مایید. این دستان شماست که دعا گوی ماست، که خیرخواه ماست. این شمایید که همیشه زنده خواهید ماند، که آینده  متعلق به شماست، که آینده متکی به شماست. آری این شمایید، فقط کافیست بخواهید، بهترین ها را، رشدکردن ها را، بالاترین ها را، اولین ها را.

IMG_5519IMG_5563 IMG_5611 IMG_5619 IMG_5748 IMG_5752                           رضا زارعی - رییس فدراسیون کوهنوردی
کد خبر: 30156

وب گردی

وب گردی