سرقت مسلحانه فروردین امسال در گرگان پرده از جنایت های باند هولناکی برداشت که قتل 13 گلستانی را در پرونده خود داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، دادستان گرگان گفت: هشتم فروردین امسال پرونده سرقت مسلحانه از یک خودرو پراید در دادسرا تشکیل شد و با توجه به مرگ راننده خودرو بر اثر اصابت گلوله اسلحه کلاشنیکف، این پرونده با تشکیل گروهی از کارآگاهان زبده و هدایت و مدیریت دادستان و بازپرس شعبه ششم دادسرای عمومی و انقلاب گرگان به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

حجت الاسلام سیدمصطفی حقی افزود: در بررسی های پلیسی مشخص شد با این اسلحه چندین فقره سرقت و قتل دیگر نیز در حوزه استان گلستان به وقوع پیوسته است.

او اضافه کرد: در ادامه این تحقیقات سارق یکی از خودروهای مسروقه شناسایی و بدین ترتیب پرونده وارد مرحله تازه ای شد.

به گفته دادستان، تحقیقات ویژه ای با در نظر گرفتن مؤلفه های رفتاری و اخلاقی متهم و به صورت نامحسوس در مدت دو ماه به عمل آمد و مشخص شد سارقی که شناسایی و تحت نظر قرار داشت به همراه دو تن از فرزندان خود اقدام به سرقت مسلحانه می کند.

او افزود: به این ترتیب هر سه نفر در یک عملیات ضربتی همزمان در مکان های متفاوت دستگیر شدند و با صدور قرار برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار ماموران پلیس قرار گرفتند.

به گفته دادستان، این افراد در ابتدا از گفتن حقایق سرباز زدند اما پس از مواجهه با مستندات لب به سخن گشوده و ضمن اقرار به سرقت های مسلحانه و معرفی دیگر همدست خود به دو فقره قتل نیز اعتراف کردند.

حقی تاکید کرد: همدست این سارقان هم که در یکی از شهرهای دیگر استان اقامت داشت با اخذ نیابت قضایی و هماهنگی های اطلاعاتی و عملیاتی، دستگیر و به گرگان منتقل شد.

او افزود: این فرد نیز در ابتدا منکر حقایق شد اما پس از تحقیقات پلیسی و قضایی به انجام 11 فقره قتل و سرقت های متعدد اعتراف کرد.

دادستان گرگان گفت: در این راستا موضوع ابتدا در سوابق رایانه ای پلیس پیگیری و مشخص شد قتل هایی در زمان و مکان هایی که این افراد اعتراف کرده اند با اسلحه کلاشنیکف و کلت جنگی ثبت شده است.

او گفت: در ادامه بازپرس این پرونده با هماهنگی دادستانی به همراه مأموران در حوزه های مختلف محل قتل از جمله گرگان، کردکوی، علی آباد، گنبدکاووس، خان ببین و دلند حاضر شدند و با راهنمایی متهمین محل دقیق هر یک از قتل ها شناسایی و صحنه وقوع جرم بازسازی شد.

دادستان گرگان افزود: پس از بازسازی صحنه ها، اولیای دم نیز شناسایی و همگی آن ها وقوع قتل ها را تأیید کردند.

حقی در باره کشفیات این پرونده نیز بیان کرد: دو قبضه اسلحه کلاشنیکف، یک کلت کمری جنگی و تعداد زیادی فشنگ از منزل متهمین کشف و ضبط شد.

او افزود: در ادامه تحقیقات 25 دستگاه موتور چاه عمیق و سه دستگاه تراکتور مسروقه نیز از متهمان کشف و ضبط شد که البته تعداد اموال بیش از این است و تحقیقات برای شناسایی سایر موارد ادامه دارد.

حقی تاکید کرد: هشت تن از خریداران اموال مسروقه نیز شناسایی، دستگیر و با قرار قانونی روانه زندان شده اند.

بازپرس این پرونده هم با بیان این که اعضای این باند فعالیت خود را از حدود 15 سال پیش آغاز کرده اند گفت: این باند به دلیل عملکرد پیچیده و گستره دامنه فعالیت و به خصوص انتخاب خریداران حرفه ای اموال مسروقه توانسته اند به اعمال مجرمانه خود تا زمان دستگیری ادامه دهند.

رضا آدینه با تاکید بر این که تحقیقات این پرونده برای تکمیل جزئیات ادامه دارد افزود: بر اساس بند الف ماده 96 قانون آیین دادرسی کیفری در آینده نزدیک تصاویر این افراد به منظور شناسایی توسط مالباختگان احتمالی از طریق رسانه های گروهی منتشر خواهد شد.

20102
کد خبر: 314528

وب گردی

وب گردی