دومین فوق برنامه یک روزه دانشجویان هشتادودومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی به گشت و گذار در باغ وحش تهران و بازدید از مجموعه موزه برج آزادی، گذشت.

به گزارش ایسکانیوز، بیش از 200 دانشجوی شرکت کننده از 43 کشور در دوره دانش افزایی، صبح دیروز 16 مرداد در باغ وحش تهران حاضر شدند و بعد از ظهر نیز به تماشای آثار تاریخی و زینتی مجموعه فرهنگی و هنری موزه برج آزادی پرداختند. روایت خبرنگار همراه این فارسی آموزان در گشت و گذار دیروز تهران را در زیر می خوانید:

فرهنگ ایرانی با چای و خرما

حیواناتی از گونه های مختلف در فقس های توری نشسته و زل زده اند به مردمی که در حال تماشایشان هستند. در میان این تماشاگران، دانشجویان خارجی زبان فارسی هم هستند که با دیدن برخی از حیوانات سکوت می کنند و پس از دیدن حیواناتی که تصویرشان را تنها از صفحه تلویزیون دیده اند، از خود ذوق نشان می دهند و وقتی با حیوانی مواجه می شوند که تاکنون از آن بی خبر بوده اند، اظهار شگفتی و حیرت می کنند.

Borje Azadi (5)

برخی از دانشجویان فعال در این بین بی تفاوت به جاذبه های حیوانات، برای افرایش دانش زبان فارسی خود به دنبال یاد گرفتن نام فارسی این حیوانات هستند و نام آنها به زبان مادری شان را به دیگران یاد می دهند. برخی هم که فعال ترند، نام این حیوانات را به چند زبان مانند فارسی، عربی، انگلیسی، آلمانی، فرانسه و ... عنوان می کنند تا دانش خود را به رخ بکشند. دالان خزندگان و مارها، جای مناسب تری برای آموختن و آموزش است؛ چون دانشجویان در یک مسیر و کنار هم در حال عبور هستند و ضمن تماشای خزندگان، مار و سوسمار را سوژه شوخی و خنده خود قرار می دهند.

Borje Azadi (4)

در این میان دو دختر کره ای حتماً خاطره و عقبه ای نسبت به مارها دارند که خیلی واضح و آشکار، نسبت به آنها عکس العمل نشان می دهند و هنگام دیدن پایتون های زرد و برمه ای، شگفتی شان از دیدن مارها بیشتر است و فریادهای دخترانه خود را سر می دهند.

مقایسه گونه های جانوارن ایرانی با دیگر گونه های آن توسط دانشجویان، موضوعی است که توجهم را به خود جلب می کند. مقایسه خرس ایرانی با خرس های گریزلی، گورخر ایرانی با گورخر آفریقایی، گوزن زرد ایرانی با گوزن های نقاط مختلف دنیا و ...؛ دو دانشجوی اتریشی که به زبان عربی مسلط هستند و با فرهنگ این منطقه آشنا، به مقایسه شترهای دو کوهان باغ وحش و شترهایی که در کشورهای عربی دیده اند، می پردازند. در این میان دانشجویی هم ببر بنگال را قوی تر از ببر مازندران می داند.

BagheVahshEram (1)

دانشجویان خارجی تنها برای دیدن حیوانات به باغ وحش نیامده اند، می خواهند از نزدیک با مردم ایران و فرهنگ و رسومشان هم آشنا شوند. دسته دسته و گروه گروه در سفره خانه ها و بوفه ها روی تخت های فرش شده و صندلی های تازه رنگ شده نشسته اند و چای و خرما می خورند و بستنی سنتی زعفرانی که محبوبیت بسیاری بینشان دارد. دختری هم دو بادکنک باب اسفنجی خریده تا احتمالاً برای کودکانی که چشم به راهش هستند، سوغات دهد.

ایران از گذشته تاکنون

حضور در مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی تهران، برنامه بعد از ظهر دانشجویان خارجی در روز جمعه است. برج آزادی تهران برای دانشجویان خارجی آشناست. می گویند هر بار که تصویری از ایران در رسانه های کشورشان و حتی دیگر کشورها دیده اند، با برج آزادی همراه بوده و دوست داشتند ـ برخی هم آرزو داشتند ـ تا این برج را از نزدیک ببینند و حالا برگزاری دوره دانش افزایی این فرصت را در اختیارشان قرار داده است. شاید برای پز دادن است که پشت سر هم از خود و از دوستان و هم دوره ای های خود عکس می گیرند و بلافاصله به هم نشان می دهند. عکس گرفتن و سلفی انداختن، کار تکراری، همیشگی و البته جذاب و شادی آور این گروه است که در کنار برج آزادی برایشان طعم دیگری دارد.

BagheVahshEram (1)

اولین اقدام در این برج گذشتن از سالن زیبا و مدرن ایران ـ با آن نورپردازی چشم نوازش ـ  است تا با استفاده از ماکت های طراحی شده، دانشجویان با استان های ایران و ظرفیت ها و قابلیت های این استان ها آشنا شوند و بعد از آن هم حضور در سالن نمایش سنگ های قیمتی و زینتی که دل از بینندگان خود و به خصوص دختران و زنان جوان می برد.

حالا دانشجویان با تعدادهای مشخص سوار بر آسانسورها به تاج برج می رسند. از آنجا 4 نقطه تهران را می بینند و متفاوت از بلندای برج میلاد، اشراف کاملی به تمام نقاط شهر دارند. دیدن شهر از ارتفاع بیش از 50 متری برای آنها جذابیت دارد؛ با آنکه روز قبل از آن در ارتفاع بیش از 280 متری بودند.

اما این تنها موضوع جذاب برای دانشجویان در مجموعه برج آزادی نیست. دقایقی بعد در انتهای همان راهروی نمایش سنگ ها، ربات نوازنده که به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده، پشت پیانو نشسته و آهنگ های سنتی و خاطره ساز ایرانی را می نوازد و هر بار که صدای موسیقی قطع می شود، صدای درخواستی به سمت اپراتور بلند که «لطفاً دوباره».

و اینگونه شکوهمندی ایرانی در حضور بیش از 200 دانشجو از 5 قاره جهان جلوه کرد و رخ نمود.

502

کد خبر: 314882

وب گردی

وب گردی