احمد ناطق نوری سیاستمداری است که در عرصه مدیریت ورزشی کشور هم حضور دارد . او که خود در جوانی به ورزش بوکس علاقه مند شده بود نمی توانست تعطیلی این رشته را بعد از انقلاب ببیند و با سعی و تلاش توانست فدراسیون بوکس در سال 68 را با فعالیت های جدید راه اندازی کند . با او درباره جایگاه فعلی بوکس به گفت و گو نشسته ایم.

**در چند ماه گذشته با مسولان بوکس ترکیه دیداری داشته اید . نتیجه این دیدار ها چه بود؟

در اردوی آمادگی مشترک با ورزشکاران ترکیه آنها با ارزیابی بچه ها پیشنهادهایی داشتند و ما سعی کردیم با بر طرف کردن مشکلات زمینه فعالیت های مشترک را ایجاد کنیم.

ناطق نوری**سابقه فعالیت های بوکس در این چند سال چه بوده است؟

با توجه به سابقه فعالیتهای اجرایی که داشته ایم ؛به عنوان اعضاء هیات مدیره بوکس آسیا و معاون بوکس قاره آسیا حضور داشته ام . در حال حاضر یک سری تغییرات در هیات رییسه آسیایی صورت گرفت ولی در انتخابات لوزان فرانسه درجمع هیات رییسه جوانان جهان قرار گرفتیم.

تعاملاتی هم که بین ما و ترکیه وهمچنین آذربایجان صورت گرفت و به اردوهای مشترک دعوت شده ایم ، به قزاقستان دعوت شدیم و الان هم یک دعوت نامه جهت شرکت درتورنمنت فنلاند از 28 آبان تا 1 آذربرای فدراسیون آمده است که بعد از مطالعه و مشورت با مربیان و مسولان فدراسیون نتیجه خواهیم گرفت که در آن شرکت کنیم یا نه ، اگر بتوانیم سه یا چهار تورنمنت بزرگ قبل از مسابقات آسیایی قطر انجام دهیم می توانیم امیدوار باشیم که در جهت کسب سهمیه المپیک ریو موفق تر عمل کنیم .

ناطق نوری

**با توجه به حضور در المپیک لندن ، چه برنامه هایی برای حضور در المپیک ریو دارید؟

اردوهایی تشکیل شده و سعی می کنیم در مسابقات آماده سازی شرکت کنیم ، با این که هزینه های مالی زیادی برایمان دارد ولی در حال پیگیری و رفع این مشکلات هستیم .
در المپیک لندن ما چهار سهمیه داشتیم که احسان روزبهانی یک از سهمیه های خوب ما بود، احساس میکنم با حضور مربی اکراینی که به ترکیب تیم اضافه شده است بچه ها خوب دارد کار می کنند و با توجه به هزینه سنگینی که بر عهده فدراسیون می باشد معتقد م که این مربی می تواند بماند.
در حال حاضر 25 نفر به اردو دعوت شده اند که در هر سری چند نفر نخبه پیدا می شوند تا به مسابقات معرفی شوند ، ممکن است در یک وزن 2 نفر داشته باشیم که مانند مسابقات اسلواکی طلا و نقره یک وزن از ایران بود و نشان از نزدیک بودن شرایط مناسب در این وزنها را دارد.
**وضعیت بودجه دریافتی فدراسیون چگونه است؟

حداکثر بودجه ای که با توجه به مسابقات آسیایی و کسب سهمیه المپیک توانستیم در خواست کنیم ، یک میلیارد و هشتصد هزار تومان بود که با آقای سجادی به توافق رسیدیم نسبت به سالهای قبل بودجه بیشتی به ما تعلق بگیرد. حتی گفتم که اگر نمی توانید این بودجه را پرداخت کنید من از فدراسیون جدا می شوم ، آبرویم را که از توی جوب پیدا نکرده ام که به علت کسری بودجه آن را از دست بدهم. جدای از بحث مدیریت بحث مالی بسیار پر اهمیت است. در گذشته یک بودجه پرداخت می شد و یک سری هم لوازم به ما داده می شد ،‌الان چند سالی است که حتی لوازم هم به ما داده نمی شود. یک زمانی دست کش ده دوازده تومان خریداری می شد و اروپایی آن پانزده تومان بود ولی در حال حاضر دستکش جفتی دویست و پنجاه هزار تومان خریداری می شود که با بودجه اندک ما نمی خواند .
جهت کسب هزینه ها توانستیم از خارج فدراسیون حامی مالی مناسبی پیدا کنیم وحتی یکی از این افراد به ما پیشنهاد داد که میزبانی مسابقات آسیایی را تقبل کنیم تا هزینه آن را تامیین کند.

** چه قدر شانس داریم که بتوانیم در المپیک روی سکو برویم ؟

ما در المپیک لندن باید روی سکو می رفتیم ولی با ناداوری نگذاشتند ،
داور درعرض چند ثانیه دو اخطار به مظاهری داد و وی را سه اخطاره کرد تا بتواند مظاهری را حذف کند ، در حالی که بازی را برده بود، با سماجت من این داور از کلیه قضاوت ها برکنارشد و در همان شب نیز از دهکده مسابقات هم اخراج شد.

**برای مسابقات آتی این نگرانی وجود ندارد که باز هم ناداوری صورت گیرد؟

ما باید از قبل در جلسه برنامه ریزی روسای فدراسیون ها شرکت کنیم و تذکر بدهیم که اگر کسی این گونه عمل کرد آن داورباید برای همیشه از عرصه داوری کنار گذاشته شود .

ناطق نوری

** وضعیت مصدومیت دلاوری و مظاهری چگونه است و تا کی در تمرینات اردوها حضورنخواهند داشت ؟

الان دلاوری را برای نیمه حرفه دعوت کرده ایم . مظاهری با توجه به مصدومیت ها و بالا رفتن سن نمی تواند حضورمناسبی داشته باشد و خودش هم این را می داند ؛ نمی خواهیم حرمت اش را بشکنند و برای همین گفتیم که در کسوت مربی گری حضور پیدا کند، باید کلاسهایی را بگذراند و با توجه به تجربیاتی که دارد می تواند جوانان ما را پرورش دهد.

**چه برنامه های برای جذب افراد جوان و نو پا به جمع ملی پوشان دارید ؟

اردوهای نوجوان و جوانان ما در حال حاضر فعال تر از بقیه سنین تشکیل می شود، زمینه سازی مناسبی صورت گرفته تا از جوانان بتوانیم بهره برداری خوبی انجام دهیم . استانهای ما هم انگیزه خوبی برای برگزاری مسابقات و معرفی افراد دارند به خصوص استانهای مثل سیستان و بلو چستان ، لرستان ، آذربایجان ، کرمانشاه ، مازندران و گیلان و هم اکنون خوزستان را داریم دوباره زنده می کنیم تا بعد از روکود چند ساله این استان دوباره جای خود را باز کند .

**وضعیت آموزشی داوران را چگونه ارزیابی میکنید؟

تعدادی از داوران ما جهت آموزش به قزاقستان اعزام شده بودند . این افراد باید در اینجا بیشتر فعالیت و کار می کردند . در یکی از این کلاسها 4 نفر از ایران شرکت کردند و 3 نفرشان توانستند مدرک داوری سه ستاره را کسب کنند. همراه تیم ما فقط داوران ستاره دار را میتوانیم به ترنمنت های بین المللی اعزام کنیم.
**وضعیت فعلی لیگ بوکس چگونه است؟

لیگ بوکس 10 سال تعطیل بود و این باعث ایجاد مشکلاتی برای این ورزش شده بود. در این مدت سالن های اختصاصی بوکس از بین رفت و هیچ لوازمی برایمان نماند و ما مجبور شدیم از اول کار را شروع کنیم. در سال گذشته فقط 24 رینگ ساخته شد ، در استانها ما مشکل جا داریم و مجبوریم به سختی رینگ های جدید احداث کنیم.

** به نظر شما محمد علی کلی چگونه مشتزنی بود؟

من به محمد علی کلی علاقه مند بودم و سعی کردم او را به ایران دعوت کنم. کلی برای این که بتواند در مسابقه با فریزر پیروز شود تمرینات سختی را انجام می داد و نقطعه ضعف خود را که در شکم میدید با تمرینات سخت بر طرف کرد. فریزر فکر می کرد کلی هنوز از شکم آسیب پذیر است 8 راند به شکم او ضربه زد و در راند آخر کلی فریزررا شکست داد.
موقعی حضور در ایران در گیری هیای بوسنی و هرزگوین شروع شده بود و وقتی از او نظرش را درباره بوسنی پرسیدند با اشاره به عکس امام خمینی (ره ) گفت: نظر من ، نظر ایشان است . و فکر نمی کنم اسطوره دیگری مانند او بتوانیم پیدا کنیم تا به ایران دعوتش کنیم.

ناطق نوری

**نظر شما درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها چیست؟

مردم همه چیز را می دانند و باید کار فرهنگی انجام داد ، کار فرهنگی با شداد و قداد نیست. کار فرهنگی با ملایمت و رافت است.
بعضی ها با برخورد های بد و سابقه بدی که از حضور خود در ورزشگاه ها گذاشتند ، با عث شدند که این ذهنیت برای بقیه به وجود آید که از ورود بانوان به ورزشگاه ها جلو گیری شود. ولی ما در بعضی از مسابقات خود محل استقرار خانواده ها را جدا کردیم و حضور خانواده ورزشکاران در مسابقات باعث ایجاد روحیه مثبت در ورزشکاران شده بود.

** نظر شما در باره فعالیت های دانشگاه آزاد با آمدن دکتر دادکان چیست ؟ وآیا شما با این دانشگاه تعاملی داشته اید؟

دادکان با تجربیات خوبی که داشته است می تواند کار کند و دانشگاه آزاد یکی از مهره های خوب را به خود جذب کرده است ، باید با جناب دادکان جلسه ای داشته باشیم تا در باره بوکس و دانشگاه آزاد به تعاملات خوبی دست پیدا کنیم.

605/602/601
کد خبر: 316099

وب گردی

وب گردی