به دنبال انتشار خبری مبنی بر تبدیل غار یخ مراد به سرویس بهداشتی در رسانه ها مدیر کل میراث‌فرهنگی و گردشگری البرز با بیان اینکه غار ۵۰ میلیون ساله یخ مراد تبدیل به سرویس بهداشتی نشده است، گفت: اتفاقاً طبق هماهنگی با تمام دستگاه‌های مرتبط مشغول ساخت دسترسی آسان برای حضور گردشگران در این غار هستیم.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس عبدالناصر میرچی گفت : میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز با هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط استانی اقدام به ایجاد مسیر پلکانی برای دسترسی آسان به غار یخ مراد کرده است.
او درباره اینکه گفته می‌شود این غار به عنوان سرویس بهداشتی توسط کارگران این پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این موضوع صحت ندارد چرا که دسترسی به این غار مشکل است حتی گردشگران عادی نیز نمی‌توانند بدون تجهیزات وارد این غار شوند چه برسد به اینکه به عنوان سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد از سوی دیگر اگر چنین خبطی را یک نفر در یک پارک هم انجام دهد آیا مسئول آن شهرداری است؟
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز تاکید کرد: به دلیل اینکه دسترسی گردشگران به این غار حداقل ۵۰ میلیون ساله بسیار سخت بوده، با اختصاص 100 میلیون تومان اعتبار، تسهیل مسیر دسترسی را در دست اقدام داریم.
نائب رئیس هیأت کوهنوردی البرز نیز در این باره گفت: به منظور حفظ امنیت و ایمنی گردشگران، موضوع تسهیل‌سازی مسیر دسترسی به غار یخ مراد توسط دستگاه‌های مرتبط از جمله گردشگری استان مورد پیگیری قرار گرفته است.
مریم نیری افزود: مخاطبان این غار اکثرا مخاطبان تخصصی هستند و تنها با تجهیزات غارنوردی می‌توانند به این غار ورود کنند بنابراین این غار گردشگر عمومی بسیار اندکی دارد که تنها می‌توانند به دهانه غار وارد شوند.
غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس و در فاصله ۶۵ کیلومتری تهران است و به علت وجود فسیلی بر روی سنگ بزرگی در نزدیکی دهانه اصلی از گونه نرم‌تنان دریایی مربوط به دوره سوم زمین شناسی به نام (کاردیتا- KARDITA) این نظریه که غار در حدود ۵۰ میلیون سال پیش در زیر دریا به وجود آمده از صحت بیشتری برخوردار است.
105105

کد خبر: 319058

وب گردی

وب گردی