به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، شهریه مهدهای کودک حداقل 15.5 و حداکثر 20 درصد بنابر تعداد ستاره‌های هر مهد افزایش می‌یابد که این میزان شهریه از مهرماه امسال اعمال و دریافت خواهد شد.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا حبیب الله مسعودی فرید گفت: در واقع شهریه مهدهای کودک فاقد ستاره از مهر ماه سال جاری 15.5، یک ستاره 17، دو ستاره 18.5 و سه ستاره 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.
او ادامه داد: این ستاره گذاری‌ها دائمی و ثابت نبوده و طی بازدیدهای دوره‌ای که از مهدهای کودک به طور سالیانه صورت می‌گیرد، تعداد آنها تغییر خواهد یافت.


مسعودی فرید درمورد شهریه مهدهای کودک شهرتهران گفت: در شهر تهران تعیین هزینه مهدها براساس دسته بندی نقاط بالا، میانی و پایین شهر مشخص خواهد شد. همچنین شهرستان‌های استان تهران نیز دارای شهریه‌های متفاوت خواهند بود.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: طی هفته آینده نرخ دقیق شهریه مهدهای کودک سراسر کشور به تفکیک شهرستان‌های هر استان، به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.


مهد کودک


فرید گفت: فرآیند تعیین شهریه مهدهای کودک به دلیل تفاوت میزان نرخ‌ها و هزینه‌ها در هر استان متفاوت است اما به هر حال نرخ پایه براساس میزان تورم کلی کشور تخمین و افزایش خواهدیافت که این رقم در سال جاری به 5 / 15 درصد رسیده است.
او ضمن بیان آنکه قیمت تمام شده شهریه مهدهای کودک توسط کارگروه‌های استانی متشکل از نمایندگان بهزیستی،کانون مهدهای کودک،وزارت صنعت ومعدن و تجارت مشخص و قیمت‌گذاری می‌شود افزود: قیمت‌ها به تفکیک مرکز استان و شهرستان‌های آن مشخص خواهد شد زیرا در هر استان قیمت‌ها و پیرو آن شهریه مراکز در مرکز استان بیش از سایر نقاط آن است.
فرید در ادامه ضمن اشاره به آنکه در یک دو استان مشخص قیمت مسکن متفاوت بوده و همچنان آنکه از ابتدا قیمت پایه مناسبی برای آن‌ها مشخص نشده بود گفت: این استان‌ها نسبت به سایر استان‌های کشور میزان شهریه افزایش بیشتری خواهد داشت اما رشد قیمت آنها به بیش از 20 درصد نخواهد رسید.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همچنین برخی استان‌ها اعلام کردند که تمایل به افزایش نرخ 14 درصدی یعنی کمتر از نرخ 15.5 درصدی دارند که تمامی این مسائل در حال بررسی است و هنوز به طور مشخص استان‌هایی که افزایش و کاهش قیمت نسبت به میانگین کشوری دارند، مشخص نشده‌اند اما به طورمیانگین در کل کشور میزان افزایش شهریه مهدها همان 15.5 درصدی براساس نرخ تورم خواهد بود.


فرید ادامه داد: به علت تورم موجود در کشور شهریه مهدهای کودک باید به گونه‌ای تنظیم شود که صاحبان آن متضرر نشوند و همچنین آنکه خانواده‌ها نیز امکان دسترسی به استفاده از خدمات مهدها را داشته باشند.


مهد کودک
او در ادامه به یارانه پرداختی سازمان بهزیستی کشور در حوزه مهدهای کودک اشاره کرد و گفت: در سال جاری حدود 13 میلیارد تومان اعتبار برای کمک رسانی به سه دهک پایین درآمدی کشور اختصاص داده‌ایم که به طور عمده در مهدهای کودک مناطق حاشیه‌ای شهرها و همچنین روستامهدها و با شناسایی از طریق مددکار هزینه خواهد شد.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: نحوه هزینه کرد این اعتبار به این صورت است که حدود 30 درصد هزینه مهد توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد این در حالی است که سرانه هزینه روستامهدها را به هیچ وجه نمی‌توان با سرانه هزینه مهدهای شهری مقایسه کرد زیرا سرانه روستامهدها در سال گذشته 70 هزار تومان بود اما با این حال برخی از خانواده‌ها به دلیل عدم تمکن مالی و انگیزه کافی از حضور کودکان خود در مهدها امتناع می‌کردند و بدین ترتیب بهزیستی با پرداخت بخشی از هزینه‌های شهریه کودکان این خانواده‌ها و به دلیل ضرورت حضور کودکان در فضاهای اجتماعی و ارائه آموزش‌های زندگی و شهروندی این کودکان را به فضای مهدهای کودک جهت استفاده از خدمات موجود در این مراکز وارد می‌کند.


مهد کودک مهد کودک


فرید در مورد ارائه یک وعده غذای گرم در روستا مهدها نیز گفت: در سال جاری حدود 50 میلیارد تومان اعتبار برای مهدهای کودک داریم که این اعتبار نیز به طور عمده در روستامهدها که خانواده‌ها قادر به پرداخت هزینه ناهار به عنوان بخشی از هزینه مهدها نیستند؛ پرداخت خواهد شد.
105105

کد خبر: 322585

وب گردی

وب گردی