تپه تاریخی اشرف یکی از تپه‌های قدیمی اصفهان است که تاریخ دوره‌های مختلفی را در دل خود جای داده، اما اکنون این تاریخ در میان خروارها خاک پنهان مانده است. یکی از مشکلات این تپه تاریخی که وسعت آن نزدیک به هفت هزار مترمربع است و البته پیش از آن، این وسعت بیشتر بوده، این است که در گذشته شهرداری اصفهان چشم‌داشتی به این وسعت داشت و در تلاش بود تا هر روزه با کاستن این فضا آن را بر فضای سبز زمین‌ بازی و یا فضاهای دیگر بیفزاید که خوشبختانه در این شرایط وضعیت بهتر شده است.


photo_2015-08-24_11-07-08
به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر،‌ فریدون الله یاری رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان در این باره می‌گوید: فصل جدید کاوش‌های تپه تاریخی اشرف به‌تازگی تمام‌شده است. تاکنون پنج فصل کاوش بر روی تپه تاریخی اشرف انجام‌شده است و به دنبال تأمین اعتبار برای انجام دیگر کاوش‌ها بر روی این تپه تاریخی هستیم.
او می‌گوید: این مکان قرار است به یک سایت موزه تبدیل شود و تمام اقداماتی که در این نقطه انجام می‌شود، هدفمند است. هزینه فصل جدید کاوش‌های انجام‌شده بر روی تپه تاریخی اشرف نزدیک به50 میلیون تومان بوده است.


photo_2015-08-24_11-07-12



رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه می‌گوید: تپه اشرف لایه‌های باستانی زیادی را در دل خود جای‌داده است و به همین دلیل هم هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. برخی می‌گویند باید زیر لایه‌های شناسایی‌شده را نیز شناسایی کرد و عده‌ای بر این باور هستند که باید همین لایه‌های شناخته‌شده را حفظ کرد.
الله یاری طراحی تپه تاریخی اشرف را سایت موزه عنوان می‌کند و می گوید: امید است تا با تأمین اعتبار بتوانیم برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده برای این سایت موزه را پیش ببریم.


photo_2015-08-24_11-07-17
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حریم تپه تاریخی اشرف می گوید: خوشبختانه در شرایط حاضر رابطه سازمان با شهرداری اصفهان خوب است و امید است این تپه تاریخی بهتر حفاظت شود. اما ارزشی که تپه تاریخی اشرف دارد در حدی است که بسیاری از مورخان و علاقه‌مندان به تاریخ بشریت نه‌تنها در اصفهان بلکه در جهان نگاهشان به این تپه تاریخی در اصفهان است و از این تپه به‌عنوان کتاب خاموش اصفهان قدیم یاد می‌کنند، کتابی که در دل خود ناگفته‌های نهفته بسیاری دارد.


photo_2015-08-24_11-07-21
در ادامه علیرضا جعفری زند از باستان شناسان باسابقه در این باره می گوید: تپه اشرف در دل خود اطلاعات زیادی را دارد و می‌توان با کاوش در این تپه تاریخی آثار و ناگفته‌های بسیاری را یافت.
جعفری زند با اشاره به اینکه طی کاوش‌های انجام‌شده در تپه تاریخی اشرف آثاری مربوط به دوره اشکانی داریم یعنی قرن سوم پیش از میلاد می گوید: با کاوش در تپه تاریخی اشرف می‌توانیم لایه‌های قدیمی‌تری را نیز پیدا کنیم که در این خصوص نشانه‌هایی نیز به چشم خورده است.
او با اشاره به اینکه اصفهان شهری صاحب‌نام و مطرح در دنیا به شمار می‌رود ادامه می دهد: تپه اشرف تاریخ اصفهان را کامل خواهد کرد و نباید فراموش کنیم که تاریخ شهری چون اصفهان برای دنیا دارای اهمیت بسیاری است.


photo_2015-08-24_11-07-24
جعفری زند بابیان اینکه تپه اشرف یگانه تپه اصفهان است، می گوید: اصفهان پرسش‌های زیادی از تاریخ پیش از اسلام را در دل خود دارد چرا که اصفهان کهن زیر اصفهان جدید است و در گذشته بهترین جایی که دارای آثار ارزشمند تاریخی در دل خود بود خیابان عبدالرزاق اصفهان بود که با هجمه لودر و بلدوزرها به آنجا این آثار همه از بین رفت و تنها چند سفال از دل لودرها خارج شد.اکنون تنها جای باقی‌مانده، تپه تاریخی اشرف است.
این باستان‌شناس در ادامه با بیان اینکه کاوش‌های تپه تاریخی اشرف از سال ۱۳۸۸ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۰ در مجموع چهار فصل کاوش در این نقطه انجام‌ شده است، می گوید: خوشبختانه پس از چهار سال مجدداً در تیرماه امسال پنجمین فصل از کاوش‌های تپه اشرف به انجام رسید.
جعفری زند در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه قطره‌چکانی جوابگوی اینجاست و نباید به این منطقه بودجه قابل‌توجهی تعلق بگیرد، ادامه می دهد: قطعاً همین‌گونه است و باید برای این بخش یک بودجه خاصی تعلق بگیرد و با این بودجه کم‌کار به‌خوبی پیش نخواهد رفت.


photo_2015-08-24_11-07-29
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در خصوص تپه اشرف و عرصه و اعیان این اثر تاریخی می‌گوید: شهرداری هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این اثر تاریخی ندارد.
احمد سلیمانی پور با بیان اینکه در حال رایزنی با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان برای تعیین تکلیف تپه ماسه‌ای کنار این اثر تاریخی هستیم، می‌گوید: چنانچه میراث فرهنگی با تغییر کاربری این فضا مشکلی نداشته باشد فضای سبز در این محوطه ایجاد خواهد شد.


photo_2015-08-24_11-07-32


مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تپه ماسه‌ای کنار تپه اشرف، زیبایی بصری نداشته و در حال حاضر به زباله‌دانی برای عابران و ساکنان اطراف این تپه تبدیل‌شده است می گوید: ازاین‌رو ما قصد داریم در صورت موافقت میراث فرهنگی و بررسی‌ها و صلاحدید شهرداری منطقه این فضای حاشیه خالی رودخانه زاینده‌رود را نیز به فضای سبز تبدیل کنیم تا مکانی در شأن یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی اصفهان ایجاد شود.
105105


کد خبر: 324340

وب گردی

وب گردی