انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در حال حاضر بیشتر از 50جلد کتاب در فهرست انتظار برای انتشار دارد اما به گفته دست اندرکاران این انتشارات علی رغم قول های مساعد برای دادن مجوز و پیگیری های این انتشارات هنوز این کتاب ها مجوز انتشار نگرفته اند. در آخرین اتفاق جالب توجه برای این کتاب ها نیز ماجرای انتشار نمایشنامه های بهرام بیضایی است. نکته قابل توجه این است که نمایشنامه های بیضایی در قالب یک مجموعه کامل با مجوز ارشاد در حال چاپ شدن است اما حالا که دست اندرکاران قصد دارند این نمایشنامه ها را به شکل مجزا منتشر کنند وزارت ارشاد مجوز صادر نمی کند و می گویند باید اعمال ممیزی شود.
یزدی زاده، مسئول این انتشارات در گفتگو با ایسکانیوز با اعلام این خبر گفت: کتاب «هشتمین سفر سندباد»  و «دنیای مطبوعاتی آقای اسراری» که در مجموعه دیوان نمایش مربوط به آقای بیضایی که چاپ شده را قصد داریم به صورت جداگانه منتشر کنیم که متاسفانه  ارشاد بر روی اینها انگشت گذاشته و می خواهد آن ها دچار ممیزی کند و علی رغم مراجعت های مکر خانم لاهیجی و قول ها و وعده های ارشاد در این زمینه هنوز هیچ تغییری ایجاد نشده است.

 

Untitledوی ادامه داد: یه عبارتی  این دو کتاب در مجموعه دیوان نمایش درحال چاپ شدن هستن اما اکنون که قصد داریم به صورت جدا با هزینه کمتر صرفا برای اینکه مخاطبان از ما خواسته اند چون خیلی ها توان مالی خرید‌ یکجای آن را ندارند.خانم لاهیجی خیلی رفت وآمد داشتند و حتی خود آقای جنتی  برای انتشار این کتاب قول مساعد داده بودند.
یزدی زاده افزود: البته این امر به این دلیل هم بود که ما تقلبی این کتاب را هم در بازار دیدیم که چاپ شده و آن را به فروش می رسانند. حال اینکه چرا ارشاد بر روی این موضوع انگشت گذاشته را دلیلش را نمی دانیم. این کتاب ها در مجموعه دیان نمایش در حال چاپ شدن است چرا حالا که به صورت مستقل قصد انتشارش را داریم جلوی آن را می گیرند؟ در حالی که این کتاب مجوز ارشاد هم دارد!

 

ff
وی با اشاره به مخالفت شدید بیضایی برای اعمال ممیزی ادامه داد: حال بخاطر این ممیزی اجازه چاپ نمی دهند. در صورتی که آقای بیضایی به هیچ وجه موافق اعمال ممیزی نیست و اجازه دست بردن در کتاب را نمی دهد. حتی یادم هست در یک کتاب یک کلمه را می خواستند عوض کنند، آقای بیضایی اجازه نداد.
وی با  اشاره به دیگر کتاب های این انتشارات که مجوز نگرفته اند نیز گفت:  هنوز پنجاه جلد از کتاب های نشر روشنگران در ارشاد است و عجیب است علی رغم همه قول های مساعدی که داده می شود هنوز تغییری در رویه دادن مجوزها ایجاد نشده است. یعنی همیشه با این برخورد مواجهیم که کتاب در حال بررسی است اما عملا از انتشار کتاب خبری نیست.
یزدی زاده همچنین با اعلام خبر انتشار دو کتاب دیگر از سوی این انتشارات اظهار داشت: کتاب «تحلیلی بر بازتاب اسطوره در آثار بهرام بیضایی» نیز به تازگی از سوی این انتشارات  چاپ شده است که نوشته مریم افشار است و در 184 صفحه راهی بازار کتاب شده است. دیگر کتابی که به تازگی منتشر شده نیز «ستون های فلسفه» نام دارد که آن کتاب نیز در 328 صفحه منتشر شده و راهی بازار کتاب شده است.

502
کد خبر: 324866

وب گردی

وب گردی