جواد صداقت نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» را در فضای جنوب ایران و بر اساس آیین «زار» به صحنه می‌برد.

زار
به گزارش ایسکانیوز، نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» به کارگردانی مشترک جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به صحنه می‌رود. جواد صداقت با بیان اینکه نمایشنامه این اثر، متن برگزیده دوره قبلی جشنواره بود است گفت: «این نمایشنامه را خوانده بودم و با تعدادی از دوستان و اساتیدم در مورد آن صحبت کرده بودم، زیرا ابتدا قصد داشتیم آن را به صورت کارگاهی اجرا کنیم.»
او در ادامه خاطرنشان کرد: «بازی زبانی مهمترین ویژگی‌ این کار است، ویژگی‌که نویسنده هم بر آن تاکید دارد، از سوی دیگر بعد معنوی این اثر برایم بسیار جذاب بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم آن را دراماتورژی و برای جشنواره آیینی سنتی اجرا کنم.»
صداقت با اشاره به اینکه این نمایش را با استفاده از فضای جنوب ایران اجرا می‌کند عنوان کرد: «این کار در فضای جنوب ایران قرار دادیم و اساس آن را «زار» قرار دادیم و بر اساس آن جلو رفتیم. در نمایشنامه 13 کاراکتر وجود دارد که ما آن را تبدیل به دو کاراکتر کرده‌ایم که بصورت بازی در بازی اجرا می‌شود به نوعی خوانش پوششی می‌شوند.»
این کارگردان بوشهری حضور در جشنواره هفدهم نمایش‌های آیینی سنتی را نخستین تجربه کارگردانی خود در این جشنواره دانست و بیان کرد: «امسال نگاه خوبی به کارگردانان و هنرمندان جوان شد و این مسئله برایم بسیار قابل توجه است. رد پای کارهای بومی در بسیاری از کارهای هنرمندان بوشهر دیده می‌شود، اما متاسفانه توجه چندانی از سوی مسئولین استان به این نمایش‌ها نمی شود. امیدوارم این توجه در وسعتی بزرگ تر، با برگزاری هر سال جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی شکل بگیرد و اشاعه یابد.»
الهام ابنی و حشمت الله غضنفر بازیگران این نمایش‌اند.
هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 الی 10 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.

503

 
کد خبر: 325764

وب گردی

وب گردی