آن‌طور كه مدیركل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادعا می‌كند؛ شهرداری این شهر به تلافی پلمب كارخانه آلاینده آسفالت، موزه تاریخ طبیعی اردبیل را پلمب كرده است! خارج از اینكه این ادعای رضا موسوی تا چه حد صحت دارد، رسانه‌ای شدن این اتفاق عجیب و غریب نشان‌دهنده این واقعیت است كه در بسیاری از موارد، رعایت قواعد زیست محیطی بیش از اینكه ضابطه‌مند باشد رابطه‌ای است. نیاز سازمان حفاظت محیط زیست به دیگر سازمان‌های مرتبط باعث شده تا این سازمان نتواند با تخلفات زیست محیطی برخورد كند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهر خبر،آلودگی هوا، آلودگی آب، افزایش ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز، وضعیتی بحرانی برای محیط زیست به وجود آورده است. براساس آمار، وضعیت ساخت‌وسازهای غیرمجاز خود گواه عدم رعایت قوانین زیست محیطی است. در اغلب موارد سازمان حفاظت محیط زیست باید این تخلفات را بررسی و با حكم قضائی اقدام به پلمب كند اما در برخی از مواقع آنها بدون توجه هیچ ناظری به فعالیت ادامه می‌دهند و حتی ظاهرا خود را پاسخگوی هیچ سازمانی نمی‌بینند. عمق این نارسایی در حدی است كه در بسیاری از شهرها به دلیل اینكه سازمان محیط زیست با شهردار و دیگر سازمان‌ها در تعامل است، انگار دیگر نهادها و سازمان‌ها انتظار ارفاق و كسب امتیاز از این سازمان را دارند.


پلمب موزه به تلافی پلمب كارخانه آلاینده


چند روز پیش مدیركل اداره حفاظت محیط زیست استان اردبیل از پلمب ساختمان موزه تاریخ طبیعی این استان از سوی شهرداری اردبیل به تلافی پلمب ساختمان كارخانه آسفالت شهرداری خبر داد. موسوی در ارتباط با پلمب كارخانه آسفالت شهرداری اردبیل گفت: چند سالی است كه كارخانه آسفالت شهرداری به دلیل عدم استفاده از سوخت مناسب، خودداری از ایجاد فضای سبز مناسب در منطقه و عدم مدیریت درست سیستم كنترل آلودگی، مشكلات زیست محیطی مختلفی را ایجاد كرده است و چندین بار هم طی سالیان مختلف اخطار گرفته است، اما به این اخطارها هیچ توجهی نكرده‌اند.سید رضا موسوی ادامه داد: امسال نیز اخطاری نسبت به این مشكلات فرستاده شد و پس از آنكه توجهی به این اخطارها نشد، اداره حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اخذ حكم قضائی كارخانه را در روز 27 مردادماه پلمب كرد.


مدیركل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تاکید كرد: پس از آن ماموران شهرداری برای مقابله به مثل، ساختمان موزه تاریخ طبیعی كه مكانی فرهنگی و محل آموزش كودكان است و حدود 20 سال پیش احداث شده‌ را با عنوان اینكه این ساختمان اضافه بنا دارد، بدون هیچ اخطار قبلی در ساعت 22 شب، پلمب كرد.
موسوی ادامه داد: علاوه بر آن در روز صبح پنجشنبه 29 مرداد در زمانی كه من در ماموریت خارج از استان بودم، حدود 20 دستگاه از خودروهای شهرداری شامل بولدوزر، لودر، وانت‌های سد معبر و... دور اداره كل حفاظت محیط زیست استان را با عنوان انجام اقدامات عمرانی فرا گرفتند، آسفالت یكساله اطراف سازمان را كندند و ورودی پاركینگ اداره كل را نیز تخریب كردند به‌طوری كه همكاران ما قادر نبودند، خودروهایشان را از پاركینگ خارج كنند. او افزود: متاسفانه این مساله نشان می‌دهد كه برخی خودشان را فراتر از قانون می‌دانند كه البته ما در اداره كل حفاظت محیط زیست اردبیل توجهی به این موضوعات نداریم و رسالت‌مان در حوزه محیط زیست را انجام می‌دهیم.
به گزارش ایلنا، موسوی با بیان اینكه فك پلمب كارخانه آسفالت باید مراحل قضائی لازم را طی كند، گفت: ما منتظریم تا تعهدی با برنامه زمان‌بندی مشخصی برای حل مسائلی همچون راهبری فیلتراسیون، فضای سبز، تغییر سوخت و... از شهرداری اردبیل بگیریم، اما پرونده قضائی آن حتی در صورت فك پلمب نیز مفتوح خواهد بود و این كارخانه حق آلوده كردن محیط‌زیست را نخواهند داشت.


نارسایی‌های بودجه‌‌ای


مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پلمب موزه تاریخ طبیعی اردبیل به تلافی پلمب كارخانه آلاینده به «آرمان » می‌گوید: در این زمینه نمی‌توان مستند صحبت كرد اما با توجه به فعالیت‌های مطلوب باید در نظر داشت كه هنوز سازمان برای دستیابی به آیده‌آل‌ها فاصله دارد. اسماعیل كهرم درباره نحوه فعالیت این سازمان در دیگر استان‌های كشور می‌افزاید: سازمان حفاظت از محیط زیست مسئول همه شهرها و استان‌‌‌های كشور است. باید توجه داشت كه نحوه اختصاص بودجه، پرسنل و حمایت از طرف دولت مطلوب است و به نسبت عملكرد مناسبی از فعالیت‌های این سازمان مشاهده می‌شود اما زیرساخت‌ها برای دستیابی به ایده‌آل‌ها و آنچه كه از این سازمان انتظار می‌رود مهیا نیست.


مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه عملكرد سازمان به نحوه اختصاص بودجه و اختیارات بستگی دارد، تاكید می‌كند: هم‌اكنون در كشور باید 11 هزار محیط بان فعالیت داشته باشند اما فقط2 هزار و 7 نفر محیط‌بان تحت حمایت این سازمان هستند. او در پاسخ به این سوال كه آیا با این نارسایی‌ها می‌توان به اید‌ه‌ها دست یافت، می‌گوید: باید زیرساخت‌ها مهیا شود تا در همه جای كشور بتوان نظارت دقیق را اعمال كرد.


توجه به مسائل زیست محیطی در اولویت


با وجود این، نماینده مردم اردبیل در مجلس درباره اقدامات اخیر محیط زیست در زمینه پلمب موزه در این شهر به دلیل فعالیت كارخانه‌های آلاینده شهرداری به «آرمان» می‌گوید: با همكاری بین بخشی و مشاركت ملت می‌توان از شدت نارسایی‌ها كاست. كمال‌الدین پیرموذن می‌افزاید: همكاری همه دستگاه‌ها و شهرداری‌ها را در حل مشكلات، می‌توان از اقدامات ثمربخش برشمرد. به گفته او مدار رفتار مسئولان و دستگاه‌های قانون‌گرا نسبی است و اگر از لحاظ قانونی این موضوعات مورد بررسی قرار گرفته شد باید به آن بها داده شود تا به این ترتیب از شدت نارسایی‌ها كاسته شود.


این نماینده مجلس با بیان اینكه شهرداری اردبیل به توسعه بها می‌دهد، تاکید می‌كند: این سازمان در شهر اردبیل به دنبال احیا و توجه ویژه به محیط زیست است تا با اولویت بها دادن به مسأله محیط زیست این موضوع را حل و فصل كنند.
پیرموذن در پاسخ به این سوال كه به نظر شما عملكرد سازمان محیط زیست در سازمان‌ها به چه نحوی است، تاكید می‌كند: با مسائل به شكل افراط یا تفریط برخورد می‌شود. برای مثال در ساخت بنایی حتی از یك ستون هم استفاده نمی‌شود اما در بنای دیگر 40 ستون به كار برده می‌شود. باید به این امر توجه داشت كه در هر اقدامی باید تعادل و تناسب را سرلوحه كارها قرار داد.
این نماینده مجلس با بیان اینكه هم‌اكنون 500 یا600 طرح آماده برای اجرا داریم كه باید سرلوحه كار قرار گیرد اما سازمان محیط زیست به اجرای آن بها نمی‌دهد، تصریح می‌كند: ضعف كارشناسان محیط زیست استان‌ها باعث شده تا شاهد عملكرد ضعیفی از آنها باشیم. به گفته او باید این واقعیت را پذیرفت كه سازمان محیط‌زیست در استان‌ها پرتوان نیستند و برخی از آنها به دلیل عدم اشرافیت به مسائل پیرامون خود و عدم تعامل بیشتر با سایر دستگاه‌ها به فعالیت می‌پردازند كه این نوع فعالیت چندان زیبنده سازمان محیط زیست در استان‌ها نیست.


پیش ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز، وضعیتی بحرانی برای محیط زیست به وجود آورده است. براساس آمار، وضعیت ساخت‌وسازهای غیرمجاز خود گواه عدم رعایت قوانین زیست محیطی است. در اغلب موارد سازمان حفاظت محیط زیست باید این تخلفات را بررسی و با حكم قضائی اقدام به پلمب كند اما در برخی از مواقع آنها بدون توجه هیچ ناظری به فعالیت ادامه می‌دهند و حتی ظاهرا خود را پاسخگوی هیچ سازمانی نمی‌بینند. عمق این نارسایی در حدی است كه در بسیاری از شهرها به دلیل اینكه سازمان محیط زیست با شهردار و دیگر سازمان‌ها در تعامل است، انگار دیگر نهادها و سازمان‌ها انتظار ارفاق و كسب امتیاز از این سازمان را دارند.
105105


کد خبر: 326168

وب گردی

وب گردی