جمال ساداتیان، مدیر سینماتک قلهک با اشاره به اینکه ضوابط این سینما مشخص است، گفـت:  چون خط قرمز ها را می شناسیم و در چهارچوب ضوابط عمل می کنیم تا کنون با مشکلی از سوی وزارت ارشاد یا اداره اماکن مواجه نشده ایم.
جمال ساداتیان در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، درباره فلسفه وجودی سینماتک قلهک گفت: بر اساس فیلم هایی که در این مجموعه نمایش داده می شود و وظایفی که دارد، فلسفه وجودی سینماتک قلهک تعریف می شود. عموما کشورهایی که صنعت سینما دارند باید برای تربیت نسل های آینده شان کلاس های آموزشی داشته باشند و تمهیداتی را بیندیشند تا بتوانند نیروهای نخبه آینده را تربیت کنند، یکی از ابزارهایی که چند سالی است در این حوزه نقش پیدا کرده فیلم های کلاسیک تاریخ سینما است.

جمال ساداتیان
او افزود: فیلم های کلاسیک تاریخ سینما برای دانشجوهای رشته هنر به نمایش درمی آیند و تجزیه و تحلیل می شوند و برای بینندگان وضعیت آموزشی دارد. تقریبا از سال 1936 سینماتک فرانسه پایه گذاری شد و خیلی سریع تقریبا به تمام کشورهای دنیا تسری پیدا کرد و کاربرد موثرش را بسیار نشان داد. بعد از انقلاب هم جاهای مختلفی فیلم های کلاسیک تاریخ سینما را در ایران نشان می دادند اما هر کدام به دلایلی تعطیل شدند.
او در ادامه در مورد آغاز به کار سینماتک قلهک گفت: در ابتدا فیلم های سینمایی ایرانی در سینماتک قلهک نمایش داده می شد اما خیلی مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت چون هم سالن سینماتک در یک خیابان فرعی به نام خیابان یخچال است و هم مردم به لحاظ سنتی ترجیح می دادند که اگر قرار است به تماشای فیلم ایرانی بنشینند در سینما «فرهنگ» باشد. تمهیدات همکاران من این بود که حالا که ایران سینما تک ندارد، سینماتک راه اندازی کنیم.
ساداتیان ادامه داد: موضوع راه اندازی سینماتک قلهک با وزارت ارشاد مطرح شد، آنها هم موافقت کردند و ضوابطی را ابلاغ کردند، یکی از این ضوابط این بود که حتما سینماتک به شکل کلوپ یا باشگاه باشد و افراد به عضویت باشگاه درآیند در نتیجه  افراد عادی را در این باشگاه نباید ثبت نام کنیم و دوستداران سینما و دانشجویان رشته هنر جز اقشاری هستند که می توانند عضو باشگاه باشند.
او افزود: بسیاری از فیلم هایی که در سینماتک قلهک به نمایش در می آیند، بعد از انقلاب در قالب دی وی دی توزیع شده و مردم هم آنها را با سیستم های خانگی دیده اند ولی کمتر فرصت شده که این فیلم ها را بر روی پرده ببینند. مطمئنا تماشای فیلم روی پرده هم جذابیت بیشتری دارد هم ابعاد تکنیکی فیلم، خود رابیشتر نشان می دهد.
مدیر سینماتک قلهک در مورد توجه به نظرات اعضای باشگاه، گفت:  سینماتک قلهک به صورت باشگاه درآمده و تعدادی عضو دارد که این اعضا نظرات خود را در مورد برنامه های اینده سینماتک از طریق سایت سینما بیان می کنند ما از نظرات آنها استفاده می کنیم و هنگامی که قرار است جدول ماهیانه فیلم ها را مشخص کنیم براساس نظراتی که اعضا در سایت داده اند، فیلم ها را برای پخش انتخاب می کنیم.
او در مورد تنوع فیلم هایی که در سینماتک نمایش داده می شوند، گفـت: فیلم هایی که در این سینما نمایش داده می شوند، متنوع است به طور مثال هفته فیلم های آلمان داریم، هفته فیلم های فرانسه را هم داشته ایم یا اینکه یک هفته را به نمایش فیلم های وسترن اختصاص می دهیم در واقع سینماتک در قالب های مختلف فیلم ها را نمایش می دهد.
ساداتیان ادامه داد: برای نمایش فیلم ها کاملا ضوابط کشور را می دانیم، برای همین فیلم ها را قبلا بازبینی می کنیم و جاهایی که باید کنترل شود را حتما از فیلم بیرون می آوریم، در ابتدا خودمان بازبینی روی فیلم ها را انجام می دهیم بعد فیلم ها را برای وزارت ارشاد می فرستیم، معمولا فیلم هایی را که برای وزارت ارشاد می فرستیم تایید می شوند، به جز مواردی محدود که تذکراتی داشته اند و رفع شده است.
او افزود: چون خط قرمز ها را می شناسیم و در چهارچوب ضوابط عمل می کنیم تا کنون با مشکلی از سوی وزارت ارشاد یا اداره اماکن مواجه نشده ایم.
جمال ساداتیان در مورد تنوع آثار به نمایش درآمده در سینماتک قلهک گفت: به لحاظ کیفی و پخش سعی کرده ایم استانداردهایی را رعایت کنیم و مخاطبان به لحاظ کیفی از پخش فیلم ها در سینماتک راضی هستند، شاید تنوع موضوعی در سینماهایی مثل کوروش و خانه هنرمندان که آنها هم فیلم های خارجی را نمایش می دهند بیشتر از سینماتک قلهک باشد در واقع نگاه این سینماها به مخاطب عام بیشتر از ما است.
جمال ساداتیان در پایان یادآور شد: امیدواریم زحماتی که در سینماتک کشیده می شود دیده شوند و تلاش می کنیم به خاطر زحمات زیادی که در این مجموعه کشیده می شود مخاطب های بیشتری بتوانند فیلم ها را ببینند و این به آن معنی نیست که به دنبال مخاطب عام هستیم بلکه می خواهیم مخاطبان خاصمان را افزایش دهیم چون بعد از 4 سال که سینماتک قلهک کار می کند هنوز بسیاری با برنامه فیلم هایی که این سینما پخش می کند آشنا نیستند.

10503
کد خبر: 326293

وب گردی

وب گردی