سخنگوی وزارت خارجه گفت: دولت یازدهم  بار دیگر گزینه گفتگو را زنده کرده است و گزینه های تکریم گفتگو و تلاش برای صلح ضرورت های جهانی است.

به گزارش ایسکانیوز، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی با خبرنگاران با گرامی داشت دومین   سالگرد استقرار دولت یازدهم گفت: دکتر روحانی در شروع کار صراحتا اعلام کردند به دنبال تعامل با کشورها هستند و معتقدند این رویکرد به نفع همه طرف ها است و ما مستحکم در این مسیر در حال حرکت هستیم.

افخم تصریح کرد:  ایران در دو سال گذشته با رویکرد تعاملی نشان داده که نه تنها برای صلح و ثبات احترام قائل است به دنبال تعامل با کشورها است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ایران مکررا اعلام کرد تروریسم و افراطی گری راهکارهایی محکوم به شکست است و دولت یازدهم تلاش خود را برای بازگشت صلح وثبات به کار بسته است و خوش شبختانه میزان اعتماد عمومی در بحث سیاست خارجی افزایش یافته و جامعه  بین الملل خواهان ارتباط بیشتر با ایران است.

وی تاکید کرد:  دولت یازدهم  بار دیگر گزینه گفتگو را زنده کرده است و گزینه های تکریم گفتگو و تلاش برای صلح ضرورت های جهانی است.

افخم گفت: وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا از دغدغه‌های ماست و قریب به 19 نفر در ارتباط با تحریم در آمریکا زندانی هستند همچنین از طریق دسترسی‌های کنسولی تلاش می‌کنیم تا هرچه سریعتر به بازداشت این افراد پاسخ داده شود.

وی ادامه داد:  تاکنون هیچ یک از گزارشگران حقوق بشر به این مسئله توجه نکردند وبه طور ویژه این مسیله را دنبال می‌کنیم

افخم پیرامون سفارت انگلیس و سطح کارداری اظهار داشت: بعد از 4 سال سفارت ها بازگشایی شد  کاردار ها کارشان را شروع کردند و خدمات به طور تدریجی در دستور کار قرار دارد همچنین این امز و مصوبه مجلس مورد توجه است و در حال حاضر فصل جدیدی در روابط دو کشور شروع شده و اگر امکان ارتقا باشد در زمان خود بررسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در سفر هاموند به ایران، وی گفتگوهایی را پیرامون مباحث مختلف داشت اما در خصوص رژیم صهیونیستی صحبتی نشد و این مسئله رد می‌شود امروز جهان از آثار دیپلماسی استقبال کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به کمیسیون مشترک برجام و برگزاری دیدار وزرای خارجه ایران و 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: کمیسیون مشترک برجام  در سطح معاونین در حاشیه مجمع سازمان برگزار می‌شود همچنین پیرامون حضور وزرا نیز بحث و بررسی خواهد شد.

وی تصریح کرد: قابل اجرا بودن یک طرح برای ما مهم است تا با طرف های مشورتی امکان عملی شدن طرح را بررسی کنیم و مشورت ها در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: توافق یک فرصت برای جامعه بین الملل است و اینکه در کنگره اگر رد شود نگرانی نداریم و ما مکررا اعلام کردیم برجام یک فرصت است اما جنگ طلب ها برجام را خلاف مسیر خود می‌دانند و کشور ما با برجام یا بی برجام مسیر خود را دارد.

افخم اظهار داشت: مقطع زمانی برای بررسی این مسئله در کنگره وجود دارد و این که بخواهیم با هر نظر سناتوری اعلام موضع کنیم مناسب نیست و ما باید به برآیند نهایی آن دقت کنیم.

افخم افزود: دیروز متعاقب این خبر اطلاعیه‌ای منتشر کردیم و ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی امیدواریم حال ایشان بهتر شود و کار را با دمشق دنبال کردیم و سفارت پیگیری کرد همچنین با توجه به نا امنی ها ما توصیه مسافرتی به هموطنان پیرامون سفرهای زمینی داشتیم.  با سفیر ترکیه هم صحبت کردیم تا خسارت ها کمتر شود.

وی ادامه داد: امیدواریم این حرفه بتواند محیط امن کار و فعالیت خود را داشته باشد و نهادهای بین المللی باید تاکیدات خود را داشته باشد همچنین همکاری با کشورهای منطقه سیاست اصولی ماست. ثبات در منطقه برای ما مهم است و در سایه گفتگو امکان همکاری و یافتن راه حل برای مشکلات بیشتر فراهم است و ما خواهان بهترین مناسبات با همسایگان هستیم.

افخم اضافه کرد: هنوز زمانی برای جلسه با شورای همکاری خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: آثار همکاریهای سیاسی در حوزه های اقتصادی بیشتر متبلور خواهد داشت و وزارت خارجه تلاش دارد به دیپلماسی انرژی و زمینه های سرمایه گذاری  و همکاری کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سفرهای منطقه ای ظریف و حل مشکل یمن گفت: در سطوح مختلف گفتگو در حال انجام است.

افخم اضافه کرد: نگاه به یافتن راه حل برای بحران ها بسیار مهم است. نگزانی هایی در کشورهای مختلف وجود دارد.دور بعدی سفرهای منطقه‌ای ظریف به زودی انجام خواهد شد .راهکار سیاسی مورد تاکید ماست.

⁠⁠⁠⁠⁠وی پیرامون گم شدن 4  ماهی‌گیر آذربایجانی در دریای خزر  گفت: همکاری‌های یدر این خصوص وجود دارد و نهادهای ذی ربط را برای پیداکردن فعال کردیم و آخرین خبر این است که اینها در آب های آذربایجان بودند و اینها خبر سازی است و ظاهرا یک اشکال در قایقشان پیش آمده و بعد با نیروهای امدادی پیدا شده و به سلامت برگشتند بنابراین امیدواریم این شیطنت ها آثاری بر روابط نگذارد.

وی افزود: قرار است رییس جمهور اتریش سفر کنند و زمان بندی را اجازه دهید دفتر رییس جمهور اعلام کنند، از سوی دیگر سفر ظریف به ترکیه در دستور کار است و زمان بندی دو وزیر هماهنگ شود قطعا انجام خواهد شد همچنین سفر محمود عباس در دستور کار نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: تاکید رهبری بر اینکه راه نفوذ آمریکا باید بسته شود و ایشان تاکید کردند بنابر این  این راه را بستیم، در هرحال در مباحث سیاست خارجی اصولی داریم که تغییر ناپذیر است و همه به این پ مهم توجه ویژه داشتند و در طی مذاکرات این تجه ویژه نیاز بود بنابراین جای هیچگونه نگرانی نیست. ما بر مبانی اصول و قواعد روابط را تنظیم می‌کنیم و در این مسیر مجموعه نظام هوشمندانه عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: کارگزاران سیاست خارجی بر مبنای اصولی حرکت می‌کنند و تمام دیپلمات‌ها در این مسیر هستند.

وی با اشاره به بحث تجزیه عراق و هشدار آیت الله سیستانی گفت: خوشبختانه رهبران عراق با حساسیت وضعیت کشورشان را دنبال می‌کنند و ما خواهان حفظ تمامیت ارضی کشورها هستیم از سوی دیگر حمایت ایران از گروه های مقاومت وجود دارد و ذره ای به آن خدشه وارد نشده است یکی از اعضای کمیته ساف سفری به ایران داشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: موضوع سوریه بحثی است که از ابتدا راهکار‌های ی اعلام کردیم و خواست مردم مبنای آن است.

افخم اضافه کرد: از همه ابعاد و جزییات طرح دمیستورا برای سوریه مطلع نیستم و ما در حال مشورت هستیم و کار ادامه دارد، ما و روسیه در مسیله سوریه دیدگاه های مشترکی داریم روسیه خواستار راهکار سیاسی از ابتدا بود و ما فکر میکنیم تداوم مشورت ها و تقویت ظرفیت ها کمک کننده است.

201/201
کد خبر: 326584

وب گردی

وب گردی