جشنواره لقمان حکیم به همت دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف ارتقاء حوزه آموزش پزشکی و تشویق محققان، دانشجویان و استادان در این حوزه برگزار شد.


به گزارش ایسکانیوز، این جشنواره که همزمان با روز پزشک و به بهانه بزرگداشت حکیم بوعلی سینا پایه گذاری شده است، دومین سال حضور خود را به تلاش‌های بی وقفه واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی مدیون است. دومین جشنواره لقمان حکیم با شرکت 400 اثر کار خود را آغاز کرد و با 30 اثر برگزیده به کار خود پایان داد.


دکتر فرشاد ابراهیمیان، متخصص داروسازی بالینی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشکده داروسازی علوم دارویی و نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، نفر برتر حوزه سلامت در دومین جشنواره لقمان حکیم است.


او در رابطه با طرح‌هایی که در این جشنواره ارائه کرده است و دلیل ارائه آن، بیان کرد: داروهایی بعد از درمان اثرات زیست محیطی به همران دارند و مازاد این داروها می تواند ایجاد بدخیمی و سرطان کند. ما می توانیم با سیستم هایی که ثبت اختراع شده است این مواد مخرب را از چرخه طبیعت حذف کنیم.


ابراهیمیان درباره طرح خنثی سازی داروها بیان کرد: خنثی سازی دارو با بازیافت زباله‌های بیمارستانی متفاوت است. بسیاری از داروها پس از استفاده یا به صورت دست نخورده یا بخشی به صورت باقی مانده پس از مصرف از بدن بیماران دفع می شود.


نفر برتر حوزه سلامت جشنواره لقمان حکیم در ادامه افزود: متأسفانه سیستم دفع این پسماندها در کشور با هیچ یک از معیارهای پیشرفته جهانی سازگار نیست و چون ما از ابتدا در رابطه با این موضوع هیچ راهی را طی نکرده ایم پیاده کردن الگوهای کشورهای پیشرفته بسیار گران تمام می شود.


ابراهیمیان با اشاره به طرح خود در این جشنواره گفت: سعی کردیم منطبق با الگوهای کم هزینه و بومی، سیستم هایی را ارائه کنیم تا آنچه که از بدن بیماران دفع می شود را خنثی سازی کند. از طریق خنثی سازی، مواد کمتری وارد چرخه های زیست محیطی می‌شوند.


او در ادامه بیان کرد: یکی از اقدامات مهم دیگری که کشور ما به آن نیاز دارد آموزش عمومی است. وقتی که سطح دانش عمومی کل جامعه بالا رود بسیاری از مشکلات سلامت و همچنین هزینه های درمان بیماران کاهش می‌یابد.


نفر برتر جشنواره لقمان حکیم با بیان اینکه مرگ و میر افراد بر اثر بیماری های غیر واگیر یکی از مشکلات کشور است، گفت: این معضل بزرگ با آموزش عمومی به افراد جامعه برطرف می‌شود.


ابراهیمیان با بیان اینکه آموزش عمومی باید در جهت ایجاد تغییر در سبک زندگی افراد، استفاده بهینه از داروها، نحوه تغذیه و نحوه فعالیت بدنی گام بردارد، گفت: استفاده بهینه از دارو به معنی کاهش مصرف آن نیست. بلکه به معنی استفاده درست از داروهاست. مردم برخی از داروها را زیاد و برخی را کم مصرف می کنند که با آموزش عمومی به افراد می توان به آنها آموخت که چه دارویی را با چه میزانی باید مصرف کنند.


او ارائه طرح های افزایش مهارت های آموزشی به خصوص داروسازی را یکی دیگر از طرح های ارسالی به این جشنواره عنوان کرد و افزود: باید نقاط ضعفی که در طول چندین سال در حوزه داروسازی شناسایی شده به دانشجویان آموزش داده شود. این ها طرح هایی هستند که از سوی دانشگاه آزاد به وزرات بهداشت داده شده وامیدواریم پس از نتایج بررسی وزارت بهداشت، این طرح ها بتوانند نقاط ضعف را بپوشانند و ما هر چه بیشتر بتوانیم در مسیر رشد علمی کشور حوزه پزشکی گام برداریم.


ابراهمیمان در رابطه با دومین جشنواره لقمان حکیم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر جشنواره ای دوران تولد، بلوغ، رشد و بالندگی را پشت سر می‌گذارد. جشنواره لقمان حکیم در ابتدای راه است و در سال دوم حضور خود در عرصه پزشکی کشور است.


او افزود: جشنواره لقمان حکیم رشد بسیار خوبی را داشته و اگر همین روند را ادامه دهد، می تواند به یکی از نقاط قوت علوم پزشکی تبدیل شود.


20104

کد خبر: 326889

وب گردی

وب گردی