4 شهریورماه، «روز ملی محیط‌بان» است؛ محیط‌بانانی که با کم‌ترین مزایا و امکانات، با عشق و علاقه‌ای بسیار از محیط‌زیست و طبیعت سرزمین‌مان پاسداری می‌کنند. به این بهانه، سرویس اجتماعی ایسکانیوز با دو محیط‌بان کشور گفت‌وگویی ترتیب داده است:
پریسا خالقی-ایسکانیوز: رئیس پارک‌ملی کویرسمنان در مصاحبه با ایسکانیوز و در ارتباط با مشکلاتی که محیط‌بانان با آن روبه‌رو هستند، می‌گوید: محیط‌بانان 24 ساعت در منطقه هستند و 24 ساعت استراحت دارند؛ یعنی شیفت کاری آن‌ها نسبت به شیفت کاری دیگر نیروهای دولتی کشور، یک سوم بیش‌تر است؛ این در حالی است که این مقدار ساعت کاری، برخلاف قانون تصویب شده 18 روز کار و 12 روز استراحت برای محیط‌بانان است.

photo_2015-08-26_16-25-36

پارک‌ملی کویر مرکزی با 42 هزار هکتار فقط 17 محیط بان دارد
رضا شاه‌حسینی که 12 سال محیط‌بان اجرایی بوده و حدود 3 سال است که مسئولیت ریاست پارک ملی کویر و شهرستان‌های اطاف آن را بر عهده دارد، می‌گوید: قانون تصویب‌شده در ارتباط با شغل محیط‌بانی رعایت نمی‌شود و این در صورتی است که قانون باید مانند سایر نیروهای کاری دولتی، در مورد محیط‌بانان تجدیدنظر کند و اصلاح شود.
او در ارتباط با مشکلات منطقه، عمده‌ترین و اصلی‌ترین مشکل پارک‌ملی کویر را خشکسالی می‌داند و تأکید می‌کند: پارک‌ملی کویر مرکزی با 42 هزار هکتار وسعت، 3 واحد محیط‌بانی و 17 نیروی محیط‌بان دارد که این تعداد کافی نیست و کمبود نیرو محیط‌بانان و منطقه را تحت فشار قرار می‌دهد.


photo_2015-08-26_16-25-28
رئیس پارک‌ملی کویرسمنان در مورد خواسته‌های محیط‌بانان می‌گوید: خواسته محیط‌بانان این است که مانند سایر اقشار جامعه، در قانون محیط‌زیست، ارائه خدمات و نگاه مسئولان دیده شوند و از جایگاه حقیقی و حقوقی در سطح جامعه برخوردار باشند.
شاه‌حسینی با اشاره به این‌که فردی که علاقه‌مند به محیط‌زیست و طبیعت نباشد، نمی‌تواند در این کار دوام بیاورد می گوید : ویژگی‌ها و لذت‌ها و خوشی‌های محیط‌بانی برای من، همان سختی‌هایی است که در این راه با آن روبه‌رو هستیم.


photo_2015-08-26_16-25-33
او در ارتباط با خاطرات محیط‌بانی خود به ایسکانیوز می‌گوید: در منطقه، چاه‌های زغال قدیمی به عمق یک یا یک‌ونیم متر وجود دارد؛ یک روز بزی را در نزدیکی یکی از این چاه‌ها دیدم که هرچه به آن نزدیک‌تر می‌شدم، از چاه فاصله نمی‌گرفت و یا فرار نمی‌کرد؛ نزدیک شاه که شدم، متوجه شدم که بزغاله این بز مادر در چاه افتاده؛ پس از آن‌که بزغاله را از داخل چاه بیرون آوردم، بز مادر به این خاطر که بزغاله بوی دست من (انسان) را گرفته بود، حتی تا چند روز به بزغاله خود نیز نزدیک نمی‌شد.


با کمبود نیرو نمی‌توانیم کنار بیاییم
محیط‌بان پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد اصفهان در گفت‌وگو با ایسکانیوز می‌گوید: همه کمبودها را به خاطر عشق و علاقه‌ای که به محیط‌‌زیست و طبیعت داریم، می‌توانیم تحمل کنیم؛ اما با کمبود نیرو نمی‌توانیم کنار بیاییم؛ زیرا همه فکر و حواس‌مان به منطقه است.


photo_2015-08-26_16-23-12


محمدرضا حلوانی که 13 سال سابقه محیط‌بانی دارد، در ارتباط با مشکلات منطقه می‌گوید: محیط‌بان‌ها ساعت کاری بیش‌تر؛ اما از حقوق کم‌تری نسبت به سایر ارگان‌ها برخوردارند و این در حالی است که من دائم در منطقه حضور دارم.


photo_2015-08-26_16-19-43
او از علاقه خود به طبیعت و بیابان و کوه می‌گوید و ادامه می‌دهد: همیشه اوقات فراغتم را در طبیعت گذرانده‌ام و همیشه دوست داشتم که در منطقه خودم فعال باشم و کار کنم.
محیط‌بان پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد در ارتباط با خاطراتش از محیط‌بانی می‌گوید: ماه رمضان بود که تصمیم گرفتم صبح زود و قبل از طلوع آفتاب به منطقه سری بزنم که پلنگی را دیدم که در کمین 15 قوچ‌ومیش و در فاصله 15 متری آن‌ها بود و موفق شدم تصویری از این پلنگ تهیه کنم و این در حالی است که در طی 37 سال گذشته در استان اصفهان هیچ تصویری از پلنگ وجود نداشت.


105105


photo_2015-08-26_16-19-39

کد خبر: 327424

وب گردی

وب گردی