اردوغان اصرار زیادی بر تکرار انتخابات دارد، حتی اگر به طور کامل به نفع او نباشد. از سوی دیگر موضوع فساد مالی او نیز بار دیگر مطرح شده است. تنها یک راه برای اردوغان وجود دارد تا از بررسی دوباره مجلس جلوگیری کند: او باید به کمک حزب عدالت و توسعه کنترل کامل سیاست و امور دولتی به ویژه قوه قضاییه را بدست بگیرد.

بین الملل-ملینا حاجبی: رئیس جمهور ترکیه امیدوار است که با انتخابات جدید رویای قدرتش تحقق بابد. اما بعید است که به آرزوی دیرینه خود برسد. سولی اوزل روزنامه نگار دی تسایت درباره انتخابات جدید ترکیه، شانس پیروزی حزب حاکم و اوضاع داخلی ترکیه چنین می نویسد:

مردم ترکیه باید دوباره یکم نوامبر در انتخابات جدید شرکت کنند، کمتر از 5 ماه بعد از انتخابات پارلمانی. تصمیم آنها در انتخابات هفتم ژوئن نه محکمی به سیستم مورد نظر رئیس جمهور و رای به یک دولت ائتلافی بود. اما مذاکرات برای تشکیل ائتلاف به جایی نرسید.

نفی این میل رای دهندگان بزرگترین پیروزی اردوغان است،  یک پیروزی شکست آمیز برای  اردوغان. او اولین رئیس جمهور ترکیه  است که از جانب مردم انتخاب شد اما در مبازات انتخاباتی پارلمانی بر خلاف نقش خود مانند  یک سیاستمدار حزبی عمل کرد. او این رفتار را اینگونه توجیه می کند که حق دارد کاملا خنثی نباشد و می تواند تفکرات حزبی داشته باشد. اردوغان از وزن سیاسی قابل توجه  و محبوبیت خود استفاده کرد تا دولت را در کنترل کامل خود داشته باشد.

اردوغان در گذشته نیز با همین منطق برای مبارزات انتخاباتی حزبی خود پیش رفته بود با اینکه اتهامات زیادی از جمله نقض قانون اساسی متوجه حزب او بود. و همین نقض قانون اساسی و دفاع سیستم ریاست جمهوری از یک حزب باعث کم شدن آرای حزب  اردوغان در انتخابات پارلمانی این کشور شد. او می خواست این موضوع را دور بزند.

قمار، تنها راه ممکن

با این حال، اردوغان اصرار زیادی بر تکرار انتخابات دارد، حتی اگر به طور کامل دلخواه او نباشد. از سوی دیگر موضوع فساد مالی او نیز بار دیگر مطرح شده است. تنها یک راه برای اردوغان وجود دارد تا از بررسی دوباره مجلس جلوگیری کند: او باید به کمک حزب عدالت و توسعه کنترل کامل سیاست و امور دولتی به ویژه قوه قضاییه را بدست بگیرد.

با این حال همه چیز نشان می دهد که این اقدام با وجود افزایش تنش بین کردها و دولت که به خشونت کشیده و همچنین مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش ارزش ارز این کشور، تنها یک قمار برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه است. در واقع نظر سنجی ها با توجه به وضعیت فعلی تغییرات عمده ای را در نتیجه انتخابات نشان می دهد. از زمانی که حزب دموکراتیک خلق ها که با حزب کارگری کردستان متحد است 13 درصد آرا را از آن خود کرد، کار برای حزب عدالت و توسعه سخت تر شد تا دوباره اکثریت پارلمان را بدست آورد. و حتی اگر آنها اکثریت پارلمان را نیز بدست آورند با این حال تفاوت کرسی ها کم خواهد بود و نمی توانند سکان دار قدرت باشند.

جنگ وسیله ای برای در دست داشتن قدرت

حزب دموکراتیک خلق ها بزرگترین پیروز انتخابات هفتم ژوئن بود. مهمترین دلیل موفقیت آنها این بود که کردها که مدت ها حامیان وفادار حزب حاکم بودند از جانب این حزب باز پس زده شدند. البته فضای چپ و لیبرال حزب دموکراتیک خلق ها و همچنین بیان فصیح و مهارت های ارتباطاتی «صلاح الدین دمیرتاش» نیز تاثیر به سزایی در این موفقیت داشت.

این موضوع زمینه نقض اتش بس بین ارتش ترکیه و حزب کارگری کردستان است. حزب کارگری کردستان پس از نقض آتش بس پایگاه های نظامی و ارتش ترکیه را هدف قرار داد. پس از حمله داعش در سوروچ دولت ترکیه این فرصت را غنیمت شمرد و به آمریکا اجازه داد تا از پایگاه اینجرلیک مواضع داعش را هدف قرار دهد و به این ترتیب خود این فرصت را بدست آورد تا به مواضع حزب کارگری کردستان حمله هوایی کند.

واکنش حزب کارگری کردستان به این حملات درگیری را در این کشور تشدید کرد و این سرزمین را به پاره هایی پرتنش و خشونت تقسیم کرد. هنوز مشخص نیست که چرا حزب کارگری کردستان این راه را برگزیده است. به این ترتیب حزب دموکراتیک خلق را آسیب پذیر کرده و او را به جدی نبودن متهم کرده است. و اینکه دمیرتاش اقدامات حزب کارگری کردستان را محکوم کرد باعث شد تا جایگاه خود و حزبش تضعیف شود.

در نهایت دمیرتاش از پ.ک.ک خواست بدون هیچ قید و شرطی تسلیم شود. و در کل اینگونه به نظر می رسد که مردم حزب عدالت و توسعه را مسئول بازگشت خشونت به این کشور می دانند. شاید بازگشت جنگ را بتوان تلاش شیطانی اردوغان برای پیروزی در انتخابات توصیف کرد.

302302

 
کد خبر: 327471

وب گردی

وب گردی