یکصد تن از نخبگان و استادان شرکت کننده در چهارمین دوره طرح ضیافت اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت دیدار کردند.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، در این دیدار که مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دبیر هیأت امنای استان گیلان، جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و تعداد یکصد نفر از استادان و نخبگان شرکت کننده در چهارمین دوره طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه آزاد اسلامی و احد رشت حضور داشتند، آیت الله زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت، ضمن خیر مقدم به حاضرین و تبریک هفته دولت، گفت: در هفته دولت امسال، دولت تدبیر و امید در حال ارائه طرح و برنامه ها و دستآورد های سالهای گذشته خود است که باعث به وجود آمدن یک امید و نشاط در میان مردم انقلابی ایران شده است.


وی، با یادآوری خدمات دولت شهیدان رجایی و باهنر، گفت: دولت شهید رجایی دوران کوتاهی را جهت خدمت به مردم گذراند ولی در همان مدت کوتاه اثراتی از خود بجا گذاشت که دولتهای بعدی سعی می کنند تا ادامه دهنده راه آنان باشند. هفته دولت فرصتی خواهد بود تا دولتمردان بتوانند خدمات خود را ارزیابی کرده و بتوانند عملکرد خود را بیان کنند.


نماینده ولی فقیه در استان گیلان، با اشاره به جایگاه انسان از نظر قرآن کریم، افزود: کرامت به معنی بزرگواری است و جایگاه انسان بدلیل داشتن عقل و فکر بسیار والا است و می تواند با داشتن آن، جهان را در اختیار بگیرد و از استعداد های نهفته خود بهره برداری کند. انسان دارای قدرت تشخیص و علم و دانش بالایی است و داشتن عقل و اختیار و علم انسان را از دیگر آفریده های خداوند متمایز می کند.


امام جمعه رشت، همچنین ادامه داد: شما استادان دانشگاه و نسل فرزانه و دانشور ما بخاطر دانشی که دارید دارای جایگاه بسیار با ارزشی هستید و علم شما باید نقش بازدارنده و رهنما را داشته باشد. علم باید هدایت گر باشد نه وسوسه گر.علمی که مواد مخدر تولید کند و باعث آلودگی نسل آینده شود و یا علمی که بمب اتم تولید کند و باعث کشتار تعداد زیادی از مردم بی دفاع شود، آن علم باعث بدبختی بشر است.


آیت الله قربانی، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: بحمدالله از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی است یعنی تأسیس این دانشگاه باعث شد که فراگیری علم و دانش همگانی شود. چون دانشگاهها امروز پاسخگوی رفع نیاز متقاضیان تحصیلات دانشگاهی نیستند و آن روزی که مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی با حمایت های مادی و معنوی حضرت امام (ره) اقدام به تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی کردند، جمع کثیری از طالبان فراگیری تحصیلات دانشگاهی که دسترسی به ادامه تحصیل نداشتند، توانستند در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه تحصیل دهند و این دانشگاه نیز برای نسل حاضر امکان ادامه تحصیل را فراهم کرد و به خود می بالد.


نماینده ولی فقیه در استان گیلان، بیان کرد: بیشتر استادان، مدیران و مسئولین، از فارغ التحصیلان این دانشگاه بوده و این دانشگاه توانست در این مدت مدیرانی فرهیخته و دانشمند را تحویل جامعه کشور کند. بنده خود جزء مؤسسین این دانشگاه در استان گیلان بوده و افتخار می کنم که در کنار استادان بزرگی در این استان توانسته ایم دانشوران و دانشمندان بزرگی را تحویل ایران اسلامی بدهیم.


این مقام مسئول، گفت: مأمون برای شکست امام رضا (ع) جلسه ای را تشکیل داد و آن حضرت با علمی که از کتابهای خودشان داشت در آن مناظره با آنها صحبت کرد و آنها را شکست داد و امروز اگر پیشرفت های چشمگیر علمی دانشمندان ما نبود، آمریکا اجازه داشتن حتی یک دستگاه سانتریفوژ را به ما نمی داد ولی دانشمندان ما با اقتدار ثابت کردند که ما می توانیم و با علم خود آمریکا را مجبور به تسلیم در مقابل پیشرفت های علمی ایران کردند.


آیت الله زین العابدین قربانی، با گرامیداشت دهه کرامت و تقدیر از زنان متدین و دانشمند، بیان کرد: حضرت معصومه (س) آنقدر عالم بود که هر وقت افراد برای پاسخ سئوالات فقهی خود به منزل امام موسی بن جعفر (ع) می رفتند در غیاب آن حضرت ، ایشان به سئوالات فقهی مراجعین پاسخگو بود و امروز شاهد آن هستیم که زنان فرهیخته جامعه اسلامی حدود 60% قبولی کنکور دانشگاهها را داشته و مسئولیت ها و پست های کلیدی را در کشور عهده دار هستند.


او، به انس با قرآن تأکید کرد و افزود: هرآنچه که انسان در زندگی خود اعم از مسائل اخلاقی، علمی و شرعی به آن نیاز دارد ، همه در قرآن وجود دارد و اگر با قرآن آشنا باشیم ، می توان از این دریای بیکران الهی بهره مند شد. باید در دانشگاه آزاد اسلامی، علوم قرآنی، اخلاق اسلامی و عقاید اسلامی را برای نسل جوان بازگو کرد تا آنان بدانند که قرآن چه کتابی است و پسوند اسلامی ، در دانشگاه آزاد اسلامی معنی واقعی خود را پیدا کند .


امام جمعه رشت، با اشاره به اهمیت جایگاه دولت قرآن، بیان کرد: امیدوارم همه از برکت اسلام و قرآن بهره مند شوند . اگر امام راحل (ره) به این مقام والا رسید همه از دولت قرآن است. مقام معظم رهبری، شهید مطهری و شهید بهشتی نیز از دولت قرآن به این جایگاه رسیدند و ما باید در دانشگاه آزاد اسلامی نیز دولت قرآن را هم نظری و هم از نظراخلاقی و عملی پیاده کنیم تا این دانشگاه بتواند به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام بیشتربدرخشد.


همچنین در شروع این دیدار حجت الاسلام والمسلمین علی کریمیان، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان گیلان، ضمن تبریک فرارسیدن هفته دولت، گزارش مبسوطی از روند فعالیت های دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان گیلان را ارائه داد.


20104

کد خبر: 327681

وب گردی

وب گردی