معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم تبیین معارف قرآنی، گفت: کسانی‌که مفسر قرآن هستند، باید بتوانند قرآن را متناسب با مقتضیات زمان و متناسب با فهم جامعه تفسیر کنند.

حجت‌الاسلام سید طه هاشمی در مراسم اختتامیه بیستمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در واحد بروجرد، اظهار کرد: قرآن کریم کتاب هدایت انسان برای رسیدن به قله عزت و عظمت است و اگر این کتاب به‌درستی فهم و تبیین شود، در هر زمانی قادر خواهد بود انسان را به قله کمال برساند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کسانی‌که مفسر قرآن هستند، باید بتوانند قرآن را متناسب با مقتضیات زمان و متناسب با فهم جامعه تفسیر کنند.

هاشمی با توجه به این سؤال که خلقت انسان برای چیست؟ بیان کرد: قرآن کریم در پاسخ به این سؤال این‌گونه می‌گوید که خلقت برای عبادت است و لازمه عبادت شناخت است.

عقلانیت و دین، 2 موهبت الهی/این دو لازم و ملزوم یکدیگرند

هاشمی با بیان این‌که عقلانیت و دین دو موهبت الهی هستند، بیان کرد: این دو موهبت لازم و ملزوم یکدیگرند، اما هر کدام مأموریت جداگانه‌ای دارند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که وقتی خداوند می‌فرماید انسان خلیفه است، یعنی انسان باید کار خدایی کند، ادامه داد: اگر روزی انسان خالق بسیاری از موجودات شد نباید تعجب کرد، چون خداوند خواسته است.

وی با طرح این سؤال که آیا ما باید قرآن را به علم عرضه کنیم یا آن‌چه در قرآن است به‌عنوان حقایق بدانیم؟ ادامه داد: وظیفه قرآن کریم تولید علم نیست اما در جاهایی اشاراتی به علوم کرده است که این علوم یا کشف شده‌اند یا در آینده کشف خواهد شد.

هاشمی افزود:دانشگاه باید با استفاده از استادانی که در رشته‌های مختلف هستند و به قرآن علاقه دارند و اعضای هیئت علمی علوم قرآن و جمعی از متخصصین علوم مختلف همگرایی به وجود بیاورد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه به‌ جز حفظ و قرائت قرآن باید عمیق‌تر به مسائل قرآنی بپردازد، زیرا معتقدیم که قرآن در هر زمانی جامعه را هدایت خواهد کرد.

در حاشیه اختتامیه این مراسم هاشمی از نمایشگاه فرهنگی، هنری و قرآنی شامل: تابلوهای خوشنویسی آیات شریفه قرآن کریم، نمایشگاه نرم‌افزارها کارگاههای آموزشی اعضای هیات علمی، هنرهای دستی دانشجویان، تابلوهای معرفی شهرستان بروجرد، نمایشگاه کتاب شامل چاپ‌های مختلف از قرآن کریم، تابلوهای مناظر طبیعی استان لرستان با درج پیام‌های فرهنگی بازدید کرد.

تحریر آیات قرآن کریم همزمان با این مراسم از سوی 10 نفر از استادان خوشنویس شهرستان بروجرد و رونمایی از تابلوی نقاشی ضامن آهو در شب ولادت باسعادت امام رضا(ع) که از 9200 قطعه چوب کبریت به صورت سه بعدی از سوی دانشجوی کارشناسی معماری واحد سامان جعفری خلق شد، از دیگربرنامه های جانبی این مراسم بود.

نتایج بیستمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت به میزبانی واحد بروجرد به شرح ذیل اعلام شد:

* بخش اساتید (آقایان)

در رشته قرائت ترتیل، محمدحسن باقری از تهران، جواد شاهینی از گلستان و رسول گرجی از قزوین به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در رشته قرائت تحقیق نیز سیداحمد میریان از مازندران، مرتضی سلیمانی از آذربایجان غربی و رضا نیک روش از خراسان رضوی برگزیده شدند.

در حفظ پنج جزء نیز حمید رضایی از مرکزی، روح اله راسخی از فارس و محمدرضا اقبال از یزد اول تا سوم شدند؛ همچنین در حفظ 10 جزء مهدی جلالیان از فارس، روح اله فراتی از سمنان و علی محمدی از مرکزی به رتبه های اول تا سوم دست یافتند. در حفظ 20 جزء نیز حسن چاقمی از البرز، غلامحسین احمدی از اصفهان و محمد محسنی از مازندران برگزیده شدند.

در رشته حفظ کل نیز سیدعلی مؤمنیان از خراسان رضوی، سجاد واعظی از سمنان و محمدرضا مصباحی پور از همدان به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

* بخش اساتید (بانوان)

در رشته قرائت ترتیل، مریم السادات صدر از البرز، فروغ طاهری از تهران و سارا پورهاشمی از همدان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در رشته قرائت تحقیق فهیمه احمدی از خراسان شمالی، حنانه رضایی تبار از همدان و مریم امیدی بهزاد از چهارمحال و بختیاری برگزیده شدند و در حفظ حفظ پنج جزء نیز الناز ادیب فر از آذربایجان شرقی، ریحانه کوشش کار از مرکزی و سپیده اسدی از تهران برگزیده شدند.

در حفظ 10 جزء عذرا صابری از فارس، مهدیه صالحی مهر از یزد و زهرا ابوترابی از تهران اول تا سوم شدند.

در حفظ 20 جزء نیز زهره حسین زاده از خراسان رضوی، زهرا حق پرست اردکانی از فارس و رعنا رستمی از آذربایجان شرقی برگزیده شدند.

در رشته حفظ کل مینا صلواتی بیشه از بوشهر و زهرا ژرفی یگانه از قم و فاطمه بدیعی از اصفهان به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

* بخش دانشجویان (آقایان)

در رشته قرائت ترتیل، علی قنبری از زنجان، قادر حمیدزاده از هرمزگان و محمدمهدی انگالیان از بوشهر اول تا سوم شدند.

در رشته قرائت تحقیق محسن قاسمی از تهران، حسین رفیعی از گیلان، محمود رنگرز از زنجان برگزیده شدند و در حفظ پنج جزء محسن میرزایی از خراسان رضوی، محمدحسین رهبری از اردبیل و سعید کاهوند از لرستان اول تا سوم شدند.

در حفظ 10 جزء محمد شریفی از مرکزی، علی قرائی خذری از کرمان و سعید حکیمی از سمنان اول تا سوم شدند و در حفظ 20 جزء سیدمهدی بنی هاشمی از اصفهان، حمیدرضا علی محمدی از گیلان و محمدباقر فروغی از سمنان برگزیده شدند.

در رشته حفظ کل نیز یحیی رافی از آذربایجان شرقی، علی رضا سامری از خوزستان و علی قلعه نویان از اصفهان به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

* بخش دانشجویان (بانوان)

در رشته قرائت ترتیل، ثمین کرم از کرمانشاه، مریم السادات حسینی فرد از خراسان رضوی و مریم تقی زاده از تهران اول تا سوم شدند.

در رشته قرائت تحقیق شرمین خان محمدی از مرکزی، اعظم غلامی از البرز و سمیرا مهدیان از آذربایجان شرقی اول تا سوم شدند و در رشته حفظ پنج جزء نیز سعیده پیشکار از مازندران، نرگس هاتفی از یزد و مرجان خان زادگان از قزوین برگزیده شدند.

در حفظ 10 جزء آرزو اسلامی از تهران، مائده عرب از اصفهان و الهه نوروزی از فارس برگزیده شدند.

در حفظ 20 جزء نیز زهرا چراغچی از تهران، زهرا علی زاده نوقی از کرمان و آمنه فخرایی از خراسان رضوی اول تا سوم شدند.

در حفظ کل نیز مرضیه دانشی کهن از تهران، اعظم خیری از مرکزی و زهرا السادات میرشفیعی از اصفهان به رتبه‌های اول تا سوم دست یافتند.

بیستمین دوره مسابقات سراسری شفاهی قرآن و عترت دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز دوشنبه در واحد بروجرد در دو بخش دانشجویان و استادان در 24 رشته با حضور 123 نفر در بخش استادان و اعضای هیئت علمی و 158 نفر در بخش دانشجویان برگزار و از هر رشته سه نفر برگزیده شد.

20104
کد خبر: 327698

وب گردی

وب گردی