سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه اعضای هیات علمی نباید برای دانشجویان چیزی کم گذارند، گفت: متاسفانه در شرایط کنونی شاهدیم حضور اعضای هیات علمی در حل مسائل دانشجویان در حداقل است.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدابراهیم اعلمی آل‌آقا در کارگاه آموزشی، بیان کرد: پرسنل دانشگاهی در انجام کار مفید و استفاده‌ موثر از زمان در انجام دادن کارهای سازمان و به منظور دستیابی به بهره‌وری بیشتر باید به عنوان یک الگو و سرمشق برای سازمان‌های دیگر باشند و این رسالتی است که مدیران سطوح مختلف دانشگاهی الزام دارند از پرسنل تحت نظارت خود مطالبه کنند.


وی افزود: از اعتبارات سالانه دانشگاه که بالغ بر 85 میلیارد تومان است، مقدار قابل توجهی از آن یعنی حدود 63 میلیارد تومان به پرداخت‌های پرسنلی و دستمزد اختصاص می یابد و این رقم از اعتبار، باید نمود و نتیجه خود را در رسیدن دانشگاه به اهداف آموزشی و پژوهشی که به نوعی رسالت دانشگاه محسوب می‌شود، نشان دهد و اگر این طور نباشد جای تامل دارد که برای بهره‌وری بیشتر از اعتبارات به منظور رسیدن به اهداف چه باید کرد؟


اعلمی آل‌آقا ادامه داد: یکی از راه هایی که شاید بتواند ما را به بهره‌وری نزدیک‌تر کند، استفاده از مدیران باتعصب و فعال در سازمان است، به طوریکه به راحتی از کنار مسائل و نقایص موجود در سازمان عبور نکنند و در مقابل مشکلات موجود دانشگاه دغدغه‌ داشته باشند.


وی دغدغه نداشتن پرسنل در ارتباط با سازمان متبوع خود را یک آفت دانست و افزود: همانطور که پرسنل از سازمان خود انتظارات و مطالباتی دارند، سازمان نیز به واقع از پرسنل به نوعی انتظارات و مطالباتی را دارا است و لذا در این ارتباط ارزشیابی‌ها باید به گونه‌ای بر اساس واقعیت انجام شود که در انتخاب افراد برتر اعمال سلایق شخصی جایی نداشته و شفافیت موضوع برای همگان آشکار باشد و اگر سازمان به چنین نقطه‌ای برسد، می‌توان امیدوار بود که بهره‌وری در آن سازمان در حال شکل‌گیری و ایجاد است.


سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه با اظهار نارضایتی از نداشتن سیستم ارزشیابی واقعی و کارآمد در دانشگاه بیان‌ کرد: این امر می‌تواند باعث ایجاد موانعی بزرگ در راه رسیدن سازمان به بهره‌وری شود.


وی گفت: زمانی‌ که ارزشیابی درستی نداشته باشیم، ترفیع‌ها و اعطای پایه‌ها بدون هیچ اساس و مبنایی صورت می پذیرد و این باعث کم تحرکی دانشگاه در رسیدن به اهداف می‌شود.


اعلمی آل آقا رسالت دانشگاه را فراتر از اینکه به آن به عنوان بنگاه ایجاد شغل نگاه شود دانست و افزود: اضافه کردن پرسنل بیشتر و آن هم از اقوام و نزدیکان‌مان نه دردی از مشکل اشتغال جامعه حل می کند و نه با اصول اخلاقی سنخیت دارد، رسالت دانشگاه زمانی به انجام می‌رسد که در پرورش نیروهای تحصیل‌کرده، افرادی را به جامعه تحویل دهیم که بتوانند خود زمینه اشتغال‌زایی را در کشور به وجود آورند.


وی ضمن یادآوری موفقیت‌های کلان کشور در ابعاد مختلف جهانی، وضعیت آینده را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: وظیفه داریم نسل جوان را با این توفیقات آشنا کنیم تا بدانند در منطقه، وضعیت کشور ما به گونه‌ای است که امروز همه‌ کشورهای دنیا حساب دیگری روی ایران بازکرده و می‌دانند که ما در مباحث مختلف، حرف برای گفتن داشته و پیشرفت‌های زیادی به دست آورده‌ایم و لذا در چنین کشوری، شایسته نیست که ضعف‌های درون سازمانی باعث شود که کشور با نقد جدی از سوی مخالفان و دشمنان نظام روبرو شود.


سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه، استفاده از ابزار و سیستم‌های جدید و با تکنولوژی روز را نیاز روز سازمان‌ها دانست و افزود: استفاده از سیستم‌هایی مانند اتوماسیون اداری داخلی و برون سازمانی، IT و مواردی از این قبیل می‌تواند ما را در دستیابی به بهره‌وری بیشتر در ابعاد مختلف سازمانی کمک کند.


اعلمی آل آقا، مطالبه‌گری مدیران دانشگاه و پیگیری در تمام امور را از واجبات و کلید موفقیت سازمان بیان کرد و گفت: اگر در مکاتبه ‌ی مدیری پاسخگو نبود، نباید مساله در همان مقطع مسکوت بماند، چرا که این وضعیت سبب رکود در انجام کارها و سبب حرکت ضعیف و گاه نیز باعث متوقف شدن سازمان در رسیدن به اهدافش می‌شود و راه حل چنین مشکلاتی پیگیری و مراجعه مستمر مدیر به مدیر بالادستی تا زمان اخذ پاسخ مناسب است.


وی بیان کرد: امروز قبول مسئولیت در سازمان باید به معنای مسئولیت پذیری در بعد تام آن باشد و خود بنده که مسئولیت دانشگاهی با تعداد حدود 700 نفر کارمند و 400 نفر هیات علمی و حدود 13 هزار دانشجو را پذیرفته‌ام اگر بگویم در خواب نیز به فکر این مسئولیت هستم، سخنی گزاف نگفته‌ام.


سرپرست دانشگاه رازی با اشاره به این مطلب که سازمان باید به سمت قیمت تمام شده‌ خدمات قدم بردارد افزود: در واگذاری امور دانشگاه به بخش خصوصی نیز تجارب موفقی نداشته‌ایم، به طوری که هربار حجمی از کارهای سازمان را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم، در این بخش نیز مجبور به نظارت مستمر و وقت‌گیر بر کیفیت و کمیت کار انجام گرفته از جانب این شرکت‌ها بوده‌ایم و در عمل نتوانسته‌ایم اجرای امور را به طور کامل به چنین بخش‌هایی واگذار کنیم و از طرفی هر از چند گاهی در اجرای قوانین مختلف اداری، تعداد زیادی از نیروهای این بخش‌های خصوصی را نیز در شکل‌های قرارداد انجام کار معین و غیره به بدنه‌ دانشگاه اضافه کرده ایم. طبیعی است که در چنین وضعیتی و با افزایش چنین نیروهایی، سازمان از پرداخت تسهیلاتی مانند اضافه کار و پرداخت‌ها به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی ناتوان خواهد شد و این یکی از عواملی است که سبب عدم دسترسی سازمان به بهره‌وری می‌شود. از یک طرف کار سازمان به شکل مطلوب انجام نشده و پرسنل نیز به آنچه باید، نرسیده‌اند و این یعنی عدم بهره‌وری.


اعلمی آل آقا عنوان کرد: مطالبات همکاران چه هیات علمی و چه غیر هیات علمی به کمترین مقدار خود رسیده به طوری که بخشی از مطالبات مربوط به سنوات گذشته همکاران را که مربوط به حق مدیریتی آنها در سال های گذشته بوده را نیز پرداخت کرده‌ایم و این در حالی است که پرداخت مطالبات سنوات گذشته براساس قانون به نوعی با مشکل مواجه است.


وی همچنین به حضور پررنگ‌تر اعضای هیات علمی در دانشگاه در حل مسائل علمی دانشجویان اشاره کرد و افزود: متاسفم که بگویم حضور اعضای هیات علمی امروزه در میزان حداقل خود است، به طوری که برای اصلاح این ساختار با مشکل جدی مواجهیم و لازم است تا با اجرای آیین نامه‌ها و موارد مربوط بتوانیم به هرشکل این معضل را حل کرده و مسائلی از قبیل ارتقای اعضای هیات علمی را نیز وابسته به حضور فعال و قانونی آنها کنیم.


اعلمی آل آقا وجود دانشگاه چابک با فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پربار را نشانه‌ دانشگاه موفق و بهره‌ور دانست و بیان کرد: همکاران هیات علمی برای رسیدن دانشگاه به این هدف باید از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.


20104

کد خبر: 327739

وب گردی

وب گردی