وزیر نفت، گفت: هنوز در حوزه نفت هیچ تحریمی برداشته نشده است، اما با وجود تحریم ها به رشد 15 درصدی صادرات نفت خام در پنج ماهه اول امسال دست یافتیم.


به گزارش ایسکانیوز، بیژن نامدار زنگنه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما، در بیان عملکرد دو ساله اخیر وزارت نفت افزود: ما در شرایطی روی کار آمدیم که اوج تحریم ها جریان داشت و هدف تحریم ها فلج کردن بخش نفت بود.


وی ادامه داد: در حالی که برای خرید فراورده ها یا تأسیسات نفتی و تأمین مواد اولیه دچار مشکل شده بودیم بنا را بر آن گذاشتیم که در شرایط تحریم رشد کنیم.


زنگنه با بیان اینکه در سال 92 حجم تولید گاز مایع 150 میلیون لیتر مکعب بود به ضعف های پارس جنوبی در آن سال اشاره کرد و گفت: در شرایطی که نمی توانستیم گاز مصرفی خانه ها را کاهش دهیم 46 درصد از سوخت نیروگاه های کشور را گاز مایع تشکیل می داد و 27 میلیارد لیترمصرف فراورده داشتیم.


وی افزود: در سال 92 به این نتیجه رسیدیم که باید 17 درصد از فازهای پارس جنوبی را به بهره برداری برسانیم، به این علت اولویت را بر فاز 12 گذاشتیم که 80 میلیون مترمکعب تولید داشت و سپس فازهای 15 و 16 که هر کدام 50 میلیون مترمکعب تولید داشتند.


زنگنه گفت: برای سال 93 با تلاش هایی که صورت گرفت توانستیم تولیدمان را به بالای 120 میلیون مترمکعب افزایش دهیم یعنی 27 درصد را به 48 درصد رساندیم.


وی افزود: در سال های تحریم ما توانستیم نفت کوره را صادر کنیم و از میادین مشترک هم بهره ای داشته باشیم، اگرچه سهم ما از میادین مشترک بسیار کمتر از قطر است اما باید تلاش کنیم که سهممان را به 50 درصد برسانیم.


وزیر نفت در ادامه بررسی عملکرد دو ساله این وزارتخانه ادامه داد: وقتی به تأمین گاز اطمینان پیدا کردیم به گازرسانی رسیدیم و با احتساب آنکه 85 درصد از زندگی روستائیان و شهرنشینان کشورمان گاز مایع است، بر آن شدیم تا برای تأمین گاز مصرفی چهار و نیم میلیارد دلار هزینه کنیم، که البته این به غیر از سیستان و بلوچستان است.


زنگنه با بیان اینکه مجلسی ها در این راه به ما لطف زیادی داشتند گفت: قصد ما این است که تا اواسط 96 حق گازرسانی را برای تمام کشور ادا کنیم.


وی افزود: برای تحقق این هدف تا به حال پنج هزار میلیارد تومان کنار گذاشته ایم که دو هزار میلیارد آن را از بانک ها وام گرفته ایم.


زنگنه از در اولویت قرار گرفتن فازهای 19، 20 و 21 و به اتمام رساندن فاز 11 و 14 و 15 پارس جنوبی تا پایان دولت یازدهم خبر داد و گفت: قصد داریم برای تولید خوراک پتروشیمی و مصارف داخلی به 26 میلیون مترمکعب تولید گاز برسیم.


وی با اشاره به اینکه هنوز در حوزه نفتی تحریمی رفع نشده است افزود: با وجود تحریم ها به رشد 15 درصدی صادرات در پنج ماهه اول امسال دست یافتیم.


وزیر نفت ادامه داد: در تولید نفت خام برای رفع نیاز داخلی غنی شده ایم و در زمینه ذخیره سازی میعانات گازی هم 60 میلیون مترمکعب ظرفیت سازی کرده ایم.


زنگنه درباره شرایط تولید در زمان پساتحریم هم گفت: آمادگی داریم تا به زمان قبل از تحریم ها برگردیم و در قالب افزایش یک میلیون بشکه در روز می توانم بگویم برای تولید 500 هزار بشکه اول مشکلی نیست اما برای 500 هزار بشکه دوم با مشکلاتی روبرو هستیم.


وی ادامه داد: ما هر زمان که بخواهیم می توانیم اقدام به تولید و صادرات نفت کنیم چه در شرایط تحریم و چه غیرتحریم، ما مجاز نیستیم سهم تاریخی ایران را از تولید و صادرات نفت از دست بدهیم.


زنگنه گفت: سهم ما در بازار نفت از دست دادنی نیست، اگر قیمت ها نصف هم بشود ما مشکلی نداریم و سختی برای کسانی است که در بازار نفت قصد پر کردن جای ما را دارند.


وی افزود: این گونه به نظر می رسد که عده ای در اوپک می خواهند به ما آسیب بزنند و نگذارند ما به جایگاه اصلی خودمان در اوپک دست پیدا کنیم.


وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و صادرات ما کمتر از جمهوری آذربایجان است گفت: اگر ظرف پنج ماه آینده تحریم ها برداشته شود می توانیم به رتبه دوم تولید در اوپک برسیم.


زنگنه افزود: عدم تراز عرضه و تقاضا، به قیمت نفت نوسان می دهد و بازار جهانی نیازمند توازن عرضه و تقاضاست.


وی با بیان اینکه هیچ کس بیشتر از ایران مرد دوستی و مرد جنگ نیست گفت: ما از پا در نمی آییم و توصیه می کنیم دشمنان ما به راه همکاری و همراهی بیایند.


زنگنه با اشاره به اینکه برای تولید کشور همه میادین اولویت دارند افزود: در میادین مشترک، فازهای غرب کارون شامل یادآوران، آزادگان و یاران سهم بیشتری در تولید نفت کشور دارند .


وی ادامه داد: در حال حاضر برداشت نفت از این سه میدان به 120 هزار بشکه رسیده است که امیدواریم برای سال آینده به 260 هزار بشکه دست پیدا کنیم.


وزیر نفت در حوزه سرمایه گذاری داخلی و خارجی هم به صنایع بالادستی و پایین دستی (پالایشی و آب) اشاره کرد و گفت: در زمینه بالادستی مدل های جدیدی طراحی شده است که خصوصیات جدیدی از قبیل وجود یک شرکت خارجی به عنوان شریک را دارد که این شرکت خارجی می تواند برای اکتشاف وارد عمل شود و اگر به نفت رسید می تواند در زمینه توسعه، تولید و بهره برداری هم نقش داشته باشد زیرا ما به فناوری های خارجی ها نیاز داریم.


زنگنه افزود: فناوری خارجی ها به دو گونه می تواند به ما کمک کند؛ یکی چگونه بازیافت کردن و دیگری اینکه یک طرح بزرگ میلیاردی را برای ما بسازند و تحویل ما بدهند، البته در کنار آنها باید شرکای ایرانی هم قرار بگیرند.


وی گفت: در زمینه توسعه فناوری قصد داریم از دانشگاه های صاحب کرسی در صنایع بالادستی از قبیل دانشگاه تهران، شریف، نفت، امیرکبیر، سهند و آزاد برای نظارت بر عملکرد پالایشگاه ها و شرکت های خارجی کمک بگیریم تا بدین وسیله فناوری علمی کشور هم ارتقاء یابد.


زنگنه در حوزه پتروشیمی هم گفت: طرح های زیادی در دست اجرا داریم و تقریباً حدود 70 میلیارد دلار هم طرح جدید تعریف کرده ایم تا ظرفیت تولیدمان را به 70 میلیارد دلار برسانیم.


وی درباره وضعیت بنزین با بیان اینکه افق نگاه ما رسیدن به صادرات بنزین در سال 1412 است گفت: اگر اولین مرحله از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری برسد در تولید بنزین هم به خودکفایی خواهیم رسید و نیازی به واردات نخواهیم داشت، شاید تا سال 1412 به صادرات هم برسیم.


وزیر نفت با بیان اینکه امسال افزایش قیمتی در حوزه بنزین نخواهیم داشت افزود: متأسفانه از چشم انداز صنعت نفت، 100 سال عقب هستیم اما صنعت نفت می تواند به سرعت و در مدت یکسال به جایگاه اول منطقه برسد.


زنگنه ادامه داد: برای چنین رشدی می توانیم از ظرفیت بورس انرژی برای صادرات نفت استفاده کنیم و برای مثال به محموله 35 هزار تنی نفت کوره که امروز در بورس انرژی معامله شد اشاره کرد.

401
کد خبر: 327763

وب گردی

وب گردی