وزیر نفت گازرسانی به 2.5 میلیون خانوار و توقف صادرات میعانات گازی را از برنامه های وزارت نفت در دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی آماده بهره بردادری است و تا یک ماه و نیم آینده با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی بهره برداری خواهد شد.


به گزارش ایسکانیوز، بیژن نامدار زنگنه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر ، به افزایش 15 درصدی صادرات نفت در چهارماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز اشاره کرد و گفت : صنعت نفت جزء اهداف اصلی تحریمهای دشمنان بود اما توانستیم برنامه ها و فعالیتهای خود را در این شرایط با قوت به پیش ببریم.


وی افزود: در دولت یازدهم بر تکمیل فاز های آماده یا نزدیک به بهره برداری متمرکز شدیم و طرح های توسعه فازهای 12 و 15 تا 18 با جدیت بیشتری پیگیری شد.


زنگنه اظهار داشت : در سالی که گذشت فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی که معادل سه فاز متعارف گازی است به بهره برداری رسید و تا پایان دولت یازدهم یعنی سال 96 تمام فازهای پارس جنوبی به جز فاز 14 به بهره برداری می رسد و فاز 14 نیز در دولت بعدی بهره برداری خواهد شد.


زنگنه گفت : برغم کمبود منابع مالی و تحریم های یک جانبه غربی ها نشان دادیم که ایرانی می تواند برغم تحریم ها کار را جلو ببرد.


وزیر نفت برنامه دولت در بخش میادین مشترک را افزایش تولید خواند و افزود : در میادین مشترک نفت، برداشت از 70 هزار بشکه به 100 هزار بشکه در سال جاری رسید و در سال 95 به 260 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.


آقای زنگنه به افزایش 12 درصدی تولید گاز در سال 93 اشاره کرد و افزود: تکمیل 25 فاز از 27 فاز پارس جنوبی تا پایان دولت، گازرسانی به 2.5 میلیون خانوار در کشور و توقف صادرات میعانات گازی جزء برنامه های وزارت نفت تا پایان دولت است.


وی همچنین گفت: در سال 92 حدود 46 درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه ها از سوخت مایع تامین می شد که سال گذشته سهم سوخت مایع در تامین سوخت نیروگاه ها به 28 درصد کاهش یافت و امسال امیدواریم حداکثر 15 تا 20 درصد سوخت نیروگاه ها از سوخت مایع تامین شود و بقیه را با گاز تامین کینم.


وزیر نفت همچنین بر تلاش برای افزایش برداشت از میدان نفتی آزادگان جنوبی تاکید کرد و گفت: در دولت یازدهم ، برداشت فوری از منابع مشترک نفت و گاز با دیگر کشورها در اولویت قرار گرفت و علاوه بر میدان گازی پارس جنوبی ، تمرکز مدیریتی خود را روی میادین غرب کارون افزایش دادیم و امیدواریم سال آینده ظرفیت برداشت روزانه از این میدان به 250 هزار بشکه افزایش یابد.


وزیر نفت اظهار داشت: اگر هدف ایران تولید روزانه 4 میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام است باید قادر باشیم روزانه بیش از 700 هزار بشکه نفت از میادین غرب کارون استحصال کنیم.

401
کد خبر: 327769

وب گردی

وب گردی