معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: دخالت در ساختار آثار تاریخی، آنها را از قرار گرفتن در فهرست جهانی یونسکو دور می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا؛ محمدحسن طالبیان در سفر یک روزه خود به استان مرکزی ضمن بازدید از بازار تاریخی اراک و صنایع دستی واقع در این بازار با اشاره به نقش مردم و بازاریان در به ثبت رسیدن جهانی آثار تاریخی، گفت: علاوه بر نقش عملکردی مدیران و مدیریت صحیح آنها، مشارکت مردم و به ویژه کاسبان نقش مهمی در ارتقای کیفی و به ثبت رسیدن این آثار دارد.

وی تغییرات ایجاد شده در ساختار بناهای تاریخی توسط کسبه‌های بازار را عاملی مهم در فرسودگی و از بین رفتن تدریجی ابنیه تاریخی دانست و گفت: دخالت در ساختار و بهره برداری بیش از حد از آثار تاریخی، آنها را از قرار گرفتن در فهرست جهانی یونسکو دور می‌کند.

طالبیان بر استفاده از تجربیات گذشتگان در حفظ ابنیه تاریخی تأکید کرد و افزود: آثار تاریخی بخشی از هویت و شناسنامه ما را تشکیل می دهند که بدون این هویت به سختی می توان به قله های موفقیت دست یافت.

وی ضمن اشاره به شرایط پساتحریم، تصریح کرد: در این شرایط که ممکن است در آینده با حجم وسیعی از گردشگران مواجه شویم، باید جهت معرفی هر چه بیشتر و بهتر میراث فرهنگی خود که جزئی جدانشدنی از تمدن ما را تشکیل می دهد اهتمام ورزیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین در حاشیه بازدید از بازار تاریخی اراک و خانه قنبری یا خانه صنایع دستی واقع در این بازار گفت: درصدد هستیم 11 قنات سطح کشور که قنات ابراهیم‌آباد شهرستان اراک نیز جزو آنهاست را به ثبت جهانی یونسکو برسانیم.

محمدحسن طالبیان که در سفر یک روزه خود به استان مرکزی و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت،افزود: این سفر با رویکرد پیگیری برنامه ثبت جهانی بازار اراک، قنات ابراهیم آباد و مسجد جامع ساوه صورت گرفته است.

به گفته وی، از زمان روی کار آمدن دولت کنونی تا به حال سه اثر تاریخی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در دولت فعلی، افزود: در طول دولت فعلی، شهر سوخته در حاشیه جاده زابل زاهدان و محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

طاللبیان با بیان اینکه ثبت جهانی بیابان لوت و 11 قنات تاریخی در دستور کار این سازمان قرار دارد، افزود: درصدد هستیم، 11 قنات کشور که قنات ابراهیم آباد واقع در شهرستان اراک نیز جزو آنهاست را به ثبت جهانی یونسکو برسانیم.

طالبیان آگاهی و هوشیاری و شناخت مردم نسبت به حفظ آثار باستانی و تاریخی، افزایش اشتغالزایی، جذب گردشگر و توریست و توسعه اقتصادی را از مزایای ثبت آثار تاریخی کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به سایر مزایای ثبت جهانی یونسکو، اظهار کرد: ثبت این قنات‌ها در فهرست آثار جهانی موجب آشنایی جهانیان با نبوغ، تکنولوژی و فن استحصال آب در ایران می شود چراکه این نوع قنات سازی منحصر به ایرانیان است.

طالبیان ضمن این سفر از مسجد سرخ ساوه، مسجد جامع ساوه و سایت تاریخی آب بازدید کرد.

وی همچنین در جریان این سفر از قنات ابراهیم آباد و اتمام مرمت خانه قنبری واقع در بازار اراک دیدن کرد و در ادامه به موزه سالار محتشم خمین رفته و سپس از سایت تاریخی خورهه محلات بازدید کرد.
کد خبر: 327778

وب گردی

وب گردی