جامع باستان شناسی ایران بیانیه ای در رابطه با قتل فجیع خالد الاسعد، باستان شناس سوری‎ که به دست داعش کشته شد، صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ در متن این بیانیه آمده است:

خبر قتل فجیع باستان شناس سوری، خالد الأسعد توسط حکومت خودخوانده اسلامی (داعش)، برای جامعۀ جهانی به ویژه جامعۀ باستان شناسان و فعالان میراث فرهنگی بسیار دردناک بود. «جامعۀ باستان شناسی ایران» نیز به نوبه خود از مرگ این باستان شناس فقید اندوهگین است و فقدان وی را به خانواده و همکاران او در سوریه و دیگر نقاط دنیا تسلیت می گوید.

خالد الأسعد آنچنان زندگی اش را وقف مطالعه و شناساندن شهر پالمیرا کرده بود که او را «آقای پالمیرا» می نامیدند. شهر پالمیرا نمایشگر آمیختگی فرهنگی شرق (ایران) و غرب (روم) است و تلاش های الأسعد در روند ثبت پالمیرا به عنوان میراث جهانی در یونسکو بسیار مؤثر و اساسی بود. وی تنها برای مدتی و برای تحصیل در رشته تاریخ و آموزش در دانشگاه دمشق مدتی از پالمیرا دور بود و پس از بازگشت، بیش از 40 سال مدیریت امور آثار باستانی پالمیرا را بر عهده داشت. او طی فعالیت حرفه‌ای طولانی و فداکارانه اش انتشارات علمی چندی نیز دربارۀ این شهر کهن به نگارش درآورده است و همچنین دانشمندی خودساخته درخوانش کتیبه های آرامی پالمیرا بود.

الأسعد پس از پرهیز از همکاری با نیروهای داعش و خودداری از برملا کردن مخفیگاه آثاری که از پالمیرا به منظور محافظت خارج شده بودند، روز سه شنبه ۲۷ امرداد 1394 به طرزی فجیع اعدام شد. در حالی که فرصت داشت به راحتی همراه این اشیاء تاریخی از پالمیرا خارج شود، الأسعد انتخاب کرد که در پالمیرا بماند. پایان غم انگیز زندگی او نشان از شجاعت، تعهد و وفاداری ستودنی نسبت به حفاظت از میراث مشترک بشری دارد که در حافظه تاریخی منطقه و جهان ثبت خواهد شد. بی شک نام خالد الأسعد نه تنها به عنوان نگاهبان تاریخ و فرهنگ سوریه، بلکه نگاهبان میراث جهانی در یاد جهانیان باقی خواهد ماند.

«جامعۀ باستان شناسی ایران» اندوه خود را نسبت به فقدان این نگهبان میراث مشترک بشری و باستان شناس و پژوهشگر متعهد ابراز می نماید.
۲۰۲۰
کد خبر: 327794

وب گردی

وب گردی