- مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس به نظارت و راستی آزمائی در ارتباط با اقدامات مرتبط هسته ای ایران مندرج در برنامه اقدام مشترک (JPA) به ترتیبی که تمدید شده، ادامه می دهد.

به گزارش ایسکانیوز،  نوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته(پنجشنبه) گزارشی از اجرای موافقتنامه پادمان معاهده عدم اشاعه هسته ای (NPT) و مفاد مربوطه قطعنامه های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران ارایه کرد که متن کامل آن بدین شرح است: 

** تحولات عمده

-- مدیرکل در تاریخ 2 ژوئیه 2015 میلادی با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور ایران و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیشبرد کار در جهت حل و فصل همه موضوعات باقیمانده دیدار نمود. 

-- در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میلادی مدیرکل و علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران نقشه راهی برای تبیین موضوعات باقیمانده گذشته و حال راجع به برنامه هسته ای ایران (نقشه راه)، همچنانکه در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 میلادی آمده است را امضاء کردند. 

-- کشورهای پنج بعلاوه یک (E3/EU+3) و ایران در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میلادی درخصوص یک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق نمودند.

-- شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ 20 ژوئیه 2015 میلادی قطعنامه شماره 2231 را به تصویب رساند که در آن، از جمله، از 'مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست نمود راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران برای کل دوره تعهدات یادشده درچارچوب برجام را برعهده گیرد'. 

-- ایران در تاریخ 15 اوت 2015 میلادی، همانگونه که در نقشه راه توافق شده، توضیحات مکتوب خود را بهمراه اسناد مربوطه درخصوص موضوعات باقیمانده گذشته و حال به آژانس ارائه نمود.

-- شورای حکام درتاریخ 25 اوت 2015 میلادی، از جمله، به مدیرکل اجازه داد تا راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران مندرج در برجام را منوط به در اختیار داشتن منابع مالی و سازگار با رویه های پادمانی استاندارد آژانس، اجراء نماید. 

-- آژانس به فعالیت نظارت و راستی آزمائی در ارتباط به اقدامات مرتبط هسته ای مندرج در برنامه اقدام مشترک (JPA) ادامه داده است.

** A - مقدمه 
1 - این گزارش مدیرکل به شورای حکام و همزمان به شورای امنیت در خصوص اجرای موافقتنامه پـادمان معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته ای و مفاد مربوطه قطعنامه های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران (ایران) می باشد. این گزارش همچنین در بردارنده اطلاعاتی در مورد اجرای اقدامات ذیل بیانیه مشترک در مورد یک چهارچوب برای همکاری (چارچوب برای همکاری) و نقشه راهی برای تبیین موضوعات باقیمانده گذشته و حال راجع به برنامه هسته ای ایران (نقشه راه)؛ برنامه اقدام مشترک آنگونه که مجددا' تمدید شده، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)و قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت (2015)می باشد. 
2 - شورای امنیت تاکید کرده که اقدامات مورد درخواست شورای حکام در قطعنامه هایش در خصوص ایران الزام آور است. مفاد مربوطه قطعنامه های یادشده شورای امنیت که براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده اند مطابق شرایط این قطعنامه ها الزام آور هستند. 

3 - این گزارش به تحولاتی که از آخرین گزارش مدیر کل (GOV/2015/34)به بعد رخ داده و نیز به موضوعاتی که سابقه بیشتری دارند، می پردازد.

** B - تحولات اخیر

B - 1 - شفاف سازی مسائل حل نشده 

4 - شورای حکام در قطعنامه مورخ نوامبر 2011 خود (GOV/2011/69) تاکید کرد که برای ایران و آژانس ضروری است به منظور حل و فصل فوری همه مسائل محتوایی باقیمانده با هدف روشنگری درخصوص آنها شامل دسترسی به تمامی اطلاعات مربوطه، مستندات، سایت ها‍، مواد و اشخاص در ایران، به گفتگوهای خود شدت بخشند. شورا در قطعنامه سپتامبر 2012 خود (GOV/2012/50) تصمیم گرفت که همکاری ایران با درخواست های آژانس با هدف حل و فصل همه مسائل باقیمانده به منظور اعاده اعتماد بین المللی نسبت به ماهیت منحصرا' صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، ضرورت و فوریت دارد. 

5 - همانگونه که قبلا' گزارش گردید، در تاریخ 11 نوامبر 2013 آژانس و ایران یک بیانیه مشترک راجع به چهارچوبی برای همکاری (GOV/INF/2013/14) امضاء کردند. در چهارچوبی برای همکاری ایران و آژانس توافق کردند در ارتباط با فعالیتهای راستی آزمائی برعهده گرفته شده از سوی آژانس بمنظور حل و فصل همه موضوعات گذشته و حال همکاری بیشتری نموده و چنین فعالیتهائی را بصورت گام به گام به پیش ببرند. اقدامات عملی مورد توافق در رابطه با چهارچوبی برای همکاری در خلال نوامبر 2013 تا می 2014 میلادی در ضمیمه شماره یک فهرست شده اند. از زمان گزارش قبلی مدیرکل جلسات بیشتری در ارتباط با این اقدامات عملی برگزار نشده است. 

6 - مدیرکل در تاریخ 2 ژوئیه 2015 میلادی با جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و جناب آقای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیشبرد کار در جهت حل و فصل همه موضوعات باقیمانده راجع به برنامه هسته ای ایران، شامل تبیین ابعاد نظامی احتمالی دیدار نمود. 

7 - در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میلادی مدیرکل و جناب آقای علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نقشه راهی را برای تبیین موضوعات باقیمانده گذشته و حال راجع به برنامه هسته ای ایران (نقشه راه)، همچنانکه در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 میلادی آمده است (GOV/2011/65)، در وین امضاء کردند. نقشه راه فعالیتهای لازم متخذه در چارچوبی برای همکاری را بمنظور شتاب بخشیدن و تقویت همکاری و گفتگو میان آژانس و ایران با هدف حل و فصل همه موضوعات باقیمانده گذشته و حال که تاکنون میان آژانس و ایران حل نشده اند را تا پایان سال 2015 میلادی، شناسائی می کند. (نقشه راه در ضمیمه شماره 2 آورده شده است.)

8 - همچنانکه در نقشه راه توافق شد، در تاریخ 15 اوت2015 میلادی، ایران توضیحات مکتوب خود را بهمراه اسناد مربوطه درخصوص موضوعات باقیمانده گذشته و حال به آژانس ارائه نمود. آژانس در حال بررسی این اطلاعات می باشد.

B - 2 - برنامه اقدام مشترک 

9 - همانگونه که قبلا گزارش گردید، در تاریخ 24 نوامبر 2013، یک برنامه اقدام مشترک(JPA)میان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا (E3+3) و ایران مورد توافق قرار گرفت. برنامه اقدام مشترک از 20 ژانویه 2014 میلادی ابتدائا برای مدت 6 ماه اجرائی شد. همانگونه که از سوی کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران درخواست گردیده و مورد تایید شورای حکام قرار گرفت(منوط به در اختیار داشتن منابع مالی)آژانس فعالیتهای لازم نظارت و راستی آزمائی مرتبط هسته ای درخصوص برنامه اقدام مشترک را شامل فعالیتهای اضافه بر آنچه که متعاقب موافقت نامه پادمان ایران و قطعنامه های ذیربط شورای حکام و شورای امنیت انجام می دهد را عهده دار شد. در تاریخ 24 ژوئیه 2014 میلادی، برنامه اقدام مشترک تا تاریخ 24 نوامبر 2014 زمانی که مجددا تا 30 ژوئن 2015 تمدید شد، تمدید گردید، کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران از آژانس خواستند تا فعالیتهای لازم نظارت و راستی آزمائی مرتبط هسته ای در ایران درچارچوب برنامه اقدام مشترک را 'تا مکاتبه بعدی' برعهده گیرد.

10 - از زمان گزارش قبلی مدیرکل، آژانس به انجام فعالیتهای نظارت و راستی آزمائی مرتبط هسته ای در ایران درچارچوب برنامه اقدام مشترک ادامه داده است. این فعالیتهای مرتبط با برنامه اقدام مشترک توسط کمک های مالی داوطلبانه ارائه شده از سوی کشورهای عضو تامین مالی شده است. دبیرخانه برآورد می کند که این منابع مالی تا پایان سپتامبر 2015 میلادی مستهلک شده و روشن ساخته است که کمک های داوطلبانه اضافی برای تامین منابع فعالیتهای مرتبط با برنامه اقدام مشترک آژانس مورد نیاز است.

B - 3 - برنامه جامع اقدام مشترک

11 - در تاریخ 14 ژوئیه 105 میلادی، کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران درخصوص یک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردند. برجام از جمله بیان می دارد که این (برنامه) بر مبنای اجرای برنامه اقدام مشترک 'بنا شده' و اینکه 'اجرای کامل این برجام ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند'.
مدیرکل از بیان این مطلب که 'این (توافق) فعالیت راستی آزمائی بیشتر آژانس در ایران را تسهیل می کند،'استقبال نمود. وی اعضای آژانس را مطلع نمود که از آژانس خواسته می شود که 'اقدامات مرتبط هسته ای مندرج در توافق را نظارت و راستی آزمائی کند' و اینکه وی راجع به این درخواست و نحوه تامین منابع مالی لازم برای آژانس به شورای حکام گزارش داده و مشورت می کند.

B - 4 - قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت 

12 - در تاریخ 20 ژوئیه 2015 میلادی شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه شماره 2231 (2015) را به تصویب رساند که در آن از جمله 'از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست نمود راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران برای کل دوره تعهدات یادشده درچارچوب برجام را برعهده گیرد'؛ تاکید کرد که ایران 'می بایست همچنانکه آژانس می خواهد بطور کامل همکاری کند تا قادر به حل و فصل همه مسائل باقیمانده که در گزارشات آژانس شناسائی شده اند باشد'؛ و درخواست نمود که آژانس و کمیسیون مشترک 'همانگونه که در برجام مشخص شده بطور مناسب مشورت و تبادل اطلاعات نمایند'.

B - 5 - نشست شورای حکام مورخ 25 اوت2015 میلادی

13 - در تاریخ 25 اوت2015 میلادی، شورای حکام گزارش مدیرکل درخصوص 'راستی آزمائی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت' (GOV/2015/53 and Corr. 1) را مورد توجه قرار داده و به مدیرکل اجازه داد تا راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران هماهگونه که در برجام پیش بینی شده را برای کل دوره تعهدات یادشده در پرتو قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل، منوط به در اختیار داشتن منابع مالی و منطبق با رویه های پادمانی استاندارد آژانس، اجراء نموده و برهمین اساس گزارش نماید و اجازه داد که آژانس با کمیسیون مشترک همچنانکه در گزارش آمده مشورت و تبادل اطلاعات نماید.

مدیرکل در سخنرانی آغازین خود در شورای حکام اعلام داشت همانگونه که در برجام بیان شده است، همه مفاد توافق یک 'ترتیبات خاص بشمار رفته و سابقه ای ایجاد نمی نماید'. 

C - تاسیسات اعلام شده تحت موافقتنامه ایران

14 - ایران طبق موافقتنامه پادمان خود، وجود 18 تاسیسات هسته ای و 9 مکان خارج از تاسیسات را که مواد هسته ای به طور معمول در آنجا استفاده می شود (LOFs) به آژانس اعلام نموده است (پیوست 3). با وجودی که بعضی از فعالیت هایی که ازسوی ایران در برخی از تاسیسات انجام می شود، همانطور که در ذیل نشان داده می شود، بر خلاف قطعنامه های مربوط شورای حکام و شورای امنیت است ، معذلک آژانس به راستی‏آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در این تاسیسات و مکانهای خارج از تاسیسات(LOFs) ادامه می دهد‍.

D - فعالیت های مرتبط با غنی سازی

15 - ایران فعالیت های مرتبط با غنی سازی خود را در تأسیسات اعلام شده ذیل برخلاف الزامات قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت که خواهان تعلیق کلیه چنین فعالیت هایی هستند، ادامه می دهد. با این حال از 20 ژانویه 2014، ایران UF6 غنی شده بالاتر از 5 درصد U-235 را تولید نکرده و تمام ذخایر UF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 ایران یا از طریق رقیق سازی و یا تبدیل به اکسید اورانیوم، مورد فرآوری بیشتر قرار گرفته است (پیوست 4 را ببینید). تمام فعالیتهای مرتبط با غنی سازی در تاسیسات اعلام شده ایران تحت پادمان آژانس است و همه مواد هسته ای‍، آبشارهای نصب شده و ایستگاههای خوراک دهی و کنارگذاری در این تاسیسات تحت اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس قرار دارند. 

16 - ایران اعلام کرده است که هدف غنی سازی UF6 تا 5 درصد اورانیوم 235 ، تولید سوخت برای تاسیسات هسته ای اش می باشد. از زمانی که ایران غنی سازی اورانیوم را در تاسیسات اعلام شده خود آغاز نموده است، در آن تاسیسات موارد ذیل را تولید کرده است:

-- 4/15651کیلوگرم (7/714+ کیلوگرم از زمان گزارش قبلی مدیرکل) UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 که 4/7845 کیلوگرم (3/869- کیلوگرم از زمان گزارش قبلی مدیرکل) آن به شکل UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 باقی مانده است و بقیه مشمول فرآوری بیشتر شده اند (پیوست 4 را ببینید).


D - 1 - نطنز


17- کارخانه غنی سازی سوخت: کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) یک کارخانه غنی سازی برای تولید اورانیوم با غنای پایین(LEU)غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 می باشد که اولین بار در سال 2007 راه اندازی شد. این کارخانه به سالن تولید A و سالن تولید B تقسیم شده است. مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران، 8 واحد برای سالن تولیدA برنامه ریزی شده است که هر واحد شامل 18 آبشار است که در مجموع حدود 25000 سانتریفیوژ در 144 آبشار را شامل می شود. در حال حاضر یک واحد آن دارای سانتریفیوژهای IR-2m، پنج واحد آن دارای سانتریفیوژهای IR-1 می باشد و دو واحد دیگر سانتریفیوژ ندارد. ایران هنوز اطلاعات طراحی مربوط به ساخت سالن تولید B را ارائه نکرده است. آژانس به راستی آزمایی خود برای اطمینان از عدم وجود سانتریفیوژ در سالن B ادامه می دهد.


18 - در واحدی که در بردارنده سانتریفوژهای IR-2m است، تا 22 اوت 2015 وضعیت از زمان گزارش قبلی مدیرکل بدون تغییر باقی ماند: شش آبشار سانتریفیوژ های IR-2m به طور کامل نصب شده بودند، هیچکدام از این آبشارها با UF6 طبیعی خوراک دهی نشده بودند و کار نصب مقدماتی 12 آبشار دیگر با سانتریفیوژ هایIR-2m در این واحد تکمیل گردیده بود.


19 - تا تاریخ 22 اوت 2015 در پنج واحد حاوی سانتریفیوژهایIR-1 وضعیت از زمان گزارش قبلی مدیر کل بدون تغییر باقی ماند: 90 آبشار به طور کامل نصب شده بود که 54 آبشار با UF6 طبیعی خوراک دهی می شد. همان طور که قبلاً گزارش شد، کار نصب مقدماتی 36 آبشار با سانتریفیوژ هایIR-1 در دو واحدی که دارای سانتریفیوژ نبودند تکمیل شده بود.


20 - ایران تا تاریخ 7 اوت 2015 میزان 172375 کیلوگرم UF6 طبیعی را به آبشارهای FEP از زمان شروع تولید در فوریه 2007 خوراک دهی کرده بود و در مجموع 15056 کیلوگرم UF6 غنی شده تا میزان 5 درصد اورانیوم 235 تولید کرد. 


21 - تا تاریخ 24 نوامبر 2014، ایران 4118 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 2 درصد اورانیوم 235 را به اورانیوم طبیعی رقیق سازی کرده بود. 


22 - آژانس براساس نتایج آنالیز نمونه های محیط زیستی گرفته شده در کارخانه غنی سازی سوخت و سایر فعالیتهای راستی آزمایی نتیجه گرفته است که این تاسیسات همان گونه که از سوی ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی گزارش شده عمل نموده است. 


23 - کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP): کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت جزو تاسیسات تولید اورانیوم با غنای پایین و جزء تاسیسات تحقیقات و توسعه است که نخستین بار در اکتبر 2003 راه اندازی شده است. این تاسیسات می تواند شش آبشار را در خود جای دهد و به دو محوطه تقسیم می شود که یکی برای تولید UF6غنی سازی شده تا 20 درصد اورانیوم 235 (آبشارهای 1 و 6)تعیین شده و محوطه دیگر برای تحقیق و توسعه (آبشارهای 2 ، 3 ، 4 و 5) تعیین شده است. 


24 - محوطه تولید: همان طور که در گزارش قبلی مدیر کل نشان داده شد، از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک، ایران خوراک دهی به آبشارهای 1 و 6 با UF6 با غنای 5 درصد اورانیوم 235 را متوقف کرده و در عوض آبشارها را با UF6 طبیعی خوراک دهی می کند. از زمانی که برنامه اقدام مشترک اجرایی شد ایران آبشار های 1 و 6 را به صورت به هم متصل به کار نیانداخته است. 


25 - بین 20 ژانویه 2014 و 17 اوت 2015، ایران 2/1425 کیلوگرم UF6 طبیعی را به آبشارهای 1 و 6 در کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت خوراک دهی کرده و در مجموع 2/135 کیلوگرم UF6 با غنای 5 درصد اورانیوم 235 تولید نمود. 


26 - ایران در نامه ای به تاریخ 19 اوت 2015 به آژانس، نیت خود برای انجام یک آزمایش مشتمل بر تزریق اورانیوم تضعیف شده به یکی از آبشارهای 1 یا 6 را به اطلاع آژانس رساند. در تاریخ 22 اوت 2015 آژانس تایید کرد که ایران خوراک دهی به آبشار 6 با UF6 تضعیف شده را آغاز کرده و این که آبشار 1 تحت خلاء قرار دارد. 
27 - محوطه تحقیق و توسعه: از زمان گزارش قبلی مدیرکل، ایران به طور متناوب UF6طبیعی را به سانتریفیوژهای IR-6s به عنوان ماشین های مجزا و به سانتـــریفیوژهایIR-1، IR-2m، IR-4 و IR-6 ، بعضی اوقات به ماشین های مجزا و گاهی به آبشارهایی با اندازه های گوناگون خوراک دهی کرده است. آژانس تایید کرده است که یک سانتریفیوژ IR-5 و یک پیش نمونه سانتریفیوژIR-8 در جای خود برقرار مانده است ولی بدون اتصال می باشد. 


28 - بین 18 مه 2015 و 17 اوت 2015، تقریباً در مجموع 2/432 کیلوگرم UF6 طبیعی به سانتریفیوژ های محوطه تحقیق و توسعه خوراک دهی شده است اما به دلیل اینکه محصول و دور ریز آن در پایان فرآیند دوباره ترکیب شده اند، هیچ اورانیوم با غنای پایینی کنار گذاشته نشده است. 


29 - براساس نتایج آنالیز نمونه های زیست محیطی در کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت و سایر اقدامات راستی آزمایی، آژانس نتیجه گرفته است که تاسیسات، همانطور که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) مربوطه اعلام نموده، فعالیت کرده است. 


D - 2 - فوردو


32 - کارخانه غنی سازی سوخت فوردو: کارخانه غنی سازی سوخت فورد و یک کارخانه غنی سازی با استفاده از سانتریفیوژ برای تولید UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 می باشد. این تاسیسات که برای اولین بار در سال 2011 راه اندازی شد به نحوی طراحی شده است که 2976 سانتریفیوژ را در 16 آبشار در بر می گیرد و بین واحد یک و واحد دو تقسیم شده اند. همه سانتریفیوژهایی که نصب شده‏اند از نوع ماشینهای IR-1 هستند. 


31 - همان طور که قبلا گزارش شد، از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک، ایران خوراک دهی چهار آبشار واحد دو با UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 را که قبلا برای این منظور بکار گرفته شده بود متوقف کرد و در عوض از آن زمان شروع به خوراک دهی آنها با UF6 طبیعی کرده است. ایران در همان دوره زمانی این آبشارها را به نحوی که به هم متصل شده باشند، به کار نگرفته است. تا تاریخ 23 اوت 2015، هیچیک از 12 آبشار دیگر در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو (FFEP)با UF6 خوراک دهی نشده بودند.


32 - به عنوان نتیجه انجام یک راستی آزمایی موجودی فیزیکی توسط آژانس در FFEP در حد بازه زمانی 24 ژانویه و 8 فوریه 2015، آژانس تایید نمود که در چارچوب عدم یقین های محاسباتی معمول مرتبط با چنین تأسیساتی، موجودی مواد هسته ای به میزان اعلام شده توسط ایران در تاریخ 24 ژانویه 2015 است. 


33 - ایران بین تاریخ های 20 ژانویه 2014 و 8 اوت 2015 مقدار 2/3680 کیلوگرم UF6 طبیعی را به داخل آبشارهای کارخانه غنی سازی سوخت فوردو خوراک دهی کرده و مجموع 6/344 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 را تولید نمود. 


34 - براساس نتایج تحلیل نمونه های زیست محیطی در تأسیسات فوردو و سایر اقدامات راستی آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تأسیسات همان گونه که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) برای تاسیسات فوردو اعلام داشته فعالیت نموده است. 


D - 3 - سایر فعالیت های مرتبط با غنی سازی


35 - ایران به تأمین دسترسی مدیریت شده منظم آژانس به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات انبار کالا ادامه می دهد. چنین دسترسی ، به همراه اطلاعات مورد توافق متقابل مربوط به آن، همچنین در پی یکی از اقدامات عملی توافق شده در ارتباط با چهارچوب همکاری (ضمیمه 1 را ببینید) توسط ایران تأمین شد. به عنوان بخشی از این دسترسی مدیریت شده، ایران همچنین موجودی قطعات روتور سانتریفیوژ که قرار است جایگزین سانتریفیوژهای خراب شوند را برای آژانس تأمین نمود. آژانس اطلاعات تأمین شده توسط ایران را تجزیه و تحلیل نموده است و طبق درخواست، اطلاعات تکمیلی اضافی دریافت کرده است. بر اساس تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات تأمین شده توسط ایران، و نیز طبق دسترسی مدیریت شده و دیگر فعالیت های راستی آزمایی انجام شده توسط آژانس، آژانس می تواند تایید کند که از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک، تولید و مونتاژ روتور سانتریفیوژ با برنامه ایران برای جایگزینی سانتریفیوژهای خراب سازگار است. 


E - فعالیت های بازفرآوری


36 - متعاقب قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت ، ایران موظف است فعالیتهای بازفرآوری خود شامل تحقیق و توسعه را به حال تعلیق در آورد. همان گونه که قبلاً گزارش شده، ایران در ژانویه 2014 اعلام کرد که «در طول مرحله اول بازه زمانی (شش ماه)، ایران در مراحل مربوط به فعالیتهای بازفرآوری یا ساخت یک تأسیسات قادر به بازفرآوری مشغول نخواهد شد.» 


ایران در نامه ای به آژانس به تاریخ 27 اوت2014 خاطر نشان ساخته است که این 'اقدام داوطلبانه' در راستای تمدید برنامه اقدام مشترک (JPA) تمدید شده است. 


37 - آژانس نظارت خود را بر کاربرد سلول های داغ در راکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تأسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن، ید و زینون (MIX) ادامه داده است.

آژانس در تاریخ 18 اوت 2015 یک بازرسی و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) را در رآکتور تحقیقاتی تهران و در تاریخ 19 اوت 2015 یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) را در تاسیسات MIX انجام داد. آژانس می تواند تایید کند که هیچگونه فعالیت جاری مرتبط با بازفرآوری در رآکتور تحقیقاتی تهران، تأسیسات MIX و دیگر تأسیساتی که آژانس در ایران به آنها دسترسی دارد، وجود ندارد.


F - پروژه های مرتبط با آب سنگین


38 - ایران ملزم است متعاقب (تصویب) قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، کار بر روی تمام پروژه های مرتبط با آب سنگین را به حالت تعلیق درآورد. ایران از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک، نه هیچگونه قطعات اصلی در رآکتور IR-40 نصب کرده و نه مجموعه های سوخت هسته ای برای رآکتور IR-40 در کارخانه تولید سوخت (FMP) تولید کرده است.


39 - رآکتور IR-40: رآکتور IR-40 که تحت پادمان آژانس قرار دارد، یک رآکتور تحقیقاتی متوسط آب سنگین 40 مگاواتی است که برای گنجایش 150 مجموعه سوخت حاوی اورانیوم طبیعی به شکل UO2 طراحی شده است. 


40 - آژانس در تاریخ 17 اوت 2015 میلادی یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) در رآکتور IR-40 انجام داد و مشاهده نمود که از زمان گزارش قبلی مدیر کل هیچیک از قطعات اصلی باقیمانده رآکتور نصب نشده اند. همان گونه که قبلاً گزارش شده است، متعاقب یکی از اقدامات عملی توافق شده در ارتباط با چارچوب همکاری، ایران در ماه اوت 2014 یک رهیافت پادمانی برای رآکتور IR-40 را با آژانس نهایی کرد. 


41 - کارخانه تولید آب سنگین: کارخانه تولید آب سنگین (HWPP) تأسیساتی برای تولید آب سنگین با ظرفیت طراحی سالانه تولید 16 تن آب سنگین مخصوص رآکتور است. 


42 - همان گونه که قبلاً گزارش شد، اگرچه HWPP تحت پادمان آژانس نیست اما در تاریخ 8 دسامبر 2013 موضوع دسترسی مدیریت شده از سوی آژانس قرار گرفت. در طول دوره دسترسی مدیریت شده، ایران همچنین اطلاعات مربوطه مورد توافق دو طرف را به آژانس ارائه داد. علاوه بر آن، دسترسی به محل ذخیره آب سنگین در تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) در اصفهان در فوریه 2014، آژانس را قادر ساخت تا مشخصات آب سنگین را تعیین نمایند. 


G - تبدیل اورانیوم و تولید سوخت


43 - ایران در تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF)، کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP)، کارخانه تولید سوخت (FMP) و کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) در اصفهان شماری از فعالیتها را به شرح ذیل انجام می دهد که با تعهدات آن دایر بر تعلیق کل فعالیتهای مرتبط با غنی سازی و طرحهای مرتبط با آب سنگین مغایرت دارد، هرچند که تأسیسات مزبور تحت پادمان آژانس قرار دارند.


44 - ایران از زمان شروع تبدیل و تولید سوخت در تأسیسات اعلام شده خود، از جمله اقدامات زیر را معمول داشته است: 


* 550 تن UF6 طبیعی را در تاسیسات تبدیل اورانیوم(UCF)تولید نموده که 185 تن آن به کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) انتقال یافته است.


* 8/13 تن اورانیوم طبیعی به شکل UO2 را در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) تولید نموده که 2/13 تن آن به کارخانه تولید سوخت (FMP) انتقال یافته است.


* 6334 کیلوگرم UF6 طبیعی را به EUPP منتقل کرده است. علاوه بر آن، 6560 کیلوگرم UF6 غنی شده تا غنای 5% اورانیوم 235 از کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) به EUPP انتقال یافته است. 


* 4304 کیلوگرم UF6 غنی شده تا غنای 5 درصد اورانیوم 235 را به فرآیند تبدیل تزریق کرده است.


* 53 کیلوگرم از UF6 غنی شده تا غنای 34/3 درصد اورانیوم 235 را به فرآیند تبدیل تحقیق و توسعه تزریق کرده است و 24 کیلوگرم اورانیوم را به شکل UO2 تولید نموده است. 


* 2/337 کیلوگرم از UF6 غنی شده تا غنای20 درصد اورانیوم 235 را به فرآیند تبدیل در کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) تزریق کرده و 8/162 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8 تولید کرده است.


* 8/121 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8 را در کارخانه تولید صفحه سوخت(FPFP)برای ساخت اقلام سوختی جهت رآکتور تحقیقاتی تهران (TRR) مورد استفاده قرار داده است.


45 - تأسیسات تبدیل اورانیوم: تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) تأسیساتی تبدیلی برای تولید هم UF6 طبیعی و هم UO2 طبیعی از کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) است. طبق برنامه ریزی انجام شده تأسیسات تبدیل اورانیوم همچنین UF4 را از UF6 ضعیف شده، و قالب¬های فلزی اورانیوم را از UF4 طبیعی و ضعیف شده تولید خواهد کرد. 


46 - از ژانویه 2014، ایران نه اورانیوم طبیعی به شکل UO2 را از طریق تبدیل UOC در تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) تولید کرده است و نه هر گونه اورانیوم طبیعی به شکل UO2 را از تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) به کارخانه تولید سوخت (FMP) منتقل کرده است.


47 - همان گونه که قبلاً گزارش شد، ایران در حال اجرای فعالیتهای تحقیق و توسعه در UCF بر روی بازیافت اورانیم از پسماند مایع و جامد ناشی از فعالیت های تبدیل در تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) می باشد. آژانس در 13 ژوئن 2015 مشاهده نمود که بازیابی اورانیوم از چنین پسماند مایعی در جریان است.


48 - مابین 13 و 17 ژوئن، آژانس یک PIV در UCF به منظور راستی آزمایی موجودی اعلام شده توسط ایران در 12 ژوئن 2015 انجام داد. نتایج PIV در حال ارزیابی توسط آژانس می باشد. 


49 - کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP): EUPP تاسیساتی برای تبدیل UF6 غنی شده تا غنای 5% اورانیوم U-235 به پودر UO2 می باشد. همانگونه که قبلاً گزارش شده است، ایران در می 2014 فعالیت این تاسیسات را با استفاده از اورانیوم طبیعی آغاز نمود. به عنوان بخشی از این فعالیت، ایران تا تاریخ 17 اوت 2015 میلادی در مجموع 6319 کیلوگرم UF6 طبیعی را به فرآیند تبدیل تزریق کرده و 8/1828 کیلوگرم اورانیوم به شکل دی اکسید اورانیوم (UO2) را تولید کرده است. از زمان شروع فعالیت این کارخانه در جولای 2014، و تا 17 اوت 2015 ایران 4304 کیلوگرم UF6 غنی شده تا غنای 5 درصد اورانیومU-235 را برای تولید دی اکسید اورانیوم (UO2) به فرآیند تبدیل تزریق کرده است.


50 - آژانس بین تاریخ 4 و 6 آوریل 2015 یک راستی‎‏آزمایی فیزیکی موجودی (PIV) را در کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP) انجام داد که نتایج آن اکنون توسط آژانس در دست ارزیابی است.


51 - کارخانه تولید سوخت (FMP): کارخانه تولید سوخت، تاسیساتی است که برای نیروگاه ها و رآکتورهای تحقیقاتی مجموعه های سوخت هسته ای تولید می کند (پیوست 4 را ملاحظه نمایید). 


52 - ایران در نامه ای به تاریخ 21 فوریه 2015 آژانس را از قصد خود برای انجام یک 'آزمایش رسوب پذیری نمونه پودر UO2 ' (غنی شده و طبیعی)به شکل 'قرص های UO2 نمونه VVER' که به همین منظور آنها را تولید می کند به آگاهی آژانس رساند. آژانس در تاریخ 17 اوت 2015 راستی آزمایی نمود که تولید نمونه های قرص های دی اکسید اورانیوم (UO2) نوع LEU VVER در حال انجام است.


53 - آژانس در تاریخ 18 اوت 2015 یک بازرسی و یک مورد راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) را در کارخانه تولید سوخت (FMP) انجام داد و تایید کرد که ایران به توقف تولید مجموعه های سوخت هسته ای با استفاده از دی اکسید اورانیوم طبیعی (UO2) برای رآکتور IR-40 ادامه داده و این که همه مجموعه های سوختی که قبلاً تولید شده بودند در کارخانه تولید سوخت (FMP) باقی مانده اند. 


54 - کارخانه ساخت صفحه سوخت (FPFP): کارخانه ساخت صفحه سوخت، تاسیساتی است که UF6 غنی شده تا غنای 20 درصد اورانیوم U-235 را به U3O8 تبدیل و مجموعه های سوخت ساخته شده از صفحات سوخت حاوی U3O8 را تولید می کند (پیوست 4 را ملاحظه نمایید). 


55 - همان گونه که قبلاً گزارش شد، ایران در ژانویه 2014 اعلام کرد که «در خلال مرحله اول بازه زمانی (شش ماه)، ایران اعلام می دارد که هیچگونه خط بازتبدیل برای بازتبدیل اکسید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد U-235 به UF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 وجود ندارد.» ایران در نامه ای به آژانس به تاریخ 27 اوت2014 خاطرنشان ساخت که این «اقدام داوطلبانه» در راستای تمدید برنامه اقدام مشترک (JPA) تمدید شده است. آژانس مابین 15 و 19 اوت 2015 یک مورد بازرسی و یک مورد راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) از کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) انجام داد که طی آن تایید نمود که هیچ خط فرآوری در کارخانه برای بازتبدیل اکسید اورانیوم به UF6 وجود ندارد. 


56 - همان گونه که قبلاً گزارش شده است، ایران در مجموع میزان 2/337 کیلوگرم UF6 غنی شده تا غنای 20 درصد اورانیوم U-235 (6/227 کیلوگرم اورانیوم) را به فرآیند تبدیل کارخانه ساخت صفحه سوخت (FPFP) تزریق نموده است. ایران تا تاریخ 19 اوت 2015 مقدار 8/162 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8 تولید و پسماندهای جامد و مایع حاوی 4/55 کیلوگرم اورانیوم ایجاد کرده است. باقیمانده اورانیوم نیز که به فرآیند تزریق شده بود همچنان در فرآیند و در پسماند باقی مانده است. ایران از مقدار 8/162 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8، ایران 8/121 کیلوگرم آن را برای ساخت اقلام سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران (TRR) مورد استفاده قرار داده و 31 کیلو گرم پسماند تولید نموده است.


57 - آژانس در تاریخ 16 اوت 2015 مشاهده نمود که خطوط فرآیند بازیابی اورانیوم از پسماندهای جامد و مایع عملیات خود در کارخانه ساخت صفحه سوخت (FPFP) را هنوز شروع نکرده اند و این که ایران به فعالیت های تحقیق و توسعه مربوط به بازیابی اورانیوم از پسماند جامد ادامه داده است.


58 - آژانس تایید نموده که ایران تا تاریخ 19 اوت 2015 یک مجموعه سوخت آزمایشگاهی و 37 مجموعه سوخت از نوع رآکتور تحقیقاتی تهران (TRR) را در کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) تولید کرده است. تعداد 30 مورد از این مجموعه های سوخت شامل مجموعه آزمایشگاهی به رآکتور تحقیقاتی تهران (TRR) انتقال یافته است. 


H - ابعاد نظامی احتمالی


59 - گزارشهای قبلی مدیر کل مسایل باقیمانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران و اقداماتی را که لازم است ایران برای حل و فصل این مسایل انجام دهد را مشخص نموده اند. آژانس کما کان نسبت به وجود احتمالی فعالیتهای آشکار نشده مرتبط با امور هسته ای که سازمانهای نظامی مربوطه در آن دخیل بوده اند از جمله فعالیتهای مرتبط با توسعه یک کلاهک هسته ای برای موشک، نگران باقی مانده است. ایران ملزم شده است تا بطور کامل با آژانس در زمینه همه موضوعات باقیمانده بویژه آنها که نگرانی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران را بالا می برد، همکاری نماید که این امر شامل اجازه دسترسی بدون تاخیر به همه سایتها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس می باشد.


60 - ضمیمه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل (GOV/2011/65) تحلیل مفصلی از اطلاعات در دسترس آژانس در آن زمان را ارائه نمود که نشان می داد ایران فعالیتهایی را اجرا کرده است که با توسعه یک وسیله انفجاری هسته ای مرتبط است. بنا به ارزیابی آژانس این اطلاعات روی هم رفته معتبر هستند. آژانس از نوامبر 2011 اطلاعات بیشتری بدست آورده است که تحلیل مندرج در ضمیمه مذکور را بیشتر مورد تایید قرار می دهد. 


61 - در فوریه 2012، ایران نگرانی های آژانس را بیشتر بدلیل اینکه از نظر ایران برپایه ادعاهای بی اساس میباشد، رد کرده و در اوت 2014 ایران اعلام نمود که 'بیشتر موضوعات' در ضمیمه GOV/2011/65 'فقط ادعاهایی هستند که ارزش بررسی ندارند' .


62 - همانگونه که در بالا اشاره شد (بند 7) در 14 جولای 2015 آژانس و ایران بر روی یک نقشه راه برای شفاف سازی موضوعات باقی مانده گذشته و حال در رابطه با برنامه هسته ای ایران همانطور که در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل (GOV/2011/65) آورده شده به توافق رسیدند. همانگونه که در نقشه راه موافقت شد در 15 اوت 2015 ایران توضیحات خود را بصورت مکتوب و در رابطه با اسناد مربوط به موضوعات باقی مانده گذشته و حال ارائه نمود. آژانس در حال مرور این اطلاعات می باشد. 


63 - از زمان گزارش قبلی مدیرکل ، آژانس از طریق تصاویر ماهواره ای در محل مشخصی از سایت پارچین وجود وسایل، تجهیزات و مواد ساختمانی احتمالی را مشاهده نمود. بعلاوه ظاهرا یک توسعه کوچک بر روی یکی از ساختمانهای موجود انجام شده است. همانگونه که قبلا' گزارش شده، فعالیتهایی که در این محل از فوریه 2012 صورت پذیرفته است احتمالا' توانائی آژانس برای انجام راستی آزمائی موثر را تضعیف نموده است . اجرای کامل و به موقع بخشهای مرتبط با نقشه راه برای شفاف سازی موضوعات مربوط به این محل در پارچین ضروری می باشد. 


.I اطلاعات طراحی


64 - براساس مفاد موافقتنامه پادمان و قطعنامه های ذیربط شورای حکام و شورای امنیت، ایران ملزم شده است تا مفاد کد اصلاحی 1/3 بخش عمومی ترتیبات فرعی در مورد ارائه زود هنگام اطلاعات طراحی را اجرا نماید.براساس JCPOA ایران موافقت نموده تا آژانس را مطلع نماید که ایران کد اصلاحی 1/3 را تا زمانی که موافقت نامه پادمان اجرایی است اجرا نماید. 

J - پروتکل الحاقی


65 - براساس مفاد موافقتنامه پادمانها و قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت ایران ملزم به اجرای پروتکل الحاقی می باشد. براساس JCPOA ایران آژانس را از بکارگیری موقت پروتکل الحاقی بر روی موافقت نامه پادمانها طبق بند (b)17 از پروتکل الحاقی تا زمان اجرایی شدن آن مطلع نموده و متعاقبا پیگیر تصویب و اجرایی کردن آن مطابق با قوانین مرتبط ریاست جمهوری و مجلس می باشد. 


66 - اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران یک پیش نیاز ضروری برای آژانس می باشد تا بتواند به یک موقعیتی برسد که تضمین معتبری در باره عدم وجود مواد و فعالیتهای اعلام نشده در ایران ارائه نماید.


K - سایر موضوعات 


67 - درتاریخ 18 اوت 2015 میلادی، آژانس تایید کرد که 21 مجموعه سوختی که در ایران تولید شده و حاوی اورانیومی که در ایران تا 20 درصد U-235 غنی سازی شده بود در قلب راکتور تحقیقاتی تهران (TRR)قرار دار . در همان تاریخ آژانس مشاهده نمود که مجموعه سوخت مدل آزمایشی کوچک IR-40 ( Mini IR-40 prototype )در استخر ذخیره قرار داشت.


68 - تا تاریخ 19 اوت 2015 میلادی، آژانس تایید نمود که یک صفحه سوخت (مانند آنچه در گزارشات قبلی مدیرکل اشاره شده) شامل ترکیبی از U3O8 (تا 20 درصد U-235 غنی شده) و آلومینیم، در تاسیسات مولیبدن، ید و زینون (MIX) وجود داشت که از کارخانه ساخت صفحات سوخت (FPFP) منتقل شده و برای فعالیتهای تحقیق و توسعه با هدف بهینه سازی تولید ایزوتوپ های مولیبدن 99 ، زنون 133 و ید 132 ( 99MO 133Xe و 132I)مورد استفاده قرار گرفته است. 


69 - در تاریخ های 11 و 12 جولای 2015 میلادی ، آژانس یک مورد بازرسی و یک مورد راستی آزمایی اطلاعات طراحی(DIV) در نیروگاه برق اتمی بوشهر انجام داد که در آن زمان رآکتور با توان صد درصد اسمی خود در حال کار بود.


L - خلاصه: 


70 - درحالی که آژانس به فعالیت های راستی آزمایی در خصوص عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در تاسیسات هسته ای و مکان های خارج از تاسیسات هسته ای اعلام شده از سوی ایران که تحت توافقنامه پادمان هستند، ادامه می دهد، آژانس در وضعیتی قرار ندارد که اطمینان موثقی درباره فقدان فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده در ایران ارائه دهد و بنا بر این نمی تواند نتیجه گیری نماید که تمام مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز هستند. 


71 - در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میلادی مدیرکل و صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یک نقشه راه با هدف حل و فصل همه موضوعات باقیمانده گذشته و حال تا پایان سال 2015 میلادی به امضاء رساندند. 


72 - در همان تاریخ کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران درخصوص برجام به توافق رسیدند، و در تاریخ 20 ژوئیه 2015 شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه شماره 2231 (2015) را تصویب رساند که از جمله از مدیرکل خواست 'راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران برای کل دوره تعهدات یادشده درچارچوب برجام را برعهده گیرد'. 


73 - شورای حکام درتاریخ 25 اوت 2015 میلادی، از جمله، به مدیرکل اجازه داد تا راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران مندرج در برجام را، منوط به در اختیار داشتن منابع مالی و سازگار با رویه های پادمانی استاندارد آژانس، اجراء نماید.


74 - ایران توضیحات مکتوب خود را بهمراه اسناد مربوطه درخصوص موضوعات باقیمانده گذشته و حال به آژانس ارائه نموده است. آژانس در حال بررسی این اطلاعات می باشد. مدیرکل ارزیابی نهائی خود درخصوص حل و فصل موضوعات باقیمانده گذشته و حال را، جهت اقدام از سوی شورای حکام، تا 15 دسامبر 2015 میلادی ارائه خواهد کرد.


75 - آژانس به نظارت و راستی آزمائی در ارتباط با اقدامات مرتبط هسته ای مندرج در برنامه اقدام مشترک (JPA) به ترتیبی که تمدید شده، ادامه می دهد. 


76 - مدیرکل به گزارش دهی به طور مقتضی ادامه خواهد داد.

10202
کد خبر: 328010

وب گردی

وب گردی