قدیمی‌ترین شبیه‌نامه به دست آمده از دوره صفوی تحت عنوان «مجلس تعزیه غارت خیمه‌ها»، در قالب دفتر تعزیه ۱۳ رونمایی شد.

شبیه خوانی

به گزارش ایسکانیوز، عصر روز گذشته پنجم شهریور ماه این نسخه که متعلق به سال 1136 ه.ق است توسط ملا محمدعلی واعظ خوانساری در ابعاد 8*11 سانتی‌متر است و با احتساب نسخه فهرست از 14 پرده تشکیل شده است. رونمایی از این نسخه خطی در کنار برگزاری هفتمین جشنواره نمایش‌های آیینی - سنتی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
براساس مستندات واعظ خوانساری پیش از سال مذکور درگذشته است که قدمت اثر را بالاتر می‌برد. بنا به گفته داوود فتحعلی بیگی به علت وجود عنوان «ناظم» در نسخه خولی شبیه‌نامه می‌توان استدلال کرد که اشعار قبل از 1136 سروده شده است.
پیش از این گارسون نیبون مستشرق در سفرش به خارک، گزارشی از اجرای تعزیه ارائه کرده بود که به عنوان قدیمی‌ترین سند تعزیه در ایران شناخته می‌شد. این گزارش متعلق به دوران کریم‌خان زند است.
در مراسم رونمایی از این نسخه مهم شبیه‌نامه دکتر ناصربخت، پژوهشگر حوزه نمایش‌های ایرانی از این رویداد به عنوان اتفاقی تاریخی در حوزه شبیه‌خوانی کشور نام برد. همچنین داوود فتحعلی بیگی، دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی - سنتی با معرفی مبسوط و کامل این نسخه و اثبات تعلقش به دوره صفویه، تاکید کرد این کشف ثابت می‌کند در آن دوران ما تعزیه داشته‌ایم. به گفته این استاد دانشگاه علاوه بر ذکر سال‌های کتابت، جنس کاغذ روسی، ممهور بودن کاغذها و وجود نوشته‌های روسی بر قدمت این نسخه دلالت می‌کند. کاغذهای اروپایی از قرن دهم هجری به ایران وارد شدند.
دفتر تعزیه 13 که شامل دو شبیه‌نامه «مجلس تعزیه غارت خیمه‌ها» و «مجلس تعزیه هنگامه قیامت» است به همت داوود فتحعلی بیگی و مهدی دریایی و توسط انتشارات نمایش به چاپ رسیده است. «مجلس تعزیه هنگامه قیامت» در سال 1172 ه.ق به نگارش درآمده است که متعلق به سال‌های حکومت زندیان است.
در این مراسم رونمایی گروه تعزیه مهدی دریایی از اراک بخش نخست شبیه‌نامه «مجلس تعزیه غارت خیمه‌ها» را به اجرا درآوردند که مورد استقبال عموم حضار قرار گرفت. این شبیه ویژگی‌های قابل توجهی همچون زنجیره، گفتگوی مصرع به مصرع و چهارپاره دارد که فتحعلی بیگی آنها را تشریح کرد.

503

این کتاب با حضور جمعی از اساتید و علاقه‌مندان به هنر تعزیه و شبیه‌خوانی برگزار شد.

 
کد خبر: 328072

وب گردی

وب گردی