علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی پیام داد.

جنتی علی

 به گزارش ایسکانیوز، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

‌آیین­ها و آداب مرسوم، همزاد با زیست اجتماعی انسان است. از سپیده دم تاریخ روایت آیین­ها برای مردمان جذاب و درس آموز بوده و آثار اخلاقی بخش گسترده ای از آنها در تعالی فرهنگی جوامع قابل ملاحظه است.
نمایش­های آیینی و سنتی، با گذار از قرن­ها و نسل­های متمادی به روزگار ما پیوسته است. در واقع نمایش­های امروز بازتاب باورهای جمعی کهن­ترین فرهنگ­های ادوار تاریخ است. همچنین این آثار بازتاب دهنده گوشه­ای از آداب و سنن سرزمین عزیزمان، ایران است. آنگونه که می توان سبک رفتار و منش و روحیات رایج میان آدمیان و نسلهای دور و نزدیک را در نمایش­های آیینی و سنتی مشاهده نمود. این نمایش­ها نه تنها می تواند نسبت مردم با خرد و اخلاق را روایت نماید، بلکه نشانگر روانشناسی جمعی، افکار عمومی و رویکرد فکری و فرهنگی مناطق کشور در تعامل با مفاهیم انسانی و آرمانی به شکل رسوم و آیین­های محلی است.
جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی در گذر هفده دوره برگزاری، فرصت مناسبی برای گفت و گوی فرهنگ­ها و اقوام مختلف ایران اسلامی است. سرزمینی که مجموعه­ای از فرهنگ­ها و اقوام مختلف را با صبغه و سابقه­ خاص، در خود پرورانده و ساختار عظیم تمدن ایرانی را شکل داده است.
دولت تدبیر وامید با نگاهی نو و متفاوت، به اصالت فرهنگ­های بومی و ارزش­های اقوام ایرانی می نگرد و حفظ و تعالی سرمایه­های فرهنگی را وظیفه خود می داند.
امید است جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی با تدبیر و برنامه­ریزی شایسته در این دوره و ادوار آینده در مسیر تحقق اهداف و پیشبرد برنامه­های کلان فرهنگی ایران اسلامی گام­های مؤثری بردارد و زمینه وفاق ملی را در نظام اسلامی بیش از پیش فراهم سازد.
هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 تا 10 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.

503

 
کد خبر: 328081

وب گردی

وب گردی