تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) گفت: مصلحت سنجی شخصی و عافیت طلبی با اندیشه امام و آرمانهای ما سازگار نیست.

به گزارش ایسکانیوز، سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از اصلاح طلبان استان مازندران با اشاره به شعار « استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به عنوان شعار بنیادین انقلاب اسلامی، اظهار داشت: استقلال، همان آزادی در بعد ملی است و آزادی نیز استقلال در بعد فردی است زیرا اگر کسی نتواند به دیگری زور بگوید او آزاد است و اگر دولتی هم بخواهد مقابل دولت های دیگر آزاد باشد، مستقل خواهد بود.

وی افزود: استقلال و آزادی با یکدیگر ملازمت ندارند زیرا ممکن است دولتی مستقل باشد اما مردم آن آزاد نباشند که نمونه آن حکومت اتحاد جماهیر شوروری در تاریخ معاصر است.

تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) با اشاره به فرازهای مختلف تاریخ ایران که نمایانگر عدم وجود آزادی و استقلال در جامعه و حکومت ایران است، گفت: در کوتاه مدت ممکن است مردم نسبت به نبود آزادی حساس نشوند، اما در درازمدت متوجه خلاء آن خواهند شد.

وی با توصیه به احزاب و مجامع سیاسی برای مطالعه تاریخ معاصر، افزود: برخی می گویند ملت ایران حافظه تاریخی ندارد؛ باید این حافظه را تقویت کنیم و در این راستا تاریخ ایران و دست کم دویست سال اخیر را مطالعه کنید، زیرا ممکن است انسان برخی ادوار را فراموش و بخواهد دوباره آنها را تجربه کند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه اگر بخواهیم برخی اشتباهات تاریخی را مجددا تکرار کنیم دچار گسست نسلی می شویم، تصریح کرد: نسل های جدید نباید بدون مطالعه دقیق، نسل های قبل را متهم به بی عرضگی یا سوء نیت کنند، بلکه باید بررسی کنند که برخی آرمان ها و اهداف آیا اساسا در آن دوران غیرممکن بوده یا اینکه مجریان ناتوانی داشته است؟

وی با اشاره به حرکتهای مختلف تاریخی صد سال اخیر در مبارزه با استبداد، استعمار و دین گریزی موجود در کشور به عنوان سه درد تاریخی، یادآور شد: امام نسخه ای برای این دردهای تاریخی نوشتند که همزمان پاسخگوی همه این دردها بود؛ ایشان استقلال، آزادی و اسلام را در قالب نظام جمهوری دنبال کردند؛ امروز هم برای ماندگاری این نسخه باید سه رکن آن را توامان مورد توجه قرار داد، زیرا فراغت از هر کدام موجب تکرار تجربه های شکست خورده ی قبلی خواهد شد.

یادگار امام تأکید کرد: همانطور که بارها گفته ام نباید به یک شیء کاریکاتوری نگاه کرد و باید توجه داشت که اسلام کاریکاتوری، امام کاریکاتوری را هم به همراه خواهد داشت.

خمینی افزود: اگر تناسب های درونی یک مکتب و سیستم فکری به هم بریزد، آن مکتب دیگر مشکل گشا نبوده و دردی را دوا نمی کند لذا اگر تفکری در دست عده ای بد تفسیر شد، مشکل از آن فکر نیست بلکه ایراد از تفسیر کنندگان آن است.

وی در ادامه سخنان خود با توصیه به وحدت میان گروهها، اظهار داشت: همه گروههایی که با هم کار می کنند نباید انسجام خود را از دست بدهند؛ لذا تفرق و تشتت ایجاد نکنید و بدانید که هر حرکت سیاسی در سطح ملی، استانی و شهری احتیاج به ایثار دارد و اگر کسی ببینید که دیگری می تواند کاری را بهتر انجام دهد، بگذارد که او کار کند.

تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) با اشاره به وصیت امام راحل به مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی، یادآور شد: امام به ابوی ما وصیت کردند که «نمی گویم در جمهوری اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسئولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آنها انجام دهند». بنابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت سنجی شخصی و عافیت طلبی با اندیشه امام و آرمانهای ما سازگار نیست.

سید حسن خمینی تصریح کرد: وقتی عده ای جان و مال خود را در راه انقلاب فدا کردند، در صورت لزوم انسان باید در این مسیر آبرو و همه سرمایه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولی اگر کسانی هستند که مسئولیت را بهتر انجام دهند، بگذاریم آنها انجام دهند. 

10202
کد خبر: 328240

وب گردی

وب گردی