در پی گزارش مرگ صدها مهاجر در روزهای اخیر، سازمان ملل متحد گفته است که برای جلوگیری از مرگ مهاجرانی که به اروپا می گریزند باید تلاش خیلی بیشتری صورت گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه جهانی بی بی سی، «بان کی مون»، دبیر کل این سازمان خواستار یک واکنش جمعی برای مقابله با این بحران شد و از کشورهای روبرو با سیل مهاجران خواست "مسیرهای ایمن و قانونی" برای آنها درست کنند.

روز پنجشنبه اجساد ۷۱نفر که تصور می شود اهل سوریه باشند در کامیونی در اتریش پیدا شد. و در پی غرق دو قایق در آب های لیبی بیم مرگ حدود ۲۰۰نفر دیگر می رود.

بان کی مون تازه ترین حوادث را هولناک و مایه دلشکستگی خواند.او گفت: «اکثریت بزرگی از کسانی که این سفر طاقت فرسا و خطرناک را به جان می خرند پناهجویانی هستند که از کشورهایی مثل سوریه، عراق و افغانستان می آیند.»

او افزود: «جامعه جهانی باید عزم بیشتری برای حل مناقشه ها و سایر مشکلاتی که برای مردم چاره کمی جز ترک کشور باقی می گذارد نشان دهد.»

بان از کشورها خواست به قوانین بین المللی در مورد درخواست پناهجویی احترام بگذارند، و مردم را در صورت وجود ترس از ظلم و سرکوب، وادار به بازگشت به جاهایی که از آن گریخته اند نکنند... این نه فقط مساله قوانین بین المللی، بلکه وظیفه انسانی ماست.

او گفت:‌ «این یک تراژدی انسانی است که یک واکنش مصمم سیاسی و جمعی را لازم می آورد. این یک بحران همبستگی است، نه یک بحران آماری.»

بان کی مون همچنین خواستار اقدامات بیشتر علیه قاچاقچیان انسان شد، درخواستی که جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید هم جمعه منعکس کرد.

ارنست گفت:‌ «خشونت ها و بی ثباتی در شمال آفریقا و خاورمیانه نه فقط منطقه مجاور را بی ثبات می کند، بلکه آثار بی ثبات کننده آن در سایر مناطق جهان هم به تدریج حس می شود، از جمله در اروپا.»

در پی غرق دو قایق در روز پنجشنبه، حین عبور از زووارا در غرب طرابلس به سوی ایتالیا، بیم غرق حدود ۲۰۰نفر می رود.اجساد حدود ۱۰۰نفر تاکنون پیدا شده و امدادگران در لیبی همچنان مشغول جستجو برای یافتن ۱۰۰نفر دیگر هستند.بعضی از بازماندگان پس از گذراندن شب در آب - با کمک جلیقه های نجات - نجات یافته اند.

تصور می شود که بیشتر قربانیان این حادثه اهل سوریه و افغانستان بوده باشند اما یک دیپلمات بنگلادشی گفت که حداقل پنج نفر از کشور او هم در میان قربانیان هستند.

در تحولی جداگانه پلیس ایتالیا پس از کشف ۵۲جسد در داخل یک کشتی در سواحل لیبی در روز چهارشنبه می گوید که ۱۰قاچاقچی مظنون را دستگیر کرده است.

همزمان پلیس مجارستان هم گفت که ۴نفر را در ارتباط با کشف اجساد ۷۱مهاجر در کامیونی در اتریش که تصور می شود سوری باشند بازداشت کرده است. کامیون حامل این مهاجران در نزدیکی مرز مجارستان رها شده بود.

قربانیان ۵۹مرد، هشت زن و ۴کودک بودند که تصور می شود دو روز از مرگ آنها گذشته بود.مقام ها می گویند که این افراد احتمالا در اثر کمبود هوا در محفظه بسته بخش بار پشت کامیون خفه شده اند.

در ماه های اخیر ده ها هزار مهاجر از کشورهای جنگ زده در خاورمیانه و آفریقا سعی کرده اند خود را به اروپا برسانند.ماه گذشته ۱۰۷هزار و ۵۰۰نفر از مرزهای اروپا گذشتند که یک رکورد به حساب می آید.

بعضی از آنها مبالغ هنگفتی برای این سفر به قاچاقچیان می پردازند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می گوید که بیش از ۲۵۰۰نفر در سال ۲۰۱۵هنگام تلاش برای رسیدن به اروپا جان باخته اند.

301302
کد خبر: 328479

وب گردی

وب گردی