با اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران در اطلاعیه ای مراتب اعتراض و ناخرسندی خود را از رفتار و سیاست دوگانه سازمان سینمایی درباره اکران فیلم های و انیمیشن های خارجی در برخی سالن های سینما و ممنوعیت عرضه آنها در شبکه نمایش خانگی اعلام کرد.

نمایش خانگی

به گزارش ایسکانیوز، این تشکل صنفی در اطلاعیه ای اعلام کرد: یکی از رفتارهای دوگانه سازمان سینمایی که ظاهرا از عدم سیاست مشخص در این سازمان و یا نگاه حمایتی و مشفقانه به برخی افراد و جریان ها در مقابل، برخورد سلبی و انقباضی با شبکه نمایش خانگی شکل گرفته و تبعات بسیار منفی را برای بازار نمایش خانگی به ارمغان آورده است. مقاومت به ظاهر قانونی و با استناد به یک بخشنامه به روز نشده در خصوص ورود فیلم های خارجی فاقد رایت (به دلیل عدم عضویت ایران در کنوانسیون های مربوطه و همچنین مسائل و شرایط ناشی از تحریم ها) به شبکه نمایش خانگی توسط موسسات دارای مجوز فعالیت رسمی در این زمینه و اعطای آزادانه مجوز نمایش همین فیلم ها جهت اکران در برخی سینماها و پردیس های سینمایی سئوالات متعددی را بر ای دست اندرکاران شبکه نمایش خانگی بوجود آورده است. اصرار سازمان سینمایی مبنی بر خرید رایت عناوین خارجی آنهم در حالی که این سازمان به خوبی واقف است که امکان خرید رایت تعداد بسیار زیادی از انیمیشن ها و فیلم های خارجی روز دنیا به دلیل شرایط تحریم به جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد (و اتفاقا همین مساله در نه ماهه اخیر باعث گسترش فعالیت شبکه های غیر مجاز تولید و توزیع و تکثیر اجازه محصولات نمایش خانگی شده)از یکسو و صدور مجوز اکران همین فیلم ها در سالنهای سینما از سوی دیگر نشانه آشکاری از برخوردهای سلبی و رفتارها و سیاستهای انقباضی سازمان سینمایی در قبال شبکه نمایش خانگی کشور است؟
اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه ایران هم اینک با این سئوال مهم مواجه شده که چه اراده ای در پس تصمیمات این چنینی وجود دارد که از ورود یک فیلم انیمیشن به بازار نمایش خانگی به بهانه نداشتن رایت جلوگیری به عمل می آید اما همین فیلم با چراغ سبز رسمی سازمان سینمایی به طور آزادانه در سالنهای سینمای کشور با زبان اصلی، زیر نویس یا دوبله هم زمان به روی پرده میرود؟ آیا الزام خرید رایت فیلم های خارجی صرفا می بایست برای شبکه نمایش خانگی صورت بگیرد و سایر بخش ها چنین الزامی را ندارند؟ اتحادیه ویدئو رسانه ایران بسیار مایل است سازمان سینمایی به صورت مستدل و با ذکر مفاد قانونی دلایل صدور مجوز اکران فیلم های خارجی فاقد رایت را سینماها اعلام نماید تا ضمن رفع برخی ابهامات موجود در این زمینه نسبت به شفاف سازی لازم اقدام شود.
در اطلاعیه اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران همچنین تصریح شده : این اتحادیه تا زمان برطرف شدن این ابهام از سوی سازمان سینمایی با وجود مکاتبات متعدد انجام شده و تذکرات حضوری در جلسات فیمابین این اتحادیه و مدیران سازمان سینمایی وظیفه خود می داندسایر اقدامات و پیگیری های قانونی و لازم را انجام دهد.
503

 

 
کد خبر: 328540

وب گردی

وب گردی