وزیر آموزش و پرورش بر پیگیری ثبت مجمع خیرین مدرسه ساز که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ساخت مدارس پیشرو بوده در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل 'یونسکو' تاکید کرد.


علی اصغر فانی شامگاه جمعه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان افزود: در زمان حاضر دو میلیون و 100 هزار دانش آموز در مدارس خیر ساز تحصیل می کنند.


وی گفت: دغدغه های این وزارتخانه در زمان های مختلف متفاوت بوده است برای مثال در دهه 60 تا اواسط دهه 70 دغدغه بر این بود که هیچ دانش آموزی بیرون از مدرسه نماند و کمیت مهم بود چرا که در این زمان 18میلیون دانش آموز در کشور مشغول به تحصیل بودند.


وی با بیان این که در این زمان مدارس شهرهای بزرگ به خصوص تهران سه، چهار و حتی شش شیفت بودند، یادآورشد: در زمان حاضر تعداد مدارس افزایش تعداد دانش آموزان نسبت به آن سال ها کاهش یافته است.


وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی 95 - 94 نیز تعداد دانش آموزان در سطح کشور کمتر از 14 میلیون نفر خواهد شد.


وی تعداد کلاس های درس کشور را 520 هزار کلاس بیان کرد و افزود: 490 هزار کلاس از این تعداد بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده است و 20 درصد از کل کلاس های درس کشور را خیرین ساخته اند.


وزیر آموزش و پرورش گفت:کاهش تعداد دانش آموزان از 18میلیون نفر به بیش از 13 میلیون نفر و کاهش دو سومی جمعیت دانش آموزی و افزایش یک و نیم برابری فضاهای آموزشی این دستگاه تعلیم و تربیت را به سمت راهبردی جدید سوق می دهد.


فانی تاکید کرد: هم اکنون راهبرد اصلی در آموزش و پرورش کیفیت بخشی به آموزش است که تربیت دینی و علمی، فناوری و خلاقیت و حیات طیبه از دل این راهبرد محقق می شود.


وزیر آموزش و پرورش از اعمال پنج سیاست مهم در این وزارتخانه خبرداد و گفت: ساماندهی منابع انسانی اولین سیاست این دستگاه است.


او بیان کرد: در حال حاضر یک میلیون نیروی فرهنگی در این دستگاه مشغول هستند که به خوبی ساماندهی نشده اند و در برخی مناطق مازاد و برخی مناطق نیز کمبود دارند.


فانی با بیان این که اولین سیاست طی دو سال اخیر با جدیت دنبال شده و فواید زیادی داشته است، گفت: سال 92، بدون اضافه شدن حتی یک نیروی فرهنگی 25 هزار نیرو بازنشسته شدند.


وی ادامه داد: امسال 38 هزار نیروی فرهنگی به سن بازنشستگی رسیده اند و یک نیرو اضافه نشده و نخواهد شد و با تعداد نیروهای موجود آمادگی بازگشایی مدارس را داریم.


فانی، سیاست دوم آموزش و پرورش را توسعه مشارکت ذکر کرد و افزود: معتقدیم این مقوله باید در این دستگاه افزایش یابد و از پتانسیل های مردمی و بخش غیردولتی برای کمک به دستگاه تعلیم و تربیت استفاده کنیم.


وزیر آموزش و پرورش گفت: این دستگاه با توان محدود خود قادر به اداره این گستره وسیع مخاطبان نیست چرا که آموزش و پرورش 40 میلیون مخاطب دارد و هیچ دستگاهی به این میزان مخاطب ندارد.


فانی گفت: در وزارت آموزش و پرورش با 21 دستگاه قرارداد و تفاهم نامه امضا کرده ایم و امیدواریم توسعه مشارکت در این وزارتخانه نهادینه شود.


او افزود: آماده ارایه خدمات رایگان بر اساس اصل 30 قانون هستیم و باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم روش های متنوع اداره مدارس را با تکیه بر منافع ملی گسترش دهیم و در برنامه ششم توسعه این موضوع محقق شود.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که ارتقای مدیریت آموزشگاهی سیاست سوم این وزارتخانه است، گفت:فضاهای آموزشی که به لحاظ امکانات و فضاهای آموزشی همانند هم باشند و هرکدام دارای مدیری توانمند و ضعیف باشد خروجی ها متفاوت خواهد بود و این گونه مدارس با عنوان مدارس لازم التوجه هستند که باید نقش مدیریتی آموزشگاهی را تقویت کنیم.


فانی تاکید کرد: باید با امکانات و فضاهای موجود آموزش و پرورش بهتری داشته باشیم و نتایج خوبی را آن حاصل شود.


وی عملیاتی کردن بودجه را سیاست چهارم در وزارت آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: باید بهره وری منابع را افزایش دهیم.


وزیر آموزش و پرورش از بودجه 25 هزار میلیارد تومانی امسال این دستگاه خبرداد و گفت: از بیش از 13 میلیون دانش آموز در سطح کشور یک میلیون و 300 هزار نفر در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند که با کسر این تعداد دانش آموزان از جمعیت کل دانش آموزی به طور میانگین هزینه هر دانش آموز دو میلیون تومان می شود.


فانی بیان کرد: می توانیم با دیگر روش ها با همین مبلغ قوی ترین دانش آموزان را تربیت کنیم و با افزایش اختیارات مدارس البته با نظارت می توانیم بهره وری را افزایش دهیم.


او تمرکز زادیی را پنجمین سیاست در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: تمرکز در این دستگاه به شدت بالاست و این مساله موجب ضعف خلاقیت و نوآوری در آن می شود و برای حرکت به سمت تمرکز زدایی مسیری طولانی باید طی کنیم و موانع زیادی نیز در این مسیر قرار دارد.


وزیر آموزش و پرورش گفت:در دولت یازدهم سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت 2.1 دهم درصد افزایش یافته است.


فانی ادامه داد: در دولت دهم سهم این دستگاه از بودجه دولت 9.1 دهم درصد بود که در دولت دهم این رقم به 11.2 دهم درصد افزایش یافته است و به دنبال افزایش این رقم هستیم.


وزیر آموزش و پرورش گفت: زنجان به عنوان استانی پایلوت برای اجرای طرح ها و برنامه های آموزش و پرورش انتخاب خواهد شد.


او از استاندار این استان خواست، از اعتبارات بخش عمرانی توجه بیشتری به آموزش و پرورش کنند و افزود: هر رقمی که از اعتبارات استانی در بخش عمرانی به این دستگاه تعلیم و تربیت تخصیص یابد برابر همان مبلغ از بودجه ملی به آموزش و پرورش استان تخصیص خواهد یافت.


فانی بیان کرد: امسال بیش از 13 میلیون دانش آموز در 15 هزار مدرسه با حضور یک میلیون نیروی فرهنگی در 750 منطقه آموزش و پرورش مشغول به تحصیل خواهند شد.


او ادامه داد: این دستگاه بزرگترین دستگاه به لحاظ گستردگی و تعداد 40 میلیون مخاطب است.


وزیر آموزش و پرورش گفت: زیر ساخت ها و منابع هر کشوری در این دستگاه شکل می گیرد و از این منظر اهمیت خاصی دارد و دولت، مدرسه و خانواده در تلاش هستند و خروجی آن چیزی نیست که انتظار می رود.


فانی تاکید کرد: هزینه در آموزش و پرورش نوعی سرمایه گذاری است و همه دانش آموزان سرمایه های اصلی کشورند و از این لحاظ نقش شورای آموزش و پرورش منحصر به فرد است.


20104

کد خبر: 328555

وب گردی

وب گردی