ساختمان تاریخی متعلق به باشگاه اجتماعی ارامنه تهران به علت ساختمان سازی و گودبرداری غیراصولی پارکینگ طبقاتی مجتمع علاالدین فروریخت.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، ساختمان باشگاه اجتماعی ارامنه تهران قدمتی نزدیک به صد سال دارد و بسیاری از هنرمندان، اهالی موسیقی و هنر از آن به عنوان سالنی برای اجرا و عرضه آثارشان بهره می بردند، اما این بنا به علت ساختمان سازی در شرق آن ترک برداشت و بخشی از باشگاه و سالن ورزشی قوه قضایه نیز آسیب دید.


photo_2015-08-29_11-31-01
این ساختمان که در تقاطع خیابان نوفل لوشاتو و خارک قرار داشت، محل فیلمبرداری بسیاری از فیلم‌ها و سریال هایی از جمله سرزمین کهن، شهریار و... بود و به گفته یکی از اعضای هئیت امنای انجمن، تا یک روز قبل از این حادثه گروهی ۵۰ نفره در بخشی از ساختمان در حال برداشت تصاویری برای فیلمی مستند با عنوان تاریخ شهر تهران بودند، که اگر این حادثه در روز قبل اتفاق افتاده بود، احتمال فاجعه‌ای انسانی را در پی داشت.


photo_2015-08-29_11-30-53
با پیگیری های قانونی بخش حقوقی شهرداری در شعبه سوم دیوان عدالت اداری؛ این مرجع رأی صادره از کمیسیون ماده صد قانون شهرداری را درخصوص تخریب بنای تجاری غیرمجاز مستحدثه در طبقه هفتم پاساژ اصلی علاء الدین و تغییر کاربری های غیرمجاز ازجمله تبدیل انباری های تجاری به واحد تجاری را تأیید کرده است. ولی هنوز زمان اجرای حکم از سوی شهرداری تهران مشخص نیست.


photo_2015-08-29_11-31-06
محمد باقر قالیباف شهردار تهران درباره پرونده پاساژ اصلی علاءالدین گفته بود: با هرگونه تخلفات غیرمجاز ساختمانی به ویژه آن دسته از برج ها و مجتمع های اداری و تجاری که نفس شهر را گرفته اند و حقوق شهروندان و قانون را زیرپا گذاشته اند، بدون اغماض برخورد می کنیم.
باشگاه اجتماعی ارامنه توسط رستم وسکانیان معمار، نقاش و ... ارمنی تبار ساخته شده است او از دانش آموختگان ممتاز دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فارغ التحصیل از دانشگاه هنرهای زیبای پاریس (بوزار) بود که از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۹ به عنوان دانشیار و مدیر گروه معماری دانشکده هنرهای زیبا تهران مشغول به فعالیت بود.


photo_2015-08-29_11-31-16
از آثار مطرح او می توان به بناهای کودکستان ارامنه تبریز سال ۱۳۵۰، ورزشگاه آرارات تهران بین سال های ۱۳۴۹ ـ ۱۳۵۴، بنا کودکستان ارامنه تبریز سال ۱۳۵۰ و مرکز هنری شوشی در قره باغ سال ۱۳۸۳ اشاره کرد. مرمت قره کلیسا در چالدران (۱۳۵۵ش) و کلیسای سرکیس مقدس در نزدیکی دیر استپانوس مقدس(۱۳۶۴ش) و بسیاری از آثار ملی دیگر کشور نیز به عهده وسکانیان بود.


105105


کد خبر: 328703

وب گردی

وب گردی