مجریان یک پروژه باستان‌شناسی قرار است هزاران دوربین ویژه ثبت تصاویر سه بعدی را برای عکسبرداری از مناطق تاریخی و باستانی که در خطر نابودی توسط افراطیون قرار دارند، در اختیار ساکنان خاورمیانه بگذارند.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، "موسسه باستان‌شناسی دیجیتال" اوایل تابستان با هدف ایجاد آرشیو دیجیتالی کاملی از تمامی آثار باستانی در خطر، آغاز «پروژه اطلاعات یک میلیون تصویر» را اعلام کرد.

این مؤسسه مستقر در آکسفورد می‌گوید، قرار است تا پایان سال بیش از 5 میلیون عکس از سراسر خاورمیانه گرفته شده و به صورت آنلاین منتشر شود. همچنین تا سال 2017 حدود 20 میلیون تصویر و عکس به این رقم اضافه خواهد شد.
این پروژه 2 میلیون یورویی با دوربین‌های فوق حرفه‌ای سه بعدی انجام می‌شود که هیچ تجربه ویژه و خاصی را از عکسبردار نمی‌طلبد. این دوربین‌ها که قابلیت انتقال همزمان عکس‌ها به مرکز اطلاعات را دارند هر کدام 20 یورو قیمت دارند.
این تصاویر به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا با استفاده از چاپگرهای سه بعدی مدل‌هایی از ساختمان‌ها و صنایع دستی تخریب شده، تهیه کنند.
گفته شده تخریب شهر پالمیرا در سوریه از سوی داعش باعث از سرگیری این پروژه شده است. هدف پروژه مؤسسه باستان شناسی دیجیتال توزیع ۵ هزار دوربین در مناطق مورد مناقشه در سراسر جهان برای ثبت تصویر از اشیا و ساختمان‌های در معرض خطر است.


105105

کد خبر: 328758

وب گردی

وب گردی