معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه با ایجاد سیستم الکترونیکی در گمرکات کشور اطلاعات جزئی هر کالایی قبل از ورود کاملاً مشخص است و ما نظارت جدی در ورود کالاها داریم، گفت:‌ به همین خاطر از مبادی رسمی قاچاق صورت نمی گیرد.


به گزارش ایسکانیوز، مسعود کرباسیان در ادامه نشست با خبرنگاران، افزود: اگر کسی ادعا دارد که از مبادی ورودی رسمی، قاچاق وارد کشور می شود، جزئیات آن را اعلام کند و بگوید کجاست تا به آن رسیدگی کنیم.


وی، با بیان اینکه با اجرای سیستم پنجره واحد و الکترونیکی شدن ثبت و ضبط اطلاعات کالاهای ورودی و خروجی روند حدود 26 روزه ورود کالا به 4 روز کاهش یافته است، گفت:‌ وقتی یک کالا به صورت قانونی و راحت وارد کشور شود، تا حد زیادی جلوی قاچاق همان کالا گرفته خواهد شد.


رئیس کل گمرک، با اشاره به بیانیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به زودی جلوی فعالیت موبایل های قاچاق گرفته می شود، افزود: با اجرای قانون می توان تا حد زیادی جلوی قاچاق را در کالاهای مختلف گرفت.


وی، با اشاره به اینکه در زمان تحریم ها ناگزیر بودیم در برخی موارد کالاها را غیر مستقیم وارد کنیم و بنابراین اسناد درستی در اختیار ما نبود، گفت: با حل شدن مسائل باید منتظر دریافت اصل اسناد باشیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری سایر ارگان ها از میزان قاچاق کالاها تا حد زیادی بکاهیم.


رئیس کل گمرک با بیان اینکه با تدابیر اندیشیده شده درباره سوخت در قاچاق این محصول تا حد زیادی گرفته شده است، گفت:‌ به همین منظور بین گمرک و سازمان و مناطق آزاد توافق نامه ای امضا شده تا به صورت آنلاین به هم وصل شویم و با تبادل اطلاعات بتوانیم جلوی برخی سوء استفاده ها را بگیریم و ارگان های مختلف را با هم هماهنگ تر کنیم.


وی، گفت : گمرک ایران مبارزه با قاچاق را که در دستور مقام معظم رهبری است، تکلیف قانونی و شرعی خود می داند و آن را به طور جدی دنبال می کند و از رسانه ها می خواهیم در این باره به ما کمک کنند و از حساسیت آنها نسبت به موضوع قاچاق تشکر می کنیم.


کرباسیان، با بیان اینکه 45 قانون در زمینه گمرک و 15 کنوانسیون بین المللی وجود دارد، گفت:‌ هم چنین سازمان گمرک با 20 سازمان همجوار مراوده دارد و با تعدد 22 نوع عوارض، 22 سازمان مجوز دهنده و 65 نوع معافیت مواجه است.


رئیس کل گمرک، با بیان اینکه در کشور همچنین 150 گمرک وجود دارد، گفت: بعضا ً در یک استان شاهد فعالیت 15 گمرک مختلف هستیم که این نشانگر پیچیدگی و سختی کار گمرک است.


وی، با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید در مجلس، افزود: بر اساس این قانون باید پنجره واحد فرامرزی با مسئولیت گمرک ایجاد شود که این کار انجام شده و بسیاری از مجوزها و مراحل مختلف صدور پروانه حذف شده است تا روند خروج و ورود کالا تسهیل شود.


رئیس کل گمرک، با بیان اینکه به ازای هر روز معطلی کالا در مرزها یک درصد ارزش کالا کاهش می یابد، گفت:‌ اگر واردات کالا را حدود 50 میلیارد دلار در سال محاسبه کنیم، حدود 28 هزار میلیارد تومان با کاهش زمان ورود و خروج کالا به کشور در سال صرفه جویی صورت گرفته است.

 سامانه کنترلی ایکس ری در 13 گمرک نصب شده است


رئیس کل گمرک کشور، از تجهیز 13 گمرک کشور به سامانه کنترلی ایکس ری خبرداد و گفت: با این سامانه ها جلوی بسیاری ازانواع قاچاق کالا گرفته می شود.


کرباسیان درادامه نشست باخبرنگاران، افزود: با این سامانه ها هر نوع کامیون و بار آن قابل رویت است تا موقع ورود و خروج به کشور مشخص شود آیا کالا تغییر یافته است یا خیر؟


وی، با بیان اینکه سالانه حدود 13 میلیون تن کالای ترانزیت درکشور جابجا می شود که 95 درصد کامیونداران آن ایرانی هستند و برای ایجاد اشتغال و درامد برای کشور فرصت بسیارخوبی است، افزود: پیش از این روند ورود کالا به کشور وخروج آن بعضا تا 40 روز زمان نیازداشت که با حذف مبادلات کاغذی و جایگزینی سیستم اظهار ازراه دور والکترونیکی کردن کارها امروز به جایی رسیده ایم که همزمان با ورود کالا به کشور اسناد آن تسویه می شود.


کرباسیان، از ادامه خرید ونصب ایکس ری های ویژه کامیون برای 5 گمرک دیگر کشور که بیشتر از آنها برای ترانزیت استفاده می شود خبرداد و افزود: با نصب این سامانه های ایکس ری جلوی برخی تخلفات و قاچاق کالا درمسیرترانزیت تا حد بسیار زیادی گرفته شده است.


معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: به دنبال اجرای سیستم پلمپ الکترونیکی در کامیونهای ترانزیتی هستیم تا شدت قاچاق کمتر شود.


ایجاد سیستم پنجره واحد در گمرک

وی از ایجاد پنجره واحد در گمرک خبر داد و گفت : با این سیستم خدمات گمرک 24 ساعته و7 روز هفته و به صورت الکترونیکی انجام می شود و فرآیند صادرات کالا از7 روز به 1 روز کاهش یافته است.


کرباسیان، با بزرگ نمایی این سیستم برروی ویدئو پرژکتور محل برگزاری نشست به خبرنگاران گفت: می توانیم تمام گمرکات کشور را همزمان رصد و آخرین جزیئات صادرات و واردات و نوع محموله، اسم سفارش دهنده و گیرنده ،‌ مبلغ ان ، اسم کارشناس و اخرین وضعیت پرونده را رصد کنیم.


وی، افزود: دربرخی از کالاها خود سیستم اجازه نمی دهد که کالا بدون رد نشدن از سامانه کنترلی ایکس ری از گمرک خارج شود و به این ترتیب امکان دخالت عوامل انسانی به حداقل رسیده است.


کرباسیان گفت: به دنبال کاهش دخالت انسانی در روند ورود و خروج کالا هستیم و به شدت پیگیری می کنیم.

401
کد خبر: 328841

وب گردی

وب گردی