معاون اول رییس جمهور گسترش موزه‌ها را یکی از ضرورت‌ها و نیازهای اصلی کشور برشمرد و گفت: موزه‌ها فقط مراکزی برای حفظ و نشان دادن اشیاء تاریخی نیستند بلکه مراکزی هستند که حیات فرهنگی در آن جریان داشته و از طریق مشاهده‌ی این آثار سخن گذشتگان به گوش ما می‌رسد.

به گزارش ایسکانیوز،  اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) همزمان با هفته‌ دولت، با حضور در مجموعه‌ موزه‌ ملی ایران، ضمن بازگشایی موزه‌ دوران اسلامی، موزه‌ پیش از تاریخ را افتتاح و از بخشهای مختلف این دو موزه بازدید کرد.

معاون اول رییس جمهور در آیین گشایش موزه‌ پیش از تاریخ و بازگشایی موزه‌ دوران اسلامی، اظهار داشت: هر ملتی که از گذشته‌ خود شناخت دقیقی داشته باشد، قادر خواهد بود زمان حال را نیز به درستی بشناسد و بتواند به نحو مطلوبی برای آینده برنامه ریزی کند.

وی گفت: اگرچه برای توسعه  ایران به منابع فیزیکی و مادی نیاز داریم و شرط لازم برای توسعه، وجود سرمایه‌های فیزیکی و مادی است، اما نمی‌توان از سرمایه‌های فرهنگی و معنوی غفلت کرد و بدون توجه به این سرمایه‌ها نمی توانیم به نحو مطلوب در جهت توسعه گام برداریم.

معاون اول رییس جمهور افزود: داشتن فهم دقیق و ادراک درست از تاریخ، بخشی از همین ضرورت فرهنگی است که در اختیار ما قرار دارد و به همین دلیل است که باید به صورت جدی به میراث فرهنگی توجه کنیم و این آثار تاریخی را، اشیاء مرده و بی‌جان نپنداریم که در گوشه‌ای قرار گرفتند تا در معرض تماشا باشند بلکه باید بدانیم این آثار تاریخی بعنوان  زبان گویای فرهنگ و تمدن ملت ایران است که مردم ایران را بعنوان ملتی متمدن و با فرهنگ در صحنه‌ بین المللی معرفی می‌کند.

جهانگیری در ادامه با ابراز تاسف از غارت‌های بزرگی که برای آثار تاریخی ایران رخ داده گفت: متاسفانه از بخش میراث فرهنگی ایران آنطور که باید حراست و حفاظت نشده و متاسفانه در سالهای گذشته نیز شاهد سوء مدیریت در این زمینه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید تلاش وسیعی در جهت بازگرداندن برخی آثار تاریخی ایران از کشورهای دیگر صورت گرفته است خاطرنشان کرد: خوشبختانه توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمده و علاوه بر آن گام های موثری در جهت ثبت جهانی برخی از آثار ایرانی برداشته شده است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه وظیفه جدی ماست که از میراث فرهنگی کشور حفاظت و حراست کنیم تصریح کرد: نباید اجازه دهیم با وقوع برخی اتفاقات منفی، در زمینه‌ی میراث فرهنگی فاجعه رخ دهد .

دکتر جهانگیری با اشاره به وضعیت برخی کشورهای منطقه که با گروه تروریستی داعش مواجه هستند افزود: متاسفانه در برخی از کشورهای منطقه گروه تروریستی داعش برخورد و رفتار نادرست و جاهلانه با آثار تاریخی این کشورها انجام می‌دهد که این رفتار دل هر انسان علاقمند به فرهنگ و تمدن را به درد می‌آورد.

وی همچنین با اشاره به بازگشایی موزه‌ دوران اسلامی خاطرنشان کرد: آثار بزرگی که با ترکیبی از اندیشه‌ اسلامی  و فرهنگ و دانش ایرانی خلق شده ترکیبی زیبا بوجود آورده که نشان می دهد برخلاف آنچه گفته می شود که میان ایران و اسلام دو گانگی و ستیز وجود دارد، همزیستی مطلوبی میان این دو به چشم می‌خورد به نحوی که به صراحت می‌توان گفت موزه‌ دوران اسلامی تجلی عینی و ملموس خدمات متقابل اسلام و ایران است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: از آثاری که در موزه‌ دوران اسلامی به نمایش گذاشته می شود می توان به این موضوع پی برد که روح ایرانیان مسلمان با عدالت اسلامی و حکمت در هم آمیخته و دستاوردهای جدیدی را برای ایران و جهانیان به ارمغان آورده است.

دکتر جهانگیری اظهار امیدواری کرد: بتوانیم موزه‌های دیگری را در سطح کشور ایجاد کنیم و هم به دوران قبل از اسلام و هم پس از اسلام توجه نماییم.

وی با بیان اینکه ملت ایران از گذشته‌ پر افتخار و تمدنی غنی برخوردار هستند خاطر نشان کرد: ملت ایران نقش برجسته‌ای در تمدن جهانی ایفا کرده و امروز باید با تکیه بر گذشته در جهت ساخت آینده‌ای خوب برای ایرانیان و جهانیان تلاش کنیم.

موزه‌ دوران اسلامی براساس طرحی الهام گرفته از کاخ ساسانی بیشابور، به صورت چلیپای هشت ضلعی، با مساحتی حدود 4000 متر مربع و در سه طبقه ساخته شد. بعدها این بنا به منظور تاسیس موزه‌ دوران اسلامی تجهیز و در سال 1375 افتتاح شد.

در اوایل تیرماه 1385 با هدف گسترش برخی فضاها و بازنگری در چگونگی نمایش آثار، این موزه برای بازسازی تعطیل شد و امروز با حضور معاون اول رییس جمهور با تغییراتی در فضاهای داخلی و چیدمان بازگشایی شد.

آثار موزه‌ دوران اسلامی در دو طبقه اول و دوم براساس زمانبندی تاریخی حکومت‌ها، سلسله‌ها و حکمرانان چیدمان شده است.

موزه‌ کنونی شامل شش تالار در دو طبقه است که طبقه‌ دوم شامل تالار صدر اسلام، تالار سلجوقی و تالار ایلخانی و طبقه اول تالار قرآن، تالار تیموری، تالار صفویه و تالار افشار، زند و قاجار را در بر گرفته است.

عناصر و تزئینات وابسته به معماری بناهای تاریخی دوران اسلامی در این موزه‌ به گونه ای طراحی شده که نشان دهنده موقعیت آنها در بنای اصلی است.

موزه‌ی پیش از تاریخ نیز که امروز افتتاح شد یکی از بخش‌های موزه‌ ایران باستان است که آثاری از دوران پاریمه سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پس از میلاد (یعنی از کهن ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش) به نمایش گذاشته می‌شود.

202
کد خبر: 329078

وب گردی

وب گردی