لزوم تقویت عملکرد اقتصادی صنعت هوانوردی کشور

شنبه 7 شهریور 1394 - 14:15
کد مطلب: 329161

رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری بر ضرورت تقویت عملکرد اقتصادی صنعت هوانوردی اعم از فرودگاه ها و شرکتهای هواپیمایی تأکید کرد و گفت: اگر می خواهیم کیفیت خدمات رسانی به شهروندان افزایش یابد و تضمین شود باید به طور همه جانبه برای توسعه این حوزه اقدام کنیم.


به گزارش ایسکانیوز، آقای عابدزاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: خیلی از فرودگاههای کشور به دلیل مسائل عرضه و تقاضا از توازن اقتصادی برخوردار نیست و باید تلاش کنیم همه حوزه های این صنعت به صورت اقتصادی اداره شود و زیانده نباشد.


وی در این حال تأکید کرد اگر مشکلاتی هم در این حوزه وجود دارد دلیلی بر این نیست که سازمان هواپیمائی بعنوان نهاد حاکمیتی نظارتهای خود را کاهش دهد بلکه ما در چارچوب قوانین و مقررات و همچنین دستورالعمل حقوق مسافران هوایی بر همه عملکردها و رفتارها نظارت داریم و اجازه نمی دهیم در چارچوب قانون در حق مسافران اجحاف شود.


عابدزاده افزود: در زمینه مشکل تأخیر پرواز هم تلاش می کنیم به حداقل برسد اما نمی توان ادعا کرد که به صفر برسد اما امیدواریم با توسعه این صنعت و نوسازی ناوگان و همچنین افزایش رقابت شرکتهای هواپیمایی در زمینه خدمات رسانی مطلوب به مسافران میزان تأخیرها به حداقل ممکن برسانیم.


رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد : رسالت اصلی این سازمان تامین فرآیندهای لازم برای رضایت مردم و ایمنی پروازهاست و برای تحقق این اهداف باید ساختار سازمان هواپیمایی کشوری ، نحوه اداره شرکت‌های هواپیمایی و اداره فرودگاه‌ها متحول می شود.


وی گفت: در برنامه ششم نیز تلاش می کنیم برای توسعه حمل و نقل هوایی برنامه های توسعه‌ای تهیه شود و باید به اقتصثادی ترین صنعت برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : تعامل کامل با شرکت فرودگاه‌های کشور داریم و فعالیت های حوزه هوانوردی مانند اعزام زائران خانه خدا به حج تمتع از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و دیگر فرودگاه ها به خوبی برنامه ریزی شده است و تلاش می کنیم مردم خدمات
بهتری در این حوزه دریافت کنند و همه سازمان‌ها و نهادها با یکدیگر هکاری دارند.

وی گفت: هدف و اولویت اصلی ما افزایش رضایت مسافران و همچنین ایمنی پروازهاست و هرگز ایمنی را فدای اهداف دیگر نخواهم کرد.

در حال حاضر 59 فرودگاه در کشور وجود دارد که 5 فرودگاه از فرودگاه‌های تحت مالکیت مناطق آزاد و نیروهای نظامی و 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور است.

از 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور 9 فرودگاه با مجوز بین‌المللی ، 25 فرودگاه دارای مرز هوایی و 20 فرودگاه داخلی فعالیت می‌کند که فروگاه‌های بین‌المللی مهرآباد، امام خمینی، هاشمی نژاد مشهد، بندرعباس، تبریز، زاهدان ، شیراز و یزد ، 8 فرودگاه بین‌المللی کشور است.


فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، لارستان، گرگان، لامرد و همدان 25 فرودگاه دارای مرز هوایی و فرودگاه‌های ابوموسی، ایرانشهر، ایلام، پارس‌آباد مغان، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رامسر، زابل، زرقان، سراوان، سمنان، سهند، شاهرود، طبس، فسا، کلاله، نوشهر و یاسوج نیز 20 فرودگاهی است که فقط پروازهای داخلی از آنها صورت می‌گیرد.


نگهداری فرودگاه‌ها سالانه هزینه زیادی دارد و این در شرایطی است که بسیاری از فرودگاه‌های زیان‌ده است و فقط چند فرودگاه از جمله فرودگاه‌های بین المللی مهرآباد، مشهد، شیراز و امام خمینی(ره) اقتصادی و سودده محسوب می شود و درآمد این فرودگاه‌ها هزینه آنها را پوشش می‌دهد و هزینه‌های سایر فرودگاه‌های زیان ده نیز از محل درآمد فرودگاه‌های اقتصادی و منابع شرکت فرودگاه‌های کشور اداره می‌شود تا فعالیت آنها همچنان ادامه داشته باشد و این مناطق از داشتن فرودگاه محروم نشود.


تعدادی از فرودگاه‌های کشورنیز به علت کوهستانی بودن با محدودیت پرواز در شب مواجه است و این فرودگاه‌ها نیازمند هواپیماهای خاص این مناطق است. در فرودگاه‌های کوهستانی مانند ایلام، یاسوج، خرم‌آباد، سنندج و بجنورد به علت کوهستانی بودن امکان پرواز در شب برای آنها محدودتر است و در جهان از هواپیماهای خاصی که توان عملیاتی شدن در این مناطق را داشته باشد استفاده می‌شود اما چون این نوع ناوگانپروازی در کشور وجود ندارد ، در این فرودگاه‌ها با محدودیت پرواز در شب مواجه هستیم.


برخی دیگر از فرودگاه‌ها به علت محدودیت زیرساختی در بخش باند پروازی به هواپیماهای کوتاه بُرد و سبک نیاز دارد چرا که طول و وضعیت سطوح پروازی این فرودگاه‌ها به گونه‌ای نیست که امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط و پهن پیکر درآنها وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه در بسیاری از فرودگاه‌ها به علت نبود تقاضای کافی برای شرکت‌های هواپیمایی توجیه استفاده از هواپیماهای متوسط و بزرگ برای استفاده در این فرودگاه ها وجود ندارد.


از طرفی با رشد صنعت حمل و نقل هوایی، افزایش تعداد پروازها و تعداد مسافران تجهیز و توسعه فرودگاه‌های کشور امروز به شدت احساس می‌شود. برای اثبات این موضوع آمار و رشد پروازها و تعداد مسافران در سال‌های اخیر را مرور می کنیم.


پارسال 42 میلیون و 982 هزار و 864 مسافر با 344 هزار و 965 پرواز داخلی و بین‌المللی از 54 فرودگاه کشور جابجا شدند؛ این در حالی است که در سال 1384 یعنی 19 سال قبل 24 میلیون و 115 هزار و 145 مسافر با 209 هزار و 108 پرواز داخلی و خارجی جابجا می شدند.


آمار پروازی و مسافری سال 93 را اگر با 10 سال قبل یعنی سال 84 مقایسه کنیم مشاهد می‌شود تعداد پروازهای کشور در سال گذشته نسبت به سال 84 حدود 60 درصد و تعداد جابجایی مسافران در بخش حمل و نقل هوایی نیز در این بازه زمانی حدود 56 درصد افزایش یافته است.


این میزان افزایش پرواز و تعداد مسافران نشان می‌دهد زیرساخت های فرودگاهی کشور نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد.


لازمه توسعه صنعت هوانوردی کشور، توسعه فرودگاه‌هاست؛ زیرا تا زیرساخت فرودگاهی مناسب موجود نباشد حتی با وجود ناوگان مناسب امکان رونق این بخش نخواهیم بود.

401
1 / 1
کد خبر: 329161 0 0

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار